Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-10-12, 21:57
Medlem
Skattesmitarns avatar
Hmm intellektuell och sverigedemokrat, ... tror inte det ....
Citera
2009-10-12, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skattesmitarn
Hmm intellektuell och sverigedemokrat, ... tror inte det ....

Och vad skall man ha en intellektuell till? Dra en långbänk till om hur vi måste ta emot alla fåraherdar och deras släktingar? Nej tack. Nu är det hög tid för känsla och handling.
Citera
2009-10-12, 22:21
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnveding
Vilken idioti. Jag behöver varken aha-upplevelser eller intellektuella.
Au contraire. Den som leder dig och som väcker dina mest primitiva instinkter, måste per definition vara både intellektuell och intelligent. Vilket är två skilda begrepp, f ö.
När du står på barrikaderna och övertygas om den vidriga invandringspolitikens följder, och när blodet kokar i dina ådror över Mona Sahlins svenskfientliga politik: - Då har du fångats av en intellektuell och insiktsfull debattör. Även om det sker subtilt och med en avkännande ton för situationens krav och förutsättningar, så kan du lita på att den som berör dig har läst en bok ( eller två ).
Känsla och handling är förvisso nyckelord, men det är viktigare att väljarna påverkas känslomässigt och i rätt riktning. Det resultatet kräver sin folktalare.
Citera
2009-10-12, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl
Finns det intellektuella sverigedemokrater?

Vilka är Sverigedemokraternas ideologer? Vem ska man läsa för att "förstå Sverigedemokraterna", vad de vill och strävar efter?

När jag läser artiklar ur SD-kuriren eller annat sverigedemokratiskt slår det mig att jag aldrig någonsin har upplevt en aha-upplevelse eller egentligen lärt mig något nytt. På Motpol får jag både aha-upplevelser och ny information. Av BNP:s Jonathan Bowden eller Arthur Kemp likaså. När jag läser valfri SD-skribent känns det mer som man som lärare sitter och ska rätta en medioker elevs uppsats. Ibland kan de skriva ett längre stycke text utan allt för många uppenbara fel, men aldrig att det kommer något nyskapande eller tankeväckande ur dem. Man vet från början att man vet mer än de här människorna och är nöjd om de inte slirar ut allt för mycket.

Jag blir gärna motbevisad här.

Kanske borde du fråga dig om politik måste vara intellektuell? Om den inte kan få vara pragmatisk till sin utformning. Nu finns det väl politiker som gör betydligt större anspråk på att vara intellektuella, än de som för närvarande företräder Sverigedemokraterna. Men om deras politik inte väcker någon tanke hos dig, så borde du läsa det du läst en gång till. Eller två.
Citera
2009-10-12, 23:28
Medlem
Anti-Misess avatar
Ett jävla tjöt om "intellektuella" - vad menas? hur lyder gängse definition av begreppet "intellektualism"? Onekligen skiljer det sig grundligt från akademiker, emedan autodidakter också tillskrivs egenskapsordet "intellektuell". Skit samma. Så fort jag hör ordet yppas, så ryggar jag instinktivt tillbaka och föreställer mig gamla småborgarstofiler som med en jävla massa tradigt tröttsamma, uppstudsiga och halvradikalt satiriska historisk-filosofiska anekdotskämt småskojar internt i en omgivning som smyckats med allt som hör den bildade filisternjutningen till: konjak, cigarrer, antika möbler, dammiga bokhyllor, etc. Och alla dessa jävla sjalbeklädda 40-talistkärringar vårt land måste dras med! Fyfan. Jag har själv, i mitt umgänge, kallats både "intellektuell" och "äcklig bokmalsbög", men känner mig inte riktigt hemma i någon kategori. Inom politiken behöver vi fan inte "intellektuella" eller katedermossiga "akademiker" eller dylikt trams. Vi behöver handlingsdugliga, intelligenta, folklojala och själsstarka människor med ärligt uppsåt och god kännedom och insikt om världspolitiska förhållanden, strategiskt tänkande, samt långsiktiga och för Europas folk fördelaktiga framtidsvisioner. Tilldess har jag inte för avsikt att rösta - vilket jag heller aldrig har gjort.

