Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl
Sverigedemokrater borde sluta diskutera islam. I den frågan har de helt enkelt fel vilket gör att normala, begåvade människor i onödan tvingas sympatisera med de vänsterextremister som vinner argumentationen.
Man borde kanske inte sluta diskutera islam, men jag håller med om att argumentationen är enkelspårig och svårköpt för bildade människor. Sen i vilken mån det lockar andra i förhållande till andra tillvägagångssätt vill jag låta vara osagt. Så länge systemet är en man en röst för man väl väga olika målgrupper mot varandra. Det kan ju dock förstärka problemen på kaderplanet. Om jag föreställer mig själv i en situation där jag skulle motivera problemen med invandring och invandringspolitik offentligt skulle jag tycka det var pinsamt om jag behövde förhålla mig till angrepp baserade på onyanserade frontalangrepp mot islam.
Dessutom är det ganska lätt för motståndare att säga att "vadå, vi ser visst problemen med islamism, vi bekämpar hederskultur bl.a. bl.a.", och faktiskt visa både på åtgärder och inledda debatter där detta tas upp. Då passas bollen tillbaks till sd som måste förklara vad som är problemet med muslimer som inte är islamister. Då kan man lika gärna börja tala om de större problemen, som delvis är rent kvantitativa, och delvis hänger samman med de större samhällsförändringar som sker parallellt med massinvandringen. Vi har för många invandrare för att vi ska kunna garantera att de värderingar vi utvecklat i samhället fortlever när etniska svenskar hamnar i minoritet många områden. Troende eller icke-troende muslim, kristen assyrier spelar här inte så stor roll, det är främlingsskapet, den ackumulerade mångfalden i sig och mängden som är problemet. Och här kan lägga på större agendor mot nationalstaten och i förlängningen mot demokratin, mot social gemenskap och trygghet (om det handlar om en liberal agenda) m.m.
Så frågan är om man vinner tillräckligt mycket svagbevågade anhängare för att kompensera för det andra.