Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-10-13, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy Windeskog
Och ändå finns det inte en partiledare i riksdagen som...
A) kan vinna mot honom
B) vågar möta honom

Detta stämmer nog, men det säger mer om hur usla de etablerade partierna är än hur fantastisk Åkesson är. Det behövs mer karismatiska och entusiasmerande ledare och talare om vi skall kunna rädda det svenska folket.
Citera
2009-10-13, 11:30
Medlem
bombaccis avatar
Det är nog mest ni Sd som tror att Jimmy! åkesson vinner sina debatter.

Till själva frågan, det finns en självmotsägelse när man talar om sverigedemokrater och intellektuella i samma mening.

Hur ska ni skapa fler arbeten?

SD: ööööööö sänka skatten!

Det är Monas fel allting!

Hur ser ni på ( valfritt ämne) ?

SD: Ehhhh f-n det där vet ju inte jag heller, det där som du citerade innan det är vår GAMLA politik.

ok men borde inte du känna till er politik lite bättre?

SD: ( spottar ut snuset) äh f-n ni sysslar bara med propaganda, jag vet f-n att Mona har fifflat, det är saps och invandrarnas fel att jag har ett skitjobb/ är arbetslös

f-n
Citera
2009-10-13, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Detta stämmer nog, men det säger mer om hur usla de etablerade partierna är än hur fantastisk Åkesson är. Det behövs mer karismatiska och entusiasmerande ledare och talare om vi skall kunna rädda det svenska folket.

Jag tror tvärtom, att det organisatorisikt varit bra för SD att inte ha en jättearismatisk ledare som själv blivit större än själva partiet. Exemplen NyD och dagens KD avskräcker.
Citera
2009-10-13, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Betalar Åkesson dej? (För att få råd med ölsnattarböterna...?) Eller har ni bara avancerad sex med varandra?

Om du menar debatten med Sahlin så skulle det förmodligen gå att hitta en mer intelligent debatt på elevrådet i särskolan. Åkesson har inte vunnit nån debatt, inte nån som har visats offentligt iaf. Han har möjligen inte förlorat nån heller, men tamejfan, han ger varken ett säkert eller intelligent uttryck. Snarare en skolpojke som hamnat lite snett i livet...

Att Åkesson utklassade både Lejionborg och Sahlin i TV-debatterna lär få om någon föröka förneka, de mest hopplösa exemplen undantaget.

Försök sedan höja dig några snäpp, har du inget att tillföra debatten så gör du dig själv en tjänst att inte skriva något alls i de trådarna.
Senast redigerad av Jimmy Windeskog 2009-10-13 kl. 12:42.
Citera
2009-10-13, 12:00
Medlem
Krappfiskarns avatar
"Intellektuell" och "sverigedemokrat"? Ah en oxymoron!

Citat:
Ursprungligen postat av tras
Har också tänkt på det faktiskt. Den nationella idédiskussionen, åtminstone när den gör anspråk på något slags djup, tycks börja "till höger" om sd, där den ger ett mycket levande intryck, med kreativa och intensiva meningsskiljaktigheter i flera nyckelfrågor. Om radikalare personer kan säga t.ex. Oskorei, vad säger sd då? Björn Söder?

Jag håller med. För den som vill ha en bättre jämförelse kan man säga att de intellektuella som är politiskt "extrema" i sitt nationella sinne är som forumet Fysik, matematik och teknologi här på FB, medan SD:s intellektuella är som I&I. Det går inte riktigt att jämföra.
Citera
2009-10-13, 12:06
Medlem
the_dude82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy Windeskog
Att Åkesson utklassade både Lejionborg och Sahlin i TV-debatterna lär få om någon föröka förneka, de mest hopplösa exemplen undantaget.

Försök sedan höja dig några snäpp, har du inget att tillföra debatten så gör du dig själv en tjäst att inte skriva något alls i de trådarna.

Ifall det är debatten från nånstans runt 2005 med Lejonborg du tänker på så var han verkligen patetisk i den. Satt och skrek att det var rasism att ställa krav på invandrare.

Annars har ju Åkesson även varit skapligt bra i debatterna mot Erik Ullenhag och Per Schlingman (stavning?). Jag tycker överlag Åkesson sköter sig godkännt. Ger ett sympatiskt, återhållsamt och förtroendeingivande intryck. Även om man kanske skulle önska en person med en mer agressiv debattstil som Tor Paulsson eller Nick Griffin tror jag det i n uläget är bra med en person som Åkesson som knappast skrämmer bort några väljare. Har även hört från personer som inte stöder sd att "partiledaren verkar ju ganska ok ändå". Visst kan man tycka när man ser honom i debatter ibland att "men din mupp, varför säger du inte bara så och så och sätter kosmopolitjuden på plats" men man måste komma ihåg att det är lätt att sitta på läktaren och påtala missar, en helt annan sak att sitta med två kameror i ansiktet, en partisk programledare framför en, och omringad utav tio folkfiender som bombarderar med känsloargument i en atmosfär som är så tjock av hat att man kan skära det med kniv.
Senast redigerad av the_dude82 2009-10-13 kl. 12:09.
Citera
2009-10-13, 12:10
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_dude82
Ifall det är debatten från nånstans runt 2005 med Lejonborg du tänker på så var han verkligen patetisk i den. Satt och skrek att det var rasism att ställa krav på invandrare.

Annars har ju Åkesson även varit skapligt bra i debatterna mot Erik Ullenhag och Per Schlingman (stavning?). Jag tycker överlag Åkesson sköter sig godkännt. Ger ett sympatiskt, återhållsamt och förtroendeingivande intryck. Även om man kanske skulle önska en person med en mer agressiv debattstil som Tor Paulsson eller Nick Griffin tror jag det i n uläget är bra med en person som Åkesson som knappast skrämmer bort några väljare. Har även hört från personer som inte stöder sd att "partiledaren verkar ju ganska ok ändå".

jag tror jimmies debattstil är mycket medveten.
om man ser hans tidigare framträdanden så var han mycket mer konfrontationsvillig, blandade in känslor, var märkbart upprörd.
nuförtiden har han en rätt soft approach, avbryter sällan motståndaren, väntar på sin tur att tala, försöker tala till tittarna där hemma och inte till motståndaren som debatteras just för tillfället osv...med andra ord beter sig som en civiliserad svensk.

tror det går hem i stugorna.

Den som sk
Citera
2009-10-13, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av the_dude82

Annars har ju Åkesson även varit skapligt bra i debatterna mot Erik Ullenhag och Per Schlingman (stavning?). Jag tycker överlag Åkesson sköter sig godkännt. Ger ett sympatiskt, återhållsamt och förtroendeingivande intryck. Även om man kanske skulle önska en person med en mer agressiv debattstil som Tor Paulsson eller Nick Griffin tror jag det i n uläget är bra med en person som Åkesson som knappast skrämmer bort några väljare. Har även hört från personer som inte stöder sd att "partiledaren verkar ju ganska ok ändå". Visst kan man tycka när man ser honom i debatter ibland att "men din mupp, varför säger du inte bara så och så och sätter kosmopolitjuden på plats" men man måste komma ihåg att det är lätt att sitta på läktaren och påtala missar, en helt annan sak att sitta med två kameror i ansiktet, en partisk programledare framför en, och omringad utav tio folkfiender som bombarderar med känsloargument i en atmosfär som är så tjock av hat att man kan skära det med kniv.

Själv såg jag ju inte Paulsson som vare sig politiker eller debattör, samtidigt som England har en annan politisk kultur än oss att ta med i eventuella jämförelser. Med det givetvis inte sagt att SD fortfarande kan bli bättre på de flesta plan.
Citera
2009-10-13, 12:26
Medlem
Rudan33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Till själva frågan, det finns en självmotsägelse när man talar om sverigedemokrater och intellektuella i samma mening.
SD: Ehhhh f-n det där vet ju inte jag heller, det där som du citerade innan det är vår GAMLA politik.
SD: ( spottar ut snuset) äh f-n ni sysslar bara med propaganda, jag vet f-n att Mona har fifflat, det är saps och invandrarnas fel att jag har ett skitjobb/ är arbetslös
f-n

Nej, att kalla SD för ett klassiskt akademiskt intellektuellt parti är fel.
Däremot finns det andra sätt att vara intellektuell på än att halsa rödvin och skråla på sittningar medans man harvar ur kapitel från sina inpluggade skolböcker och stoltserar över vem som har mest högskolepoäng.

Som svar på dina frågor: (nu är jag inte aktiv sd-politiker utan någon som med stor % chans kommer att rösta SD)

SD möter skapa arbete-frågan med att de vill gynna småföretagandet. Visst ett klassiskt svar på frågan, men sänka skatterna såg jag inte till, missade jag det nånstans på deras hemsida?

Nej, Mona har ännu inte fått sin chans att totalförstöra Sverige och jag hoppas innerligt att hon aldrig kommer att få den. Varför inte Sossarna övertalat Bodström att överta partipiskan är för mig en gåta. Fast nu smyger han ju lite i kulisserna efter att han fått chansen att leka jurist ett slag.

Om du bara vågar dig in på deras sidor ser du att SD inte har huggtänder eller äter barn. Däremot har de inte ett standardiserat svar på diverse sakfrågor. Istället har under åren tagit fram ett principprogram, ett idé-dokument samt ett handlingsprogram.
Må vara att dokumenten och innehållet kan kännas diffusa och luddiga, men med tanke på att de vill ha röster ifrån så många som möjligt så gör de rätt i att vara så. Tänk på att de vill in i riksdagen.

Kärnfrågan för SD är såklart invandringspolitiken som de anser gått överstyr men som de säger på sin sida:
"Med tiden har ett värdeorienterat parti växt fram, där begrepp som familjen, hembygden och nationen blivit centrala. Sverigedemokraterna är ett demokratiskt, nationalistiskt parti. Vi har idémässigt låtit oss inspireras av såväl det förra sekelskiftets svenska nationalkonservatism som delar av
den socialdemokratiska folkhemstankenn."

Så de räknar säkerligen med röster från många av de socialdemokrater som inte står ut med sitt partis tafatta lögner längre, eller den framtid som skulle komma med Mona Sahlin vid rodret.

Många av missnöjesrösterna som SD fått senaste tiden är inte från tandlösa uteliggare eller lagerarbetare, utan "vanligt folk" som tröttnat på att se sina skattepengar gå åt till meningslösheter. Människor som annars röstar på ditt parti, du vet de som du nu precis förolämpade genom att ge din bild på den genomsnittlige SD-röstaren.

Det finns en verklighet där utanför din intellektuella akademiska värld.
Jag föredrar någon som är streetsmart framför någon som är akademiskt intellektuell i de flesta fall.

Är Jimmy Åkesson smart nog att ta partiet in i riksdagen då?
Ja det återstår att se, men jag hoppas det för det kommer att röra om ordentligt i skiten.
Citera
2009-10-13, 12:41
Bannlyst
Citat:
Däremot finns det andra sätt att vara intellektuell på än att halsa rödvin och skråla på sittningar medans man harvar ur kapitel från sina inpluggade skolböcker och stoltserar över vem som har mest högskolepoäng.

Det kan man väl göra om man vill antar jag, dock knappast som socialdemokrat eller vänsterpartist kanske?
Citera
2009-10-13, 13:03
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci

f-n
Alla som inte redan förstås att denne sosse är som många andra sosse ett ointelligent troll behöver bara kolla in min signatur. Att han försöker förlöjliga och ljuga sönder debatter där Jimmie krossade hans älskade partiledare hjälper honom inte heller. Patetiskt kort sagt.
Citera
2009-10-13, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Alla som inte redan förstås att denne sosse är som många andra sosse ett ointelligent troll behöver bara kolla in min signatur. Att han försöker förlöjliga och ljuga sönder debatter där Jimmie krossade hans älskade partiledare hjälper honom inte heller. Patetiskt kort sagt.

Han är faktiskt lite av FB:s egen Måna, har allt att vinna på att hålla käften och inte låssas existera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in