Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-12, 11:36
  #1
Medlem
Finns det intellektuella sverigedemokrater?

Vilka är Sverigedemokraternas ideologer? Vem ska man läsa för att "förstå Sverigedemokraterna", vad de vill och strävar efter?

När jag läser artiklar ur SD-kuriren eller annat sverigedemokratiskt slår det mig att jag aldrig någonsin har upplevt en aha-upplevelse eller egentligen lärt mig något nytt. På Motpol får jag både aha-upplevelser och ny information. Av BNP:s Jonathan Bowden eller Arthur Kemp likaså. När jag läser valfri SD-skribent känns det mer som man som lärare sitter och ska rätta en medioker elevs uppsats. Ibland kan de skriva ett längre stycke text utan allt för många uppenbara fel, men aldrig att det kommer något nyskapande eller tankeväckande ur dem. Man vet från början att man vet mer än de här människorna och är nöjd om de inte slirar ut allt för mycket.

Jag blir gärna motbevisad här.
Citera
2009-10-12, 11:41
  #2
Medlem
tsews avatar
Kan bara ta och hålla med dig..
Intellektuell och intellektuell, men jag kan inte strutna i att nämna Stellan Bojerud. Han är visserligen aktiv inom försvarsdebatten men nog besitter han en gedigna kunskaper och kan vara en magnet för de som lessnat på alliansen "försvars"politik.
Citera
2009-10-12, 11:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsew
Kan bara ta och hålla med dig..
Intellektuell och intellektuell, men jag kan inte strutna i att nämna Stellan Bojerud. Han är visserligen aktiv inom försvarsdebatten men nog besitter han en gedigna kunskaper och kan vara en magnet för de som lessnat på alliansen "försvars"politik.
Man skulle nog kunna nämna Stellan. Kanske också Tommy Hansson faktiskt, oavsett vad man tycker om hans åsikter. Men dessa är ju helt färska i partiet och egentligen inte alls "sverigedemokrater". Partiet har ju funnits länge, någonstans måste de väl ha en äldre stomme som står för partiets grundläggande filosofi och ideologi?
Citera
2009-10-12, 11:55
  #4
Medlem
ja för alla andra partier har ju väldigt många aha upplevelser
Citera
2009-10-12, 11:59
  #5
Medlem
tsews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pierce & Pierce
ja för alla andra partier har ju väldigt många aha upplevelser
Nej, men han säger ju inte det heller. Han tog upp företrädare för det brittiska nationella partiet BNP och sa att de har intellektuella företrädare som ger en "aha-upplevelser". Han tog även upp motpol.nu som är en slags "tankesmedja" eller en samling bloggar skrivna av enligt mig ypperliga skribenter med god kunskap om samhället.
Citera
2009-10-12, 12:47
  #6
Medlem
Norpheuss avatar
Med tanke på hur deras debatter går så..
Citera
2009-10-12, 12:49
  #7
Avstängd
Etaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Med tanke på hur deras debatter går så..

Kan du utveckla?
Citera
2009-10-12, 12:56
  #8
Medlem
trass avatar
Har också tänkt på det faktiskt. Den nationella idédiskussionen, åtminstone när den gör anspråk på något slags djup, tycks börja "till höger" om sd, där den ger ett mycket levande intryck, med kreativa och intensiva meningsskiljaktigheter i flera nyckelfrågor. Om radikalare personer kan säga t.ex. Oskorei, vad säger sd då? Björn Söder?

Men detta kanske är generellt för större delen av det politiska spektrumet idag. Ideologisk förnyelse sker i marginalen, "till vänster" och "till höger". Att det inte verkar finnas några särskilt belästa tänkare inom sd kan ju då helt enkelt bero på att man inte bör förvänta sig det eftersom det är mainstreamsnubbar i ett mainstreamparti. Många förvillas kanske bara av att det etablerade mainstream inte vill erkänna att sd är mainstream.
Citera
2009-10-12, 13:03
  #9
Medlem
tsews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tras
Har också tänkt på det faktiskt. Den nationella idédiskussionen, åtminstone när den gör anspråk på något slags djup, tycks börja "till höger" om sd, där den ger ett mycket levande intryck, med kreativa och intensiva meningsskiljaktigheter i flera nyckelfrågor. Om radikalare personer kan säga t.ex. Oskorei, vad säger sd då? Björn Söder?

Men detta kanske är generellt för större delen av det politiska spektrumet idag. Ideologisk förnyelse sker i marginalen, "till vänster" och "till höger". Att det inte verkar finnas några särskilt belästa tänkare inom sd kan ju då helt enkelt bero på att man inte bör förvänta sig det eftersom det är mainstreamsnubbar i ett mainstreamparti. Många förvillas kanske bara av att det etablerade mainstream inte vill erkänna att sd är mainstream.
Jag tror du har rätt i det du säger Tras.

Det som SD presenterar är liksom redan presenterat. Det är sunt förnuft och inga nya politiska strömningar. Den "Nya högern" som den kallas, och den identitära rörelsen är ju relativt ny på den svenska marknaden vilket gör att den kan kännas väldigt exotiskt och intressant samt att den bidrar till aha-upplevelser.
Citera
2009-10-12, 13:05
  #10
Medlem
Grishams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl
Finns det intellektuella sverigedemokrater?

Vilka är Sverigedemokraternas ideologer? Vem ska man läsa för att "förstå Sverigedemokraterna", vad de vill och strävar efter?

När jag läser artiklar ur SD-kuriren eller annat sverigedemokratiskt slår det mig att jag aldrig någonsin har upplevt en aha-upplevelse eller egentligen lärt mig något nytt. På Motpol får jag både aha-upplevelser och ny information. Av BNP:s Jonathan Bowden eller Arthur Kemp likaså. När jag läser valfri SD-skribent känns det mer som man som lärare sitter och ska rätta en medioker elevs uppsats. Ibland kan de skriva ett längre stycke text utan allt för många uppenbara fel, men aldrig att det kommer något nyskapande eller tankeväckande ur dem.

Jag blir gärna motbevisad här.

Samma sak gäller för alla partier. Moderaterna har inte en ideologiskt konsekvent politiker. Vill man läsa något konsekvent kan man typ läsa böcker Anders Borg skrev då han var 27 år gammal. Nu är de bara pragmatiker. Vänsterpartiet är också ett helt ideologiskt inkonsekvent parti. Där får du gå tillbaka och läsa C H Hermanssons böcker för att förstå exakt vad partiet vill.
Citera
2009-10-12, 13:10
  #11
Medlem
Självmotsägelser kan inte existera?
Citera
2009-10-12, 13:11
  #12
Medlem
volvo 240s avatar
Ivan du är nationaldemokrat eller folkfrontare va?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback