Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-10-12, 21:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl
Nix. Men vet att han talade inför ND för ett par år sen. Vet du om det finns någon videoupptagning av det talet? Skulle vara intressant att se.

Jag vet att det finns en DVD från inomhusmötet som var valupptackt 2002, Griffin gjorde ett grymt tal tyckte jag och visade vilken ledande ideolog han är.
Citera
2009-10-12, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ari.Gold
Älgemalm som partiledare...

Ja varför inte? Det skulle ju vara kanon som het moralistikt alibi - säljer han bara en tomt till moskébygge så kanske?
Citera
2009-10-12, 21:13
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Jag tror IvanLendl har rätt här: dumnaivitet är knappast "vad folket vill ha", eller vad de röstberättigade kvinnorna skulle fastna för. Säga vad man vill om Gudrun Schyman, men inte fan var hon dumsnäll: i jämförelse med de andra muppjävlarna som hon diskuterade med i offentligheten var hon kall, saklig, skarp, även påstridig. Frispråkighet vad gäller massinvandringskatastrofen och ett genuint, energiskt, sarkastiskt engagemang riktat mot politiker-och journalistfrälsets lögnförskansningar skulle kunna göra underverk för att locka sympatisörer.

vadå, drag under galoscherna eller?

Sarkasm är inte ett lyckat sätt att föra ut ett politiskt budskap på, det funkar kanske bra i Parlamentet(TV4) när folk vill skratta.
Citera
2009-10-12, 21:14
Medlem
Ari.Golds avatar
19:31
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy Windeskog
Mattias är ju en populist, men det behöver inte betyda att man inte är intellektuell. I jämförelse har Söder mindre att hämta.

20:05
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy Windeskog
Nej skulle jag påstå, hans politiska engagemang har visat att han kan sälja sin intrellektuella heder för i stort sett hur lite som helst. Hans år i SD understryker det tydligt.

Jag har hört rykten om att du är schizofren och kan ändra åsikt mellan olika dagar. Men över en halvtimme?
Citera
2009-10-12, 21:16
Bannlyst
Citat:
Jag har hört rykten om att du är schizofren och kan ändra åsikt mellan olika dagar. Men över en halvtimme?

Vad är det du inte förstår? Karlsson är intellektuell trots att han är populist, Söder är bara populist.

Kan inte förklara det lättare för dig.
Citera
2009-10-12, 21:18
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0daren
---
Sarkasm är inte ett lyckat sätt att föra ut ett politiskt budskap på, det funkar kanske bra i Parlamentet(TV4) när folk vill skratta.

Du vet inte vad du talar om: en skicklig och skärpt retoriker med ett levande temperament kan även politiskt använda sarkasm och ironi på ett drabbande och effektivt sätt, det gjorde exempelvis Goebbels och Palme med stor framgång. På Palmes tid fanns den tröga dumnaiviteten som bekant förkroppsligad i Fälldin, och Palme väckte uppenbarligen även en hel del ont blod, men det är löjligt att tro att gravallvarliga trista kommunaltjänstemannablekfisar i slips skulle vara det ultimata redskapet för att fånga publiken och väcka de slumrande lidelserna som behövs för att man ens ska kunna drömma om en förändring.
Citera
2009-10-12, 21:28
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Du vet inte vad du talar om: en skicklig och skärpt retoriker med ett levande temperament kan även politiskt använda sarkasm och ironi på ett drabbande och effektivt sätt, det gjorde exempelvis Goebbels och Palme med stor framgång. På Palmes tid fanns den tröga dumnaiviteten som bekant förkroppsligad i Fälldin, och Palme väckte uppenbarligen även en hel del ont blod, men det är löjligt att tro att gravallvarliga trista kommunaltjänstemannablekfisar i slips skulle vara det ultimata redskapet för att fånga publiken och väcka de slumrande lidelserna som behövs för att man ens ska kunna drömma om en förändring.

Palme och Goebbels ja...precis sådana politiker vi behöver.
Du missade Berlusconi också, han tillhör samma kategori, dvs politiker som genom skämt, lögner och ironi försöker ta bort fokus från sakfrågan. De lyckades ju också med att dupera ett helt folk.

Visst kan man genom sarkasm tydliggöra saker på ett bra sätt. Oftast verkar den dock av politiker använts som ett retoriskt fultrick för att samla poänger den inte förtjänar.
Citera
2009-10-12, 21:33
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
---

Jörg Haider då, duger den gubben? Men du kanske föredrar "seriösa politiker" (groteska byråkrattyper) som Pär Nuder och Per Unckel, eller oförglömliga karismatiker och väckare av folksjälens innersta och hetaste överlevnadsvilja som Bo Lundgren och Ola Ullsten ?
Citera
2009-10-12, 21:34
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Haider då, duger den gubben? Men du kanske föredrar "seriösa politiker" (groteska byråkrattyper) som Pär Nuder och Per Unckel, eller oförglömliga karismatiker som Bo Lundgren och Ola Ullsten ?

Ahh börjar rycka lite in baguetten...fortsätt gärna
Citera
2009-10-12, 21:36
Medlem
Cruachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl
Jag förstod mycket väl vad han menade. Jag ironiserade över det och menade att det inte går att ha en anti- eller ickeintellektuell debatt om invandringsfrågan heller. Hans kommentar var alltså helt irrelevant för att förklara SD:s eventuella brist på intellektuella.
Jag har startat en seriös tråd om mina upplevelser av att läsa sverigedemokratiska texter och titta på sverigedemokratiska tal. Jag vill bli motbevisad. Jag vill att det ska finna spännande intelligenta tänkare i SD-lagren. Tyvärr håller ju de flesta med mig. Och nej. Jimmie Åkesson, Björn Söder och Kent Ekeroth är inte intellektuella i någon rimlig bemärkelse. Jag har aldrig sett någon av dessa prestera något verkligt imponerande. Länka till dina favoritartiklar eller favorittal för att övertala mig, för all del.

F.ö är jag inte judehatare och hade jag varit det hade det inte haft med ämnet att göra.

Saken är ju den att ledarna inom SD är offentliga personer som gjort succé genom att kalla saker vid dess rätta namn och spelat på den enkla politiken (populismen) som de vet fungerar. Det finns helt enkelt inget behov av stora tänkare, även om dessa självklart finns i partiet. Varför man inte hör så mycket av dessa tänkare är ju självklart för att partiet just nu är ett sådant som finns i medias blickfång 24/7 och därför inte kan man inte riskera att medlemmar skriver allt för kontroversiella texter i SDs namn. Däremot verkar säkert dessa som bloggare lite här och där.
Citera
2009-10-12, 21:36
Bannlyst
Vilken idioti. Jag behöver varken aha-upplevelser eller intellektuella.
Citera
2009-10-12, 21:53
Medlem
Citat:

Ja, medryckande demagoger och skarpa ideologer är precis vad vi behöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in