Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-12, 15:40
Medlem
Galenpennas avatar
Jag utgår från att själva idén med SD är att beskriva verkligheten så som många faktiskt upplever den, inte att linda in politiken i "intellektuella problemformuleringar". Det finns redan sju riksdagspartier som sysslar på heltid med sånt. Det behövs knappast ett åttonde.

Jag röstar hellre på ett "antiintellektuellt" parti som kallar kriminella för kriminella, än ett parti fullt av "intellektuella" människor som svamlar på om "fredens religion", genusvetenskap, strukturell rasism och andra stolligheter.
Citera
2009-10-12, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L0daren
Vad Crispykreem hävdar är att det inte går att ha en intellektuell debatt om invandringspolitik eftersom motståndarsidan skriker rasist så fort man öppnar munnen.
Jag förstod mycket väl vad han menade. Jag ironiserade över det och menade att det inte går att ha en anti- eller ickeintellektuell debatt om invandringsfrågan heller. Hans kommentar var alltså helt irrelevant för att förklara SD:s eventuella brist på intellektuella.
Citat:
Vidare är det ju märkligt hur du kan i svepande ordalag hävda att det inte finns en enda intellektuell sverigedemokrat. Är det kanske för att de inte är judehatare som du? Om ditt axiom är att alla som inte hatar judar är ointellektuella så visst, då är nog många i SD ointellektuella.
Jag har startat en seriös tråd om mina upplevelser av att läsa sverigedemokratiska texter och titta på sverigedemokratiska tal. Jag vill bli motbevisad. Jag vill att det ska finna spännande intelligenta tänkare i SD-lagren. Tyvärr håller ju de flesta med mig. Och nej. Jimmie Åkesson, Björn Söder och Kent Ekeroth är inte intellektuella i någon rimlig bemärkelse. Jag har aldrig sett någon av dessa prestera något verkligt imponerande. Länka till dina favoritartiklar eller favorittal för att övertala mig, för all del.

F.ö är jag inte judehatare och hade jag varit det hade det inte haft med ämnet att göra.
Senast redigerad av IvanLendl 2009-10-12 kl. 15:52.
Citera
2009-10-12, 15:54
Medlem
the_dude82s avatar
Erik Almqvist kanske?

Vem är svensk?

http://www.youtube.com/watch?v=kY5cunu6RnY&feature=PlayList&p=713C4D27480 8E9A5&playnext=1&playnext_from=PL&index=36

Finns rätt mycket material med Almqvist på youtube.
Senast redigerad av the_dude82 2009-10-12 kl. 16:01.
Citera
2009-10-12, 15:59
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl
Jag förstod mycket väl vad han menade. Jag ironiserade över det och menade att det inte går att ha en anti- eller ickeintellektuell debatt om invandringsfrågan heller. Hans kommentar var alltså helt irrelevant för att förklara SD:s eventuella brist på intellektuella.
Jag har startat en seriös tråd om mina upplevelser av att läsa sverigedemokratiska texter och titta på sverigedemokratiska tal. Jag vill bli motbevisad. Jag vill att det ska finna spännande intelligenta tänkare i SD-lagren. Tyvärr håller ju de flesta med mig. Och nej. Jimmie Åkesson, Björn Söder och Kent Ekeroth är inte intellektuella i någon rimlig bemärkelse. Jag har aldrig sett någon av dessa prestera något verkligt imponerande. Länka till dina favoritartiklar eller favorittal för att övertala mig, för all del.

F.ö är jag inte judehatare och hade jag varit det hade det inte haft med ämnet att göra.

Om du vill ha en "seriös" debatt kanske du ska bespara oss din ironiska "förmåga" och vara lite...eh seriös då? Ironi på nätet är som du säkert vet inte alltid en lyckad väg att vandra.

Helt ärligt tror jag inte att det är någon mening att länka till något material då jag misstänker att du kommer såga det hur som helst.

Det som väl i sådana fall ÄR intressant är ju vad DU anser vara intellektuellt? Först när man fått reda på det kan man ju ha en vettig debatt.

Ska vi gå efter nationalencyklopedins definition på intellektuell så gäller följande:
Citat:
intellektuell, en mångtydig benämning på den som med sina idéer söker påverka samhällsutvecklingen.

Du hävdar alltså att Jimmie Åkesson inte försöker påverka samhällsutvecklingen med sina idéer?
Citera
2009-10-12, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Galenpenna
Jag utgår från att själva idén med SD är att beskriva verkligheten så som många faktiskt upplever den, inte att linda in politiken i "intellektuella problemformuleringar". Det finns redan sju riksdagspartier som sysslar på heltid med sånt. Det behövs knappast ett åttonde.

Jag röstar hellre på ett "antiintellektuellt" parti som kallar kriminella för kriminella, än ett parti fullt av "intellektuella" människor som svamlar på om "fredens religion", genusvetenskap, strukturell rasism och andra stolligheter.
Det är ju det som är problemet, sverigedemokrater tänker inte, de problematiserar inte, de tänker inte det där extra steget som är totalt nödvändigt. Det är sådant anti-intellektuellt tänkande som lett till t.ex. häxprocessen och andra primitiva händelser.
Citera
2009-10-12, 16:00
Medlem
Ari.Golds avatar
Jag skulle hävda att Mattias Karlsson och Erik Almqvist tillhör den mer intellektuella falangen, i det hänseendet att de gärna filosoferar och diskuterar idéer.
Richard Jomshof likaså, även om han inte skrivit så mycket på sistone.

Vet även av erfarenhet att Patrik Ehn (den mycket uppmärksammade kyrkovalskandidaten) kan räknas in här.

Citat:
Ursprungligen postat av Mikael.Jansson
Med tanke på röstframgångarna och den ideologiska grundsynen så kan man i alla fall dra slutsatsen att någon tänkt till!
Personligen anser jag att ledaren försöker utge sig för att vara mer liberal än vad partiet är då Mikael Jansson var rätt fram och mer ärlig i sina åsikter. Ja deras intelligens må vara oändligt högre än pk och vänstern med tanke på att de lyckats med att dra logiska slutsatser i allt de gör.

Kom nu inte med någon PK dynga för att smutsa ner i tråden!

Intressant att du inte ens låtsas vara Mikael Jansson men du använder dig av hans namn och leker nazist.
Citera
2009-10-12, 16:02
Medlem
Yankos avatar
Min personliga åsikt kring ämnet är att Sverigedemokraterna har hamnat i en ond cirkel ända sedan de övergav deras ideologiska bakgrund. De kommer aldrig kunna ta det extra steget iochmed sin den rabiata antiislamismen samt vurmande för sionismen och den svenska kulturnationalismen. Det har skapat ett spärr.
Citera
2009-10-12, 16:03
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus

Ja du kan ju börja med the elite 4 inom SD, t ex Jimmie Åkesson som har ytterst svårt att förlora debatter.

Det är ju inte så svårt att förlora om man går upp mot mer eller mindre förståndshandikappade hjon från riksdagspartier. Det finns folk på FB som skulle kunna slita Jimme Åkesson i stycken - bildligt talat alltså.

Angående TS frågeställning så har jag också observerat att det inte finns några intellektuella Sverigedemokrater. När jag skriver ett beskt inlägg som påpekar att SDs policys inte kommer att göra ett skvatt för att förhindra att Sverige förvandlas till en arabnegerbananrepublik så får jag aldrig svar. Mitt inlägg blir också ofta det sista i tråden. Sverigedemokraterna på FB verkar mest posta inlägg av typen "rösta SD 2010, då vänder det".
Citera
2009-10-12, 16:09
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det är ju inte så svårt att förlora om man går upp mot mer eller mindre förståndshandikappade hjon från riksdagspartier. Det finns folk på FB som skulle kunna slita Jimme Åkesson i stycken - bildligt talat alltså.

Angående TS frågeställning så har jag också observerat att det inte finns några intellektuella Sverigedemokrater. När jag skriver ett beskt inlägg som påpekar att SDs policys inte kommer att göra ett skvatt för att förhindra att Sverige förvandlas till en arabnegerbananrepublik så får jag aldrig svar. Mitt inlägg blir också ofta det sista i tråden. Sverigedemokraterna på FB verkar mest posta inlägg av typen "rösta SD 2010, då vänder det".

Du kanske får hitta ett annat sätt att uttrycka dig på då?
Citera
2009-10-12, 16:10
Medlem
Ari.Golds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yanko
Min personliga åsikt kring ämnet är att Sverigedemokraterna har hamnat i en ond cirkel ända sedan de övergav deras ideologiska bakgrund. De kommer aldrig kunna ta det extra steget iochmed sin den rabiata antiislamismen samt vurmande för sionismen och den svenska kulturnationalismen. Det har skapat ett spärr.

En ond cirkel?
Nu vet jag inte vilken "tid" du pratar om, men SD har de senaste 5 åren expanderat något enormt i val och opinionsmätningar. Så någon cirkel ser jag inte.
Citera
2009-10-12, 16:15
Medlem
the_dude82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel

Äh det är ju inte riktigt sant. Men visst är de allra flesta bra nationalistiska debattörer här ofta väldigt sd-kritiska. Jag tycker det är lite oförtjänt. Det är som att man förmedlar sin bitterhet över allt som hänt och kommer hända Sverige på sd och gör dessa ansvariga.

Jag brukar som lite motvikt till alla dessa försöka försvara sd lite grann, t.ex. i den här tråden:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=985175&page=13
Citera
2009-10-12, 16:17
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_dude82
Äh det är ju inte riktigt sant. Men visst är de allra flesta bra nationalistiska debattörer här ofta väldigt sd-kritiska. Jag tycker det är lite oförtjänt. Det är som att man förmedlar sin bitterhet över allt som hänt och kommer hända Sverige på sd och gör dessa ansvariga.

Jag brukar som lite motvikt till alla dessa försöka försvara sd lite grann, t.ex. i den här tråden:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=985175&page=13
Jaså, och vilka är dessa som du klassar som "bra"? Ivan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in