Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-10-13, 13:37
Medlem
Rudan33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy Windeskog
Det kan man väl göra om man vill antar jag, dock knappast som socialdemokrat eller vänsterpartist kanske?

såklart är det upp till var o en att skråla och haspla ur sig vad som helst, jag är ingen motståndare till vare sig alkoholstinna sittningar eller kunskaper man förvärvat genom studier
allt skit man själv rabblat i fyllan, ehhm,, får vara glad man inte spelas in 24/7

Som Arne Anka säger: "Att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter". Kan vara applicerbart på en hel del av det man säger under sin livstid....
Citera
2009-10-13, 16:02
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Au contraire. Den som leder dig och som väcker dina mest primitiva instinkter, måste per definition vara både intellektuell och intelligent. Vilket är två skilda begrepp, f ö.
När du står på barrikaderna och övertygas om den vidriga invandringspolitikens följder, och när blodet kokar i dina ådror över Mona Sahlins svenskfientliga politik: - Då har du fångats av en intellektuell och insiktsfull debattör. Även om det sker subtilt och med en avkännande ton för situationens krav och förutsättningar, så kan du lita på att den som berör dig har läst en bok ( eller två ).
Känsla och handling är förvisso nyckelord, men det är viktigare att väljarna påverkas känslomässigt och i rätt riktning. Det resultatet kräver sin folktalare.
Jag har inte behövt få mina innersta känslor väckta av nån "intellektuell"

Vet vad jag tycker och det har jag kommit fram till alldeles själv. Göbbelstyper får gärna söka sig till Folkfronten eller nåt. Där kan de utöva sina grejer men folk kommer ändå inte lyssna på de så ingen skada skedd.

Citat:
Ursprungligen postat av DenGodeDoktorn
Kolla bara på Jimmy Åkesson, praktexemplaret. Han representerar hela partiet trots att man måste leta som ett djur för att hitta en mer tafatt och osäker politiker.
Maud Olofsson? Sahilin? Fanimig även Hägglund.

Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Detta stämmer nog, men det säger mer om hur usla de etablerade partierna är än hur fantastisk Åkesson är. Det behövs mer karismatiska och entusiasmerande ledare och talare om vi skall kunna rädda det svenska folket.
Åkesson är det bästa som hänt SD. Han är dessutom en helt vanlig kille och inte nån sorts gapande führertyå eller liknande.

Hans lugn tycker jag ger karisma i sig.

Förutom Mona och Leinonborg har han gjort mkt bra ifrån sig mot Federley, Schlingmann Aschberg/nån sosse jagi nte mins namnet på med emra med mera. Minst tre till jag inte minns namnen på.
Senast redigerad av volvo 240 2009-10-13 kl. 16:08.
Citera
2009-10-14, 21:43
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl
Finns det intellektuella sverigedemokrater?
Nej. Sverigedemokraterna är anti-intellektuella zionisttöntar hela bunten.
Citat:
Vilka är Sverigedemokraternas ideologer?
Har de ens en ideologi? En sammanhängande, rationell sådan alltså.
Citat:
Vem ska man läsa för att "förstå Sverigedemokraterna", vad de vill och strävar efter?
Frågan är om självaste Jimmie Åkesson kan besvara dessa frågor?
Citera
2009-10-21, 12:56
Medlem
Hittade en intervju på Wodinaz blogg med en sverigedemokrat vid namn Anders Lundgren som berättar lite om SD:s ideologi. ("Anders Lundgren" är en helt osynlig person i SD-sammanhang - inga Google-träffar - men ska väl vara en verklig, fysiskt existerande, individ)

Ganska intressant:

http://wodinaz.motpol.nu/?p=461
Citat:
4. Vilken eller vilka är er främsta ideologiska inspirationskälla/or?

Som parti inspireras vi mycket av socialkonservatismen och nationalismen som ideologier, men också det svenska folkhemmet som samhällsmodell. Vår ambition är att kombinera dessa för att kunna skapa en socialt ansvarstagande, inkluderande, nationell gemenskap. Även om partiet sannolikt inte är helt eniga med någon av dem, så skulle jag nog personligen ändå säga att personer som Johann Gottfrid Herder, Guiseppe Mazzini, Teodor Homlberg, N.F.S: Grundtvig, Rudolf Kjellén, Per-Albin Hansson, Christopher Lasch och Roger Scruton, alla har lämnat något värdefullt tankegods som bidragit till utformningen och vidareutvecklingen av den sverigedemokratiska ideologin. Självklart har vi också låtit oss inspireras av framgångsrika rörelser i utlandet, i synnerhet Dansk Folkeparti.

