2009-10-12, 16:20
Medlem
Yankos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ari.Gold
En ond cirkel?
Nu vet jag inte vilken "tid" du pratar om, men SD har de senaste 5 åren expanderat något enormt i val och opinionsmätningar. Så någon cirkel ser jag inte.
Med en ond cirkel menar jag att de har inte utvecklats eller uttalat sig om något som kan anses vara nyskapande eller något verkligen tankeväckande tack vare att de har degraderat sig till något kvasi-politiskt korrekt parti bara för att passa in. Att de har fått fler väljare med åren är en annan sak.
Citera
2009-10-12, 16:20
Medlem
the_dude82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Jaså, och vilka är dessa som du klassar som "bra"? Ivan?

Varnagel, Ezzelino, Ivanlendl, infidel, ambiscko, glimmande, kronan09 m.fl. i ingen speciell inbördes ordning.

belzebubb är ju inte så extremt sd-kritisk, åtminstone har inte jag uppfattat honom så.
Citera
2009-10-12, 16:27
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl
Jag tillhör inte något parti.
Nä men för det kan du ju stödja/hålla med ett parti extra mycket.
Citera
2009-10-12, 16:38
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl
Jag är fortfarande intresserad av namn. Det vore ju helt otroligt om de enda namnen som nämns när man diskuterar "intellektuella sverigedemokrater" är en livslång moderat och en neokonservativ internationalist! Som båda är helt nya i partiet.

Den här killen måste ju ses som intellektuell;

http://www.youtube.com/watch?gl=DE&hl=de&v=vvtlyXelbQA

Hade egentligen hellre sett honom som partiledare istället för Åkesson.
Citera
2009-10-12, 16:49
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsew
Jag tror du har rätt i det du säger Tras.

Det som SD presenterar är liksom redan presenterat. Det är sunt förnuft och inga nya politiska strömningar. Den "Nya högern" som den kallas, och den identitära rörelsen är ju relativt ny på den svenska marknaden vilket gör att den kan kännas väldigt exotiskt och intressant samt att den bidrar till aha-upplevelser.

Ja, ungefär så, plus att "den nya högern" värker fram en antiliberalism som verkligen är systemkritisk till skillnad från sd som är systemet plus kritik mot invandringspolitiken. Ta bort invandringsfrågan och de skapar samma wasteland som alla andra.

Ivan: jag vet inte om det är tragiskt bara för att det är tråkigt. Ur analytisk synpunkt ger det ju inte mycket att tugga på, men deras funktion är väl främst att fungera som brohuvud och genom sin blotta existens i en framtida riksdag vidga de diskursiva ramarna för det svenska offentliga samtalet. Kan de fylla den funktionen har de väl gjort ett bra jobb, sen kan andra aktörer höja nivån på det politiska samtalet, gärna både från "höger" och "vänster", förutsatt att det handlar om autentiska röster. Det verkligt antiintellektuella är ju den comme-il-faut som är hegemonisk på ledar- och kultursidor.
Citera
2009-10-12, 17:03
Bannlyst
Jag vill påstå att det är medvetet av SD att det finns färre intellektuella i partiets ledning numera.
Citera
2009-10-12, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy Windeskog
Jag vill påstå att det är medvetet av SD att det finns färre intellektuella i partiets ledning numera.

En genomtänkt strategi att utge sig för att likna riksdagens partier gällande det intellektuella. Det handlar om att sänka sig till befolkningsnivån

Logiken härjar!
Vilket parti är störst? Sossarna.
Är sossar intellektuella? Nej.
Skall du utge dig för att vara intellektuell för att få röster? Nej
Citera
2009-10-12, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael.Jansson
En genomtänkt strategi att utge sig för att likna riksdagens partier gällande det intellektuella. Det handlar om att sänka sig till befolkningsnivån

Logiken härjar!
Vilket parti är störst? Sossarna.
Är sossar intellektuella? Nej.
Skall du utge dig för att vara intellektuell för att få röster? Nej

Knappast så man resonerar iofs, svaret är betydligt närmare.
Citera
2009-10-12, 17:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy Windeskog
Knappast så man resonerar iofs, svaret är betydligt närmare.

Förklara
Citera
2009-10-12, 17:36
Medlem
Jimmie Åkesson och Björn Söder ger uttryck av att vara mycket intellektuella. I alla fall av det jag sett i debatter.
Citera
2009-10-12, 17:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael.Jansson
Förklara

Nej, för är det något jag saknar här tillskillnad från andra FB-debattörer så är det ju rutin och insyn ....
Citera
2009-10-12, 17:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Allfadern
Jimmie Åkesson och Björn Söder ger uttryck av att vara mycket intellektuella. I alla fall av det jag sett i debatter.

Även om Söder inte räknas in så har ju givetvis SD en intrellektuell stab i ledningen, men den är mindre än vad den var för 5-7 år sedan påstår jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in