2014-01-02, 13:30
Bannlyst
Jag älskar deras låt Hush! Underbar låt.
Citera
2014-01-02, 16:35
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Bra efter Deep Purple?

Nick Simper bildade Warhorse som släppte två kanonplattor på Vertigo.
Citera
2014-01-02, 17:01
Medlem
Bandoliers avatar
Många tycker att Perfect Strangers är en kanonplatta och en värdig comeback efter 8 år.

Jag håller inte med.

I mina öron känns den bara som en aningen hårdare version av de skivor Rainbow släppte mot slutet. Typisk mainstream med låtar stöpta i samma form ( med ett undantag ). Minst hälften av låtarna skulle inte ens platsa som fillers på deras 70-tals skivor. Knocking on your back door får godkänt och Perfect Strangers är till och med riktigt bra - men dessa låtar är ändå inte på samma nivå som deras klassiker.

Gillans tidigare så omfångsrika och utrycksfulla röst låter monoton - till och med på balladen Wasted Sunsets låter han ansträngd.

Blackmore gör ett ok jobb - men man saknar de där magiska momenten som alltid dök upp på de äldