Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Så du menar att man skulle be i Jesu namn men att det då egentligen inte är Jesus man riktar sig till, även om det är Jesus som enligt hans egna ord ska göra det man ber om?
Hur skulle det gå till?
Ungefär så här?
"Fader kan du säga till Jesus att jag vill få en starkare själ så att jag bättre kan förstå Bibeln?"
Nej, det är ju inte logiskt.
Dessutom är Fadern även Sonen, så vem som i slutänden faktiskt gör jobbet för vem är oväsentligt. På det ena stället står det att Jesus gör det (för Fadern) och på andra stället står det att det är Fadern som gör det (i Jesu namn). Det är alltså tydligt att det inte spelar någon roll vem man ber till eller vem som i slutänden gör det man bad om.
Just det, du läste ju Jesus egna ord? "Fadern ska ge er allt ni ber om i mitt namn".
Nej, det är nonsens, Sonen är inte sin egen fader, Fadern är även Sonens Gud, som har tillber. Detta har tagits upp många gånger i tidigare trådar.
Det är även vanligt att man citerar Jesus när han säger att han och Fadern är ett, för att ge stöd för 3-enighetsteorin, men typiskt nog så stannar man där vid den versen. Men om man fortsätter att läsa de följande verserna så får man förklaring vad som menas att Sonen och Fadern är ett.
Och visst, man närmar sig Gud i Jesus namn eftersom Jesus är en förmedlare mellan Gud och människor. Att man ber till Gud i Jesus namn är det samma att vi erkänner Jesus viktiga roll som Messias, återlösare. Fadern kräver faktiskt det av oss, som det sägs i skriften:" I Jesus namn skall alla knän böja sig..."
Gud kräver att vi erkänner hans son som vår frälsare. "Tjäna Gud med fruktan... Kyss Sonen så att han (Fadern) inte blir förtörnad och ni förgås på er väg." (Psalm 2: 11,12)