4′. Scruton, Lasch, Hansson, Herder kan jag förstå. Men Mazzini? Jag måste säga att jag hajade till; han var ju en vild frimurare organiserad i och organiserade Carbonari som levde rövare i Italien och hade kopplingar till de franska frimurarna/revolutionärerna. Hans rörelse var radikalt antiklerikal, antikatolsk och ville ett liberalt/jakobinskt Italien. Låter inte helt kompatibelt med den bild jag har av SD. I den mån han var “patriot” så var han det i citoyenmening — alltså statspatriot — ungefär som Sovjetunionens medborgare var patriotiska.

Jag tycker definitivt inte att jämförelsen mellan Sovjetpatriotismen och Mazzinis nationalism är rättvis. Mazzini ville någonting mer än att bara upprätta en stat baserad på en konstitution eller en viss politisk inriktning. Hans vision av det framtida Italien var en nation baserad på gemensamma traditioner och ett gemensamt språk. Dessutom hade han en universalistisk syn på nationalstaten vilket tog sig uttryck i att han även propagerade och agerade för andra europeiska nationalstater än hans egna, Italien.

Mazzini inflytande på den sverigedemokratiska ideologin måste väl betraktas som tämligen begränsat, men vi finner honom ändå intressant eftersom han före de flesta andra, tydligt kombinerade principerna om nationalism och demokrati och eftersom hans nationalism inte vilade på ett rastänkande, vilket var ganska ovanligt för tiden. Han hade också en poetisk ådra och framförde många vackra och intressanta tankar kring den traditionella familjen och dess betydelse. Utan att vara djupare insatt i frågan har jag ändå svårt att tänka mig att han skulle ha varit helt antikatolsk och antiklerikal, detta då han faktiskt bönföll påven om att denne skulle ställa sig i spetsen för den nationella revolutionen i Italien. Han var också troende, hänvisade ofta till Gud i sina texter och såg bland annat nationen som guds gåva till individen.

Personligen menar jag också att man bör vara såpass fritänkande att man kan inspireras av en persons idéer utan att för den skull ta ställning för precis allt personen ifråga står för. Jag kan t.ex. själv tycka att Gramsci är intressant och värd att inspireras av även om han var marxist.
Senast redigerad av IvanLendl 2009-10-21 kl. 13:09.
Citera
2009-10-22, 18:01
Medlem
the_dude82s avatar
Citat:
Hittade en intervju på Wodinaz blogg med en sverigedemokrat vid namn Anders Lundgren som berättar lite om SD:s ideologi. ("Anders Lundgren" är en helt osynlig person i SD-sammanhang - inga Google-träffar - men ska väl vara en verklig, fysiskt existerande, individ)

Ganska intressant:

http://wodinaz.motpol.nu/?p=461

Gramsci intressant och värd att inspireras av? Vad i helvete?

Delvis trevlig läsning men bitvis också djupt nedslående.

Citat:
När du skriver “återvandring” så tolkar jag det som att du med detta menar tvångsrepatriering. Detta tror jag inte är en realistisk helhetslösning. Åtminstone en del av stenkastarna är svenska medborgare och har funnits i landet i 2-3 generationer. Hade vi fått bestämma så hade de sannolikt inte varit här, men nu är de det och deras föräldrars eller farföräldrars hemländer är nog inte särskilt pigga på att ta emot kriminella icke-medborgare som utvisats från Sverige, men även om de vore det så skulle det sannolikt bli svårt att uppbåda ett långvarigt folkligt stöd för en politik som ger svenska medborgare olika straffpåföljd för samma brott baserat på vilket ursprung de har. Många av stenkastarna är dessutom minderåriga.

Att lösa problemen som de etablerade partierna har skapat kommer att bli oerhört svårt. Vår förhoppning och tro är dock att en mycket kraftigt begränsad invandring, införandet av en assimileringpolitik, skärpta lagar, moralisk upprustning, utvisning av kriminella utländska medborgare och starkt skärpta incitament för frivillig återvandring, kraftigt kan förbättra situationen jämfört med idag.
Senast redigerad av the_dude82 2009-10-22 kl. 18:09.
Citera
2009-10-22, 18:13
Medlem
Tobiaslindgrens avatar
Jan Milld. Han är dock inte längre medlem i SD.
Citera
2009-10-22, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the_dude82
Gramsci intressant och värd att inspireras av? Vad i helvete?

- Jag tror inte man menar ideologisk inspiration utan taktisk.

Den sovjetiska och den europeiska kommunismen hade samma mål: att utplåna all nationalkänsla, alla naturliga könsroller, all hederskänsla, gudstro och patriotism, all moral och all överlevnadsinstinkt hos sina länders befolkningar. Den sovjetiska kommunismen hade 80.000 stridsvagnar till hjälp och man gick i princip bet fullständigt. Den europeiska kommunismen hade Gramscis och Habermas idéer och man lyckades.

Så självklart är Gramsci en person man måste studera och förstå om man vill förstå den tid vi lever i.
Citera
2009-10-23, 11:06
Medlem
the_dude82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mästerkatten
- Jag tror inte man menar ideologisk inspiration utan taktisk.

Den sovjetiska och den europeiska kommunismen hade samma mål: att utplåna all nationalkänsla, alla naturliga könsroller, all hederskänsla, gudstro och patriotism, all moral och all överlevnadsinstinkt hos sina länders befolkningar. Den sovjetiska kommunismen hade 80.000 stridsvagnar till hjälp och man gick i princip bet fullständigt. Den europeiska kommunismen hade Gramscis och Habermas idéer och man lyckades.

Så självklart är Gramsci en person man måste studera och förstå om man vill förstå den tid vi lever i.

snyggt uttryckt. Vi får hoppas det är så han menar.
Citera
2009-10-23, 11:25
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_dude82
snyggt uttryckt. Vi får hoppas det är så han menar.

Det är garanterat det han syftar på. Franska Nouvelle Droite-kretsen, i synnerhet den sympatiske och intelligente de Benoist, tillämpade denna metod redan för flera decennier sedan:

http://sv.metapedia.org/wiki/Alain_de_Benoist

http://www.internationalgramscisociety.org/igsn/articles/a09_5.shtml

Citat:
---Unfortunately, the French Nouvelle Droite movement headed by Alain DeBenoist, and the Flemish extremely right political party Het Vlaams Blok have no such insurmountable problems whatsoever with Gramsci's notion of hegemony. On the contrary, they use it to their utmost ability and they're not being shy about it. The Nouvelle Droite was founded as an ideological perspective in the mid- sixties by the French theorist Alain de Benoist. Ironically, it is inspired as an active movement by Gramsci's Quaderni del carcere, and it literally calls the metapolitical struggle for cultural hegemony the Gramscism of the Right.---"
Citera
2009-10-23, 15:37
Medlem
-
Senast redigerad av IvanLendl 2009-10-23 kl. 16:20.
Citera
2009-10-23, 16:30
Medlem
Nu är ju inte Ian Wachtmeister SD:are men känns ändå lite som att han sympatiserar med dem. Tycker han gör riktigt bra ifrån sig här:

http://www.youtube.com/watch?v=uDa2ddXHDvM
Citera
2009-10-23, 16:58
Medlem
SwiftDeletes avatar
Man behöver väl för fan inte vara en adlad bokhomofil och doktorerat i retorik för att kunna framföra ett budskap och leda ett parti?

Är du född på 1800-talet eller vad är problemet? Du verkar vara helt tappat verklighetsförankringen. Du är säkert en sådan filur som hänger på biblioteken dagarna långa och skapar dig en egen liten bubbla där du tror pennan är mäktigare än svärdet tills den dag du går genom parken och blir rånad av ett förortsgäng och slutligen våldtagen av en mörkmuskig man i en buske.

Sen kommer du sitta på psyket och vara totalt sinnesförvirrad och grubbla över hur det hela kunde ske...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in