2024-10-22, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Tror vi får ta detta ur en annan vinkel.

Jesus säger som uppstånden i uppenbarelseboken att han var människa.

Vart tror du att han befinner sig som uppstånden, i relation till människorna på Jorden?

Behöver man gå till en speciell plats här i den fysiska världen för att möta honom?

Han är överallt eller hur?

Om du håller med om att han är överallt i hela universum så borde du också hålla med om att han också är i alla tider i relation till människorna här i världen.

Om du inte är med på det så får vi granska det lite mer.

Om han som uppstånden nu är i alla tider så är han också närvarande när han som tidsbunden människa dör och stiger upp dit där han är.

Jag tror jag har svarat på vem det är som sitter på tronen nu.

Just nu är det djävulen som sitter på tronen här på jorden.

I himmelriket (här på denna jorden i framtiden) från kapitel 20 i uppenbarelseboken sitter Jesus på tronen, efter att Han slutligt har besegrat djävulen i kapitel 19 och i kapitel 21, tusen år senare, skapas den nya jorden och himmelen där Jesus sitter på tronen i all evighet.

I ett evighetsperspektiv är det redan avklarat. Vi väntar bara på att tiden ska rinna ut.

I Guds Rike är det Fadern som sitter på tronen med Jesus (sonen) på sin högra sida. Nu och för alltid.

Så svara nu på hur Jesus, som enligt dig sitter på tronen i Guds Rike i kapitel 5, INTE är värdig att öppna sigillen?

Uppenbarelseboken 5:1

1 Och jag såg i högra handen på honom som satt på tronen en bokrulle med skrift på både insidan och utsidan, förseglad med sju sigill[a]. 2 Och jag såg en väldig ängel som ropade med stark röst: "Vem är värdig att öppna bokrullen och bryta dess sigill?" 3 Men ingen i himlen eller på jorden eller under jorden kunde öppna bokrullen eller se in i den. 4 Och jag grät bittert över att det inte fanns någon som var värdig att öppna bokrullen eller se in i den.

5 Men en av de äldste sade till mig: "Gråt inte! Se, Lejonet av Juda stam, Davids rotskott, har segrat. Han kan öppna bokrullen och dess sju sigill."

Du får som sagt sluta fantisera nu och börja läsa bibeln istället.
Citera
2024-10-22, 17:49
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Hur kan den inte handla om den fysiska världen när skapelsen är just skapande av fysiska ting, såsom växter, djur, fiskar, fåglar och människor samt sol, måne och stjärnor?

Det finns några saker som tyder på att det handlar om det mänskliga medvetandets utveckling.
Där ingår också sånt som att kategorisera, skapa olika koncept och namnge meningsfulla ting, så som solen, månen, djur etc.
Jag tror inte att de gamla myterna är menade att tolkas bokstavligt. Men det är vad alla verkar förutsätta dock.

Citat:
Big bang är människors teori, människor som inte heller var med när det påstås ska ha hänt.

Fair enough.
Citera
2024-10-22, 18:10
Medlem
Citat:
Just nu är det djävulen som sitter på tronen här på jorden.

I himmelriket (här på denna jorden i framtiden) från kapitel 20 i uppenbarelseboken sitter Jesus på tronen, efter att Han slutligt har besegrat djävulen i kapitel 19 och i kapitel 21, tusen år senare, skapas den nya jorden och himmelen där Jesus sitter på tronen i all evighet.

I ett evighetsperspektiv är det redan avklarat. Vi väntar bara på att tiden ska rinna ut.

I Guds Rike är det Fadern som sitter på tronen med Jesus (sonen) på sin högra sida. Nu och för alltid.

Så svara nu på hur Jesus, som enligt dig sitter på tronen i Guds Rike i kapitel 5, INTE är värdig att öppna sigillen?

Uppenbarelseboken 5:1

1 Och jag såg i högra handen på honom som satt på tronen en bokrulle med skrift på både insidan och utsidan, förseglad med sju sigill[a]. 2 Och jag såg en väldig ängel som ropade med stark röst: "Vem är värdig att öppna bokrullen och bryta dess sigill?" 3 Men ingen i himlen eller på jorden eller under jorden kunde öppna bokrullen eller se in i den. 4 Och jag grät bittert över att det inte fanns någon som var värdig att öppna bokrullen eller se in i den.

5 Men en av de äldste sade till mig: "Gråt inte! Se, Lejonet av Juda stam, Davids rotskott, har segrat. Han kan öppna bokrullen och dess sju sigill."

Du får som sagt sluta fantisera nu och börja läsa bibeln istället.
Var han inte värdig? Jaha? Det slutade i alla fall med att han var det.

Du säger att det finns en som är på tronen som inte är Jesus Kristus trots att det är Jesus Kristus som skapat grunden till "allt i himlen och på jorden: synligt och osynligt, tronfurstar och herradömen, härskare och makter" vilket således inkluderar både honom själv och den andra individen som han enligt dig sitter till höger om.

Då är den okända individen du pratar om alltså en annan gud vid Kristus sida, en som du placerar där och du syndar därmed mot första budet.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-10-22 kl. 18:23.
Citera
2024-10-22, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Det finns några saker som tyder på att det handlar om det mänskliga medvetandets utveckling.
Där ingår också sånt som att kategorisera, skapa olika koncept och namnge meningsfulla ting, så som solen, månen, djur etc.
Jag tror inte att de gamla myterna är menade att tolkas bokstavligt. Men det är vad alla verkar förutsätta dock.

Fair enough.

Vilka är dom gamla myterna?

Bibeln är författad av skaparen själv. Den är framtagen till människor utifrån människors förstånd. Den förklarar inte allt i detalj för det skulle vi inte förstå. Den beskriver bara att skapelsen tog 6 dagar samt vad som skapades vilka dagar.

Det kan inte tolkas annat än bokstavligt. Vår förmåga att förstå eller räkna ut något annat själva mäktar vi inte med.

Vi, människor, har ägnat tusentals år bara med att försöka förstå själva skapelsen, hur den är uppbyggd och fungerar. Vi kan aldrig räkna ut alla detaljer som döljer sig bakom det vi kan se.

Så jaa, att läsa och förstå bibelns berättelser räcker för oss i denna skapelse form. Vi mäktar inte mer. Människors egna teorier faller alltid sönder allteftersom.

Så att förlita sig på skaparen själv så som skaparen förmedlar informationen är det säkraste sättet att förstå.
Citera
2024-10-22, 18:49
Medlem
Citat:
Var han inte värdig? Jaha? Det slutade i alla fall med att han var det.

Du säger att det finns en som är på tronen som inte är Jesus Kristus trots att det är Jesus Kristus som skapat grunden till "allt i himlen och på jorden: synligt och osynligt, tronfurstar och herradömen, härskare och makter" vilket således inkluderar både honom själv och den andra individen som han enligt dig sitter till höger om.

Då är den okända individen du pratar om alltså en annan gud vid Kristus sida, en som du placerar där och du syndar därmed mot första budet.

Han har alltid varit värdig. Han är A och O, Han är början och slutet. Men bara i den här fysiska världen, den skapade världen. Jorden och universum.

Den andliga världen, där Guds Rike och Guds tron finns, har ingen början och slut, den är oändlig och utanför tid och rum. Den är inte skapad. Den är inte fysisk.

Det är till DET Riket som Johannes rycktes upp och på DEN tronen som Gud Fadern sitter. Det är i en annan dimension som vi inte kan greppa

Jesus tron är här på jorden, den fysiska skapelsen som sedan syndafallet är begränsad i tiden. Denna begränsning är djävulens tid. Den är snart slut. Jesus är skaparen av denna dimension.

Guds Rike är något helt annat.
Citera
2024-10-22, 19:05
Medlem
Citat:
Han har alltid varit värdig. Han är A och O, Han är början och slutet. Men bara i den här fysiska världen, den skapade världen. Jorden och universum.

Den andliga världen, där Guds Rike och Guds tron finns, har ingen början och slut, den är oändlig och utanför tid och rum. Den är inte skapad. Den är inte fysisk.

Det är till DET Riket som Johannes rycktes upp och på DEN tronen som Gud Fadern sitter. Det är i en annan dimension som vi inte kan greppa

Jesus tron är här på jorden, den fysiska skapelsen som sedan syndafallet är begränsad i tiden. Denna begränsning är djävulens tid. Den är snart slut. Jesus är skaparen av denna dimension.

Guds Rike är något helt annat.
Tack för att du medger din egen obibliska syn. Nu kan du inte klaga på mig mer om det i alla fall om du inte tänker fortsätta använda dubbla måttstockar vill säga.

Men jag undrar var din oskapade gud kommer ifrån om han nu inte ingår i det Jesus skapade, det som bibeln säger är allt, både synligt och osynligt?
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-10-22 kl. 19:07.
Citera
2024-10-22, 19:20
Medlem
Citat:
Tack för att du medger din egen obibliska syn. Nu kan du inte klaga på mig mer om det i alla fall om du inte tänker fortsätta använda dubbla måttstockar vill säga.

Men jag undrar var din oskapade gud kommer ifrån om han nu inte ingår i det Jesus skapade, det som bibeln säger är allt, både synligt och osynligt?
Gud Fadern och Gud sonen är inte skapade. Dom fanns BÅDA innan skapelsen. Det vet vi eftersom dom BÅDA deltog i själva skapelsen och fanns där båda två till vilka vi skapades lika.

Vi vet också genom bibeln att Johannes rycktes upp till Guds tron och att det satt någon annan där eftersom Lammet (som ju är Jesus) framträdde i egen person och var den värdiga att öppna sigillet och som sedan tog bokrullen ur högra handen på den som satt på tronen.

Jesus kan liksom inte göra båda sakerna samtidigt. Både vara värdig och inte värdig. Både hålla i rullen och ta rullen ur sin egen hand. Och varför skulle man ens presentera det så där med två personer om det egentligen bara var en?

Nej det är du som går utanför bibelns ord, skaparen ord, Jesus ord, och fantiserar ihop något eget.
Senast redigerad av vinkelhak 2024-10-22 kl. 19:24.
Citera
2024-10-22, 20:01
Medlem
Citat:
Gud Fadern och Gud sonen är inte skapade. Dom fanns BÅDA innan skapelsen. Det vet vi eftersom dom BÅDA deltog i själva skapelsen och fanns där båda två till vilka vi skapades lika.
Kristus skapade det som blev allt ensam och han gjorde det som människa.

Citat:
Vi vet också genom bibeln att Johannes rycktes upp till Guds tron och att det satt någon annan där eftersom Lammet (som ju är Jesus) framträdde i egen person och var den värdiga att öppna sigillet och som sedan tog bokrullen ur högra handen på den som satt på tronen.

Jesus kan liksom inte göra båda sakerna samtidigt. Både vara värdig och inte värdig. Både hålla i rullen och ta rullen ur sin egen hand. Och varför skulle man ens presentera det så där med två personer om det egentligen bara var en?
För att att han är i olika tillstånd som ofullkomlig svag människa och som fullkomnad mäktig ande. De två blir ett när Kristus går ur tiden. Det är en symbolik för skeendet då Kristus jordiska gärning bekräftas och han uppgår i makten. Det är en enda på tronen när Kristus "stigit upp till Faderns högra sida" och han är Både Gud och lammet.

Varför står det: "Väldet över världen tillhör nu vår Herre och hans Smorde, och han ska vara kung i evigheters evighet."? Vore det två stycken personer så skulle det stå "de ska vara kungar i evigheters evighet" istället. Eller hur?

Varför står det: "3 Och ingen förbannelse ska finnas mer. Guds och Lammets tron ska stå i staden, och hans tjänare ska tjäna honom."? Vore det två stycken personer så skulle det stå "deras tjänare ska tjäna dem" istället. Eller hur?

Citat:
Nej det är du som går utanför bibelns ord, skaparen ord, Jesus ord, och fantiserar ihop något eget.
Du säger det men sen säger du själv att Jesus bara är skapare av den fysiska världen. Vilket inte är sant.

Gud kommer från den människa genom vilken han skapade den metafysiska grunden till allt som existerar. Både den fysiska världen och den andliga. Det är därför han ser ut som en människa. Punkt.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-10-22 kl. 20:19.
Citera
2024-10-22, 20:12
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKÅNELAND
Jag har ett tag undrat vem den heliga anden är.
Och är igentligen kristendomen en monoteistisk religion?
Fadern, sonen och den heliga anden. Hur går det ihop?

Treenigheten var något som de kristna hittade på på 300-talet för att ha en motsvarighet till den ursprungliga indoeuropeiska treenigheten, som består av de tre gudarna som står för skapande, bevarande och förstörande. De kristna satsade på att rekrytera den absoluta dräggen i antikens samhällen och sådana tankelösa människor ifrågasätter ingenting. Hos hinduismen som är baserad på den ursprungliga indoeuropeiska religionen hittar du den här treenigheten i form av Brahma, Vishnu och Shiva. Brahma är för övrigt numera känd i västerländsk populärkultur under namnet "den Svarta Solen".
Citera
2024-10-22, 21:37
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Han sa inte rakt ut att det var han som var fadern. Men han sa det i uppenbarelseboken
Där har du trasslat till det. Treenighetsläran innebär inte att Jesus är likställd med Fadern. Den innebär att Jesus är likställd med Gud. Men enligt Bibeln är det Fadern som är Gud:
Vi veta visserligen att ingen avgud finnes till i världen, och att det icke finnes mer än en enda Gud. Ty om ock några så kallade gudar skulle finnas, vare sig i himmelen eller på jorden -- och det finnes ju många »gudar» och många »herrar» -- så finnes dock för oss allenast en enda Gud: Fadern, av vilken allt är, och till vilken vi själva äro, och en enda Herre: Jesus Kristus, genom vilken allt är, och genom vilken vi själva äro. (1 Korintierbrevet 8:4-6)
Citat:
Vem är det som kommer?:

Upp 1:7 Se, han kommer med molnen, och varje öga ska se honom, även de som genomborrat honom.
Och jordens alla stammar ska jämra sig för hans skull. Ja, amen. Jag är A och O, säger Herren Gud, han som är och som var och som kommer, den Allsmäktige.
Både Gud och Jesus, eftersom skribenten radar upp "honom som är, och som var, och som skall komma", "de sju andar" och "Jesus Kristus". Uttrycket "han som är och som var och som kommer" sägs enbart om den "Allsmäktige" (G3841). När Gud anlänt ändras uttrycket till "han som är och som var":
Nåd vare med eder och frid från honom som är, och som var, och som skall komma, så ock från de sju andar, som stå inför hans tron, och från Jesus Kristus, det trovärdiga vittnet, den förstfödde bland de döda, den som är härskaren över konungarna på jorden. Honom som älskar oss, och som har löst oss från våra synder med sitt blod och gjort oss till ett konungadöme, till präster åt sin Gud och Fader, honom tillhör äran och väldet i evigheternas evigheter, amen. Se, han kommer med skyarna, och allas ögon skola se honom, ja ock deras som hava stungit honom; och alla släkter på jorden skola jämra sig vid hans åsyn. Ja, amen. Jag är A och O, säger Herren Gud, han som är, och som var, och som skall komma, den Allsmäktige. (1:4-8)
Och dag och natt sade de utan uppehåll: »Helig, helig, helig är Herren Gud den Allsmäktige, han som var, och som är, och som skall komma.» (4:8)
»Vi tacka dig, Herre Gud, du Allsmäktige, du som är, och som var, för att du har tagit i besittning din stora makt och trätt fram såsom konung. (11:17)
Och jag hörde vattnens ängel säga: »Rättfärdig är du, du som är och som var, du helige, som har dömt så. De hava utgjutit heliga mäns och profeters blod. Därför har ock du givit dem blod att dricka; de äro det värda.» Och jag hörde altaret säga: »Ja, Herre Gud, du Allsmäktige, rätta och rättfärdiga äro dina domar.» (16:5-7)
Citera
2024-10-22, 22:26
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Jesus är en skapelse:
Han har räddat oss ur mörkrets välde och fört oss in i sin älskade sons rike, och genom Sonen har vi friköpts och fått förlåtelse för våra synder. Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen, (Kolosserbrevet 1:13-15)
Och skriv till ängeln för församlingen i Laodikeia: Så säger han som är Amen, det trovärdiga och sanna vittnet, början till Guds skapelse. (Johannes uppenbarelse 3:14)
Citera
2024-10-23, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Jesus är en skapelse:
Han har räddat oss ur mörkrets välde och fört oss in i sin älskade sons rike, och genom Sonen har vi friköpts och fått förlåtelse för våra synder. Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen, (Kolosserbrevet 1:13-15)
Du får läsa fortsättningen också, vers 16-17, så förstår du betydelsen bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Och skriv till ängeln för församlingen i Laodikeia: Så säger han som är Amen, det trovärdiga och sanna vittnet, början till Guds skapelse. (Johannes uppenbarelse 3:14)

Så här säger min översättels av samma vers:

Så säger han som är Amen, det trovärdiga och sanna vittnet, upphovet till Guds skapelse:

Där "upphovet till" också betyder "härskare över".

Att så desperat försöka tolka in något som bibeln inte anger, leder bara rakt i fördärvet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in