Huruvida det existerar intellektuella sverigedemokrater, vet jag inte. Men med tanke på hur begreppet missbrukas, precis som alla jävla mediokra punschkärringar och PK-fittor kallas "konstnärer" till höger och vänster, så är det väl inte helt omöjligt att SD hyser intellektuella precis som andra partier gör det - men sant intellektuella, nej fan, det tror jag väl ändå inte.
Senast redigerad av Anti-Mises 2009-10-12 kl. 23:31.
Citera
2009-10-13, 00:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Au contraire. Den som leder dig och som väcker dina mest primitiva instinkter, måste per definition vara både intellektuell och intelligent. Vilket är två skilda begrepp, f ö.
När du står på barrikaderna och övertygas om den vidriga invandringspolitikens följder, och när blodet kokar i dina ådror över Mona Sahlins svenskfientliga politik: - Då har du fångats av en intellektuell och insiktsfull debattör. Även om det sker subtilt och med en avkännande ton för situationens krav och förutsättningar, så kan du lita på att den som berör dig har läst en bok ( eller två ).
Känsla och handling är förvisso nyckelord, men det är viktigare att väljarna påverkas känslomässigt och i rätt riktning. Det resultatet kräver sin folktalare.

"Två skilda begrepp"! Jo, jag får tacka för upplysningen.
Citera
2009-10-13, 00:41
Medlem
existentialisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnveding
Och vad skall man ha en intellektuell till? Dra en långbänk till om hur vi måste ta emot alla fåraherdar och deras släktingar? Nej tack. Nu är det hög tid för känsla och handling.
Är det verkligen en bra kombination?
Citera
2009-10-13, 00:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av existentialism
Är det verkligen en bra kombination?

Nej, inte alltid. Ta vänsterslöddret som gråter ut varje dag i pressen om hur de lider av borgarnas styre. De känslorna går förstås bort. I fråga om den vita rasens överlevnad är det på ett annat sätt. Jag bävar för framtiden.
Citera
2009-10-13, 01:10
Medlem
DenGodeDoktorns avatar
Kolla bara på Jimmy Åkesson, praktexemplaret. Han representerar hela partiet trots att man måste leta som ett djur för att hitta en mer tafatt och osäker politiker.
Citera
2009-10-13, 01:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DenGodeDoktorn
Kolla bara på Jimmy Åkesson, praktexemplaret. Han representerar hela partiet trots att man måste leta som ett djur för att hitta en mer tafatt och osäker politiker.

Och ändå finns det inte en partiledare i riksdagen som...
A) kan vinna mot honom
B) vågar möta honom
Citera
2009-10-13, 08:46
Medlem
Rudan33s avatar
analysen e klar, bara ett år kvar

Jag skulle vilja säga att SD ibland väldigt luddiga ställning i de samhällsfrågor som inte rör invandringen är klart avsiktlig.

Som det är nu så gör de helt rätt i att vara luddiga dessutom. Svensson är trött på etablerade partier som inte tar tag i "problemet" samhället brottas med. Så vad SD egentligen gör är att bida sin tid och samla röster från dessa väljare över hela vänster till högerskiktet.
Detta kommer de säkerligen att göra fram tills valet och de hoppas då samlat röster nog till en plats i riksdagen. När de väl kommit in så kommer de tvingas bli sett som ett reellt parti av media och övriga partier. Jämför ex hur det var när miljöpartiet kom in i riksdagen.

Så åtminstone tycker jag SD har en styrning som är klart intellektuell, kanske inte i klassikt akademisk tappning utan snarare att de läst av och analyserat samhällets stämning av idag och kommit fram till en slutsats som de följer.
Att tydliggöra sin ställning inom sakfrågor som inte är partiets huvudfråga skullle bara orsaka tappade röster och eventuella interna splittringar inom partiet.
Citera
2009-10-13, 09:35
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy Windeskog
Och ändå finns det inte en partiledare i riksdagen som...
A) kan vinna mot honom
B) vågar möta honom
Betalar Åkesson dej? (För att få råd med ölsnattarböterna...?) Eller har ni bara avancerad sex med varandra?

Om du menar debatten med Sahlin så skulle det förmodligen gå att hitta en mer intelligent debatt på elevrådet i särskolan. Åkesson har inte vunnit nån debatt, inte nån som har visats offentligt iaf. Han har möjligen inte förlorat nån heller, men tamejfan, han ger varken ett säkert eller intelligent uttryck. Snarare en skolpojke som hamnat lite snett i livet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in