Citat:
Ursprungligen postat av
XGP
Det innebär att du menar på att man kan se Gud när han är en människa. Alltså en slags utombiblisk undantagsregel.
Ja, det är inte en annan man ser om man skulle se honom som människa naturligtvis. Även om han har sin förnedringskropp som inte är lik hans förhärligade kropp.
Citat:
Jesus undanhöll inte för sina lärjungar vem han var. De visste om att han var Kristus. I skriftstället (Johannesevangeliet 20:17) som jag citerade var meddelandet om att han skulle fara upp till Gud, deras fader, ämnat till sina lärjungar.
Han sa inte rakt ut att det var han som var fadern. Men han sa det i uppenbarelseboken:
Upp 21:5 Och han som satt på tronen sade: "Se, jag gör allting nytt." Och han sade: "Skriv, för dessa ord är trovärdiga och sanna." 6 Sedan sade han till mig: "Det har skett. Jag är A och O, begynnelsen och änden. Åt den som törstar ska jag fritt ge ur källan med livets vatten. 7 Den som segrar ska få detta i arv, och jag ska vara hans Gud, och han ska vara min son.
Angående att det är Jesus som sa detta se nedan:
Citat:
Angående Gud i Jesaja 44:6 står det "Jag är den förste, och jag är den siste." Och angående Jesus i Johannes uppenbarelse 1:17 står det "Jag är den förste och den siste och den levande." Kontexten i det sistnämnda skriftstället avslöjar att det rör Jesus i vers fem som "den förstfödde bland de döda". På det viset är Jesus den förste och den siste eftersom bara en kan vara den förstfödde.
Bara en kan vara den förste och den siste också. Det upprepas dessutom i
Upp 22:12 "Se, jag kommer snart, och jag har min lön med mig för att ge åt var och en efter hans gärningar.13 Jag är A och O, den förste och den siste, begynnelsen och änden.
Vem är det som kommer?:
Upp 1:7 Se, han kommer med molnen,
och varje öga ska se honom,
även de som
genomborrat honom.
Och jordens alla stammar
ska jämra sig för hans skull.
Ja, amen.
8 Jag är A och O, säger Herren Gud, han som är och som var och som kommer, den Allsmäktige.
Citat:
Läs även Kolosserbrevet 1:14-18:
Han har räddat oss ur mörkrets välde och fört oss in i sin älskade sons rike, och genom Sonen har vi friköpts och fått förlåtelse för våra synder. Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen, ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, synligt och osynligt, troner och herravälden, härskare och makter; allt är skapat genom honom och till honom. Han finns före allting, och allting hålls samman i honom. Och han är huvudet för kroppen, för kyrkan, han som är begynnelsen, förstfödd från de döda till att överallt vara den främste,
Jämför Hebreerbrevet 1:8-9 med Psaltaren 45:7-8
Men om Sonen säger han: Gud, din tron består i evigheters evighet, och ditt rikes spira är rättens spira.✱ Du älskar rättfärdighet och hatar orättfärdighet. Därför, Gud, har din Gud smort dig med glädjens olja mer än dina medbröder.
✱: Ps 45:7f. Annan översättning i vers 9: "Därför har Gud, din Gud, smort…".
Gud, din tron består i evigheters evighet, ditt rikes spira är rättens spira. Du älskar rättfärdighet och hatar orättfärdighet. Därför, Gud, har din Gud smort dig✱ med glädjens olja mer än dina medbröder.
✱: Därför, Gud, har din Gud smort dig Annan översättning: "Därför har Gud, din Gud, smort dig." Jfr Hebr 1:9, där versen citeras som profetia om Kristus.
Du citerar där det står att det är Gud som människoson som med sina egna händer lagt grunden till allt som existerar och ändå förnekar du att han är Gud?