Citat:
Ursprungligen postat av
Kontemplikt
Dels Jesu ord om Lasarus och den rike mannen i Lukas 16:23: "Och i dödsriket, där han låg och plågades, lyfte han blicken och fick se Abraham långt borta och Lasarus vid hans sida."
Och Jesu bön till Fadern i joh 17:24: " Fader, jag vill att där jag är, ska också de vara med mig som du har gett mig, så att de får se min härlighet som du har gett mig, för du har älskat mig innan världens grund blev lagd.
Och Paulus ord om att vara hos Gud i Fil 1:23: "För jag dras åt båda hållen. Jag längtar efter att få bryta upp och vara hos Kristus, vilket skulle vara mycket bättre."
Jag ser ingen ande eller kropp nämnas i skriftställena.
Tvärtom står det i bibeln att när man dör, när man hamnar i dödsriket, så upphör medvetandet:
"
Allt vad du kan göra skall du göra med kraft, ty i dödsriket, dit du går, finns varken handling eller mening, vetande eller vishet. " (Pred 9:10 Bibel2000)
Man upphör alltså att existera, man hamnar i jorden, samma ställe där Adam blev tagen:
"
du skall slita för ditt bröd i ditt anletes svett tills du vänder åter till jorden. Ty av den är du tagen, jord är du och jord skall du åter bli." (1 Mose 3:19 Bibel2000)
Innan Adam skapades, så existerade han inte någonstans som en ande, han var inte medvetande. När Gud skapade honom från markens stoft, så blev han levande, och när han dog, så återvände han dit han kom ifrån, alltså till icke existens igen.
Däremot kan man bli uppväckt till ett himmelskt liv, med en andlig kropp:
"
Det som blir sått som en kropp med fysiskt liv uppstår som en kropp med ande. Finns det en kropp med fysiskt liv, så finns det också en med ande. " (1 Kor 15:44 Bibel2000)
Men det är bara en liten andel av människorna som blir kungar i himlen, som ska regera över resten av människorna på jorden. Inte alla människor ska komma till himlen och bli kungar tillsammans med Kristus:
"
Du har gjort dem till ett kungadöme åt vår Gud, till präster åt honom. Och de skall vara kungar på jorden." (Upp 5:10 Bibel2000)
Det är bara en liten hjord som blir kungar i det himmelska riket:
"
Var inte rädd, du lilla hjord, er fader har beslutat att ge er riket." (Lukas 12:32 Bibel2000)