2024-10-22, 14:57
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
"Många – jag har ofta sagt det och säger det nu med tårar – är fiender till Kristi kors, de lever så att de slutar i fördärvet, deras gud är buken och sin ära får de genom könet, dessa som bara tänker på det jordiska." (Fil 3:18-19 Bibel2000)

Apkungen en levande biblisk profetia.

Vi behöver dig i tråden även fastän du inte har lärt dig om fadern sonen och den heliga ande än!
Citera
2024-10-22, 15:12
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
För att den personen som är Gud var en människa.
Det innebär att du menar på att man kan se Gud när han är en människa. Alltså en slags utombiblisk undantagsregel.
Citat:
Det finns bara en Gud så vem ska han som människa peka på då han inte öppet ville göra anspråk på vem han var och istället antog rollen av en Guds tjänare?
Jesus undanhöll inte för sina lärjungar vem han var. De visste om att han var Kristus. I skriftstället (Johannesevangeliet 20:17) som jag citerade var meddelandet om att han skulle fara upp till Gud, deras fader, ämnat till sina lärjungar.
Citat:
Han säger däremot om sig själv, såsom uppstigen, att han har varit en människa:

Jes 44:6 Så säger Herren, Israels Kung, och hans Återlösare, Herren Sebaot: Jag är den förste, och jag är den siste. Utom mig finns ingen Gud.

Upp 1:17 När jag såg honom, föll jag ner som död för hans fötter. Men han lade sin högra hand på mig och sade: "Var inte rädd. Jag är den förste och den siste 18 och den levande. Jag var död, och se, jag lever i evigheters evighet.
Angående Gud i Jesaja 44:6 står det "Jag är den förste, och jag är den siste." Och angående Jesus i Johannes uppenbarelse 1:17 står det "Jag är den förste och den siste och den levande." Kontexten i det sistnämnda skriftstället avslöjar att det rör Jesus i vers fem som "den förstfödde bland de döda". På det viset är Jesus den förste och den siste eftersom bara en kan vara den förstfödde. Läs även Kolosserbrevet 1:14-18:
Han har räddat oss ur mörkrets välde och fört oss in i sin älskade sons rike, och genom Sonen har vi friköpts och fått förlåtelse för våra synder. Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen, ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, synligt och osynligt, troner och herravälden, härskare och makter; allt är skapat genom honom och till honom. Han finns före allting, och allting hålls samman i honom. Och han är huvudet för kroppen, för kyrkan, han som är begynnelsen, förstfödd från de döda till att överallt vara den främste,
Citat:
Heb 1:8 Men om Sonen säger han:
Gud, din tron består i evigheters evighet, och ditt rikes spira är rättens spira. 9 Du älskar rättfärdighet och hatar orättfärdighet. Därför, Gud, har din Gud smort dig med glädjens olja mer än dina medbröder. 10 Och: I begynnelsen lade du, Herre, jordens grund, och himlarna är dina händers verk. 11 De ska gå under, men du ska bestå. De ska alla nötas ut som kläder, 12 du ska rulla ihop dem som en mantel och de ska bytas ut som kläder. Men du är densamme, och dina år har inget slut.
Jämför Hebreerbrevet 1:8-9 med Psaltaren 45:7-8
Men om Sonen säger han: Gud, din tron består i evigheters evighet, och ditt rikes spira är rättens spira.✱ Du älskar rättfärdighet och hatar orättfärdighet. Därför, Gud, har din Gud smort dig med glädjens olja mer än dina medbröder.

✱: Ps 45:7f. Annan översättning i vers 9: "Därför har Gud, din Gud, smort…".
Gud, din tron består i evigheters evighet, ditt rikes spira är rättens spira. Du älskar rättfärdighet och hatar orättfärdighet. Därför, Gud, har din Gud smort dig✱ med glädjens olja mer än dina medbröder.

✱: Därför, Gud, har din Gud smort dig Annan översättning: "Därför har Gud, din Gud, smort dig." Jfr Hebr 1:9, där versen citeras som profetia om Kristus.
Senast redigerad av XGP 2024-10-22 kl. 15:14.
Citera
2024-10-22, 15:43
Medlem
Citat:
Som uppstånden är han icke-rumslig och därför inte i tiden. Som människa kommen ur tiden blir han därför ett med sig själv som uppstånden vid sin död.
Men ändå är det två olika personer/väsen i uppenbarelseboken kapitel 5?

En på tronen som håller i bokrullen
och
En värdig sigillbrytare som tar bokrullen ur högra handen på den som sitter på tronen

Du svarar liksom inte ens på frågan. Vem är det som sitter på tronen?
Citera
2024-10-22, 15:45
Medlem
Citat:
Nu kommer vi till kärnan.

Det är från en människa den allsmäktige och evige kommer. Det var som människa han skapade det som blev allt. Det är därför det kan sägas att han som människa var i Guds famn från början och själv är Gud och att allt blev till genom honom och utan honom fanns det ingenting.

Det är skapelsen som är det tidlösa, permanenta och oförstörbara materialet som är orsaken till allt som existerar mer än noll, både fysiskt och metafysiskt. Detta material skapar Gud såsom en människa vid tidens slut.

Det du beskriver är ett grupparbete från några som saknar förklaring till sin egen existens och det är helt enkelt inte sanningen.
Men han blev ju människa först ca 4000 år EFTER skapelsen?

Du får sluta upp med dina fantasier nu.
Citera
2024-10-22, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Det innebär att du menar på att man kan se Gud när han är en människa. Alltså en slags utombiblisk undantagsregel.
Ja, det är inte en annan man ser om man skulle se honom som människa naturligtvis. Även om han har sin förnedringskropp som inte är lik hans förhärligade kropp.

Citat:
Jesus undanhöll inte för sina lärjungar vem han var. De visste om att han var Kristus. I skriftstället (Johannesevangeliet 20:17) som jag citerade var meddelandet om att han skulle fara upp till Gud, deras fader, ämnat till sina lärjungar.
Han sa inte rakt ut att det var han som var fadern. Men han sa det i uppenbarelseboken: Upp 21:5 Och han som satt på tronen sade: "Se, jag gör allting nytt." Och han sade: "Skriv, för dessa ord är trovärdiga och sanna." 6 Sedan sade han till mig: "Det har skett. Jag är A och O, begynnelsen och änden. Åt den som törstar ska jag fritt ge ur källan med livets vatten. 7 Den som segrar ska få detta i arv, och jag ska vara hans Gud, och han ska vara min son.

Angående att det är Jesus som sa detta se nedan:

Citat:
Angående Gud i Jesaja 44:6 står det "Jag är den förste, och jag är den siste." Och angående Jesus i Johannes uppenbarelse 1:17 står det "Jag är den förste och den siste och den levande." Kontexten i det sistnämnda skriftstället avslöjar att det rör Jesus i vers fem som "den förstfödde bland de döda". På det viset är Jesus den förste och den siste eftersom bara en kan vara den förstfödde.
Bara en kan vara den förste och den siste också. Det upprepas dessutom i Upp 22:12 "Se, jag kommer snart, och jag har min lön med mig för att ge åt var och en efter hans gärningar.13 Jag är A och O, den förste och den siste, begynnelsen och änden.

Vem är det som kommer?:

Upp 1:7 Se, han kommer med molnen,
och varje öga ska se honom,
även de som
genomborrat honom.
Och jordens alla stammar
ska jämra sig för hans skull.
Ja, amen.
8 Jag är A och O, säger Herren Gud, han som är och som var och som kommer, den Allsmäktige.

Citat:
Läs även Kolosserbrevet 1:14-18:
Han har räddat oss ur mörkrets välde och fört oss in i sin älskade sons rike, och genom Sonen har vi friköpts och fått förlåtelse för våra synder. Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen, ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, synligt och osynligt, troner och herravälden, härskare och makter; allt är skapat genom honom och till honom. Han finns före allting, och allting hålls samman i honom. Och han är huvudet för kroppen, för kyrkan, han som är begynnelsen, förstfödd från de döda till att överallt vara den främste,
Jämför Hebreerbrevet 1:8-9 med Psaltaren 45:7-8
Men om Sonen säger han: Gud, din tron består i evigheters evighet, och ditt rikes spira är rättens spira.✱ Du älskar rättfärdighet och hatar orättfärdighet. Därför, Gud, har din Gud smort dig med glädjens olja mer än dina medbröder.

✱: Ps 45:7f. Annan översättning i vers 9: "Därför har Gud, din Gud, smort…".
Gud, din tron består i evigheters evighet, ditt rikes spira är rättens spira. Du älskar rättfärdighet och hatar orättfärdighet. Därför, Gud, har din Gud smort dig✱ med glädjens olja mer än dina medbröder.

✱: Därför, Gud, har din Gud smort dig Annan översättning: "Därför har Gud, din Gud, smort dig." Jfr Hebr 1:9, där versen citeras som profetia om Kristus.
Du citerar där det står att det är Gud som människoson som med sina egna händer lagt grunden till allt som existerar och ändå förnekar du att han är Gud?
Citera
2024-10-22, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Men ändå är det två olika personer/väsen i uppenbarelseboken kapitel 5?

En på tronen som håller i bokrullen
och
En värdig sigillbrytare som tar bokrullen ur högra handen på den som sitter på tronen

Du svarar liksom inte ens på frågan. Vem är det som sitter på tronen?
Det är Kristus som sitter på tronen. Han är Gud och han är lammet. En person.

Upp 22:3 Och ingen förbannelse ska finnas mer. Guds och Lammets tron ska stå i staden, och hans tjänare ska tjäna honom.

Hans tjänare ska tjäna honom inte deras tjänare ska tjäna dem.

Upp 11:15 Och den sjunde ängeln blåste i sin basun. Då hördes starka röster i himlen:
"Väldet över världen
tillhör nu vår Herre
och hans Smorde,
och han ska vara kung
i evigheters evighet."

Samma här han och inte de.

Vem är det som är Kung i evigheters evighet?

1 Tim 1:15 Det är ett ord att lita på och värt att tas emot av alla, att Kristus Jesus kom till världen för att frälsa syndare – och bland dem är jag den störste! 16 Men jag mötte barmhärtighet, för att Kristus Jesus skulle få visa hela sitt tålamod först mot mig, som en förebild för dem som ska komma till tro på honom och få evigt liv. 17 Ära och pris åt evighetens Kung, den odödlige, osynlige, ende Guden, i evigheters evighet. Amen.

Gud, din tron består
i evigheters evighet
Citera
2024-10-22, 16:06
Medlem
Citat:
Men han blev ju människa först ca 4000 år EFTER skapelsen?

Du får sluta upp med dina fantasier nu.
Hehe.... Nej världen är ca 13,8 miljarder år gammal. Skapelsen har med personen Kristus att göra och inte med tiden. Det som är skapat är upphovet till tid och rum och därför inte underordnat på så vis så att det behöver föregå dito i temporal mening.
Citera
2024-10-22, 16:27
Medlem
Citat:
Det är Kristus som sitter på tronen. Han är Gud och han är lammet. En person.

Upp 22:3 Och ingen förbannelse ska finnas mer. Guds och Lammets tron ska stå i staden, och hans tjänare ska tjäna honom.

Hans tjänare ska tjäna honom inte deras tjänare ska tjäna dem.

Upp 11:15 Och den sjunde ängeln blåste i sin basun. Då hördes starka röster i himlen:
"Väldet över världen
tillhör nu vår Herre
och hans Smorde,
och han ska vara kung
i evigheters evighet."

Samma här han och inte de.

Vem är det som är Kung i evigheters evighet?

1 Tim 1:15 Det är ett ord att lita på och värt att tas emot av alla, att Kristus Jesus kom till världen för att frälsa syndare – och bland dem är jag den störste! 16 Men jag mötte barmhärtighet, för att Kristus Jesus skulle få visa hela sitt tålamod först mot mig, som en förebild för dem som ska komma till tro på honom och få evigt liv. 17 Ära och pris åt evighetens Kung, den odödlige, osynlige, ende Guden, i evigheters evighet. Amen.

Gud, din tron består
i evigheters evighet
Fast i uppenbarelseboken kapitel 5 är det ju inte lammet som sitter på tronen, utan någon annan. Vem?

Jesus är Kung i staden (Jerusalem) här på jorden, i Himmelriket, det tusenåriga, som föregår den här jordens undergång i kapitel 20-21 då det skapas en ny jord och himmel för osd människor där Jesus är Kung.

I Guds Rike (dit Johannes rycktes upp) är det Gud Fadern som sitter på tronen.
Citera
2024-10-22, 16:33
Medlem
Citat:
Hehe.... Nej världen är ca 13,8 miljarder år gammal. Skapelsen har med personen Kristus att göra och inte med tiden. Det som är skapat är upphovet till tid och rum och därför inte underordnat på så vis så att det behöver föregå dito i temporal mening.
Nej skapelsen av land, växter, djur och människor, är inte mer än ca 6000 år. Det går att spåra genom bibeln.

Jordens ålder kan vara äldre. Men då var den bara "öde och tom".

1 Mosebok 1:1-2

1 I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. 2 Jorden var öde och tom, och mörker var över djupet. Och Guds Ande svävade över vattnet.
Citera
2024-10-22, 17:05
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Nej skapelsen av land, växter, djur och människor, är inte mer än ca 6000 år. Det går att spåra genom bibeln.

Jordens ålder kan vara äldre. Men då var den bara "öde och tom".

1 Mosebok 1:1-2

1 I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. 2 Jorden var öde och tom, och mörker var över djupet. Och Guds Ande svävade över vattnet.

Skapelseberättelsen verkar inte handla om den fysiska världen.
Och hur skulle det hänga ihop i så fall? De som skrev bibeln var ju inte med vid big bang.
?
Citera
2024-10-22, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Skapelseberättelsen verkar inte handla om den fysiska världen.
Och hur skulle det hänga ihop i så fall? De som skrev bibeln var ju inte med vid big bang.
?
Hur kan den inte handla om den fysiska världen när skapelsen är just skapande av fysiska ting, såsom växter, djur, fiskar, fåglar och människor samt sol, måne och stjärnor?

Big bang är människors teori, människor som inte heller var med när det påstås ska ha hänt.
Citera
2024-10-22, 17:11
Medlem
Citat:
Fast i uppenbarelseboken kapitel 5 är det ju inte lammet som sitter på tronen, utan någon annan. Vem?

I Guds Rike (dit Johannes rycktes upp) är det Gud Fadern som sitter på tronen.
Tror vi får ta detta ur en annan vinkel.

Jesus säger som uppstånden i uppenbarelseboken att han var människa.

Vart tror du att han befinner sig som uppstånden, i relation till människorna på Jorden?

Behöver man gå till en speciell plats här i den fysiska världen för att möta honom?

Han är överallt eller hur?

Om du håller med om att han är överallt i hela universum så borde du också hålla med om att han också är i alla tider i relation till människorna här i världen.

Om du inte är med på det så får vi granska det lite mer.

Om han som uppstånden nu är i alla tider så är han också närvarande när han som tidsbunden människa dör och stiger upp dit där han är.

Jag tror jag har svarat på vem det är som sitter på tronen nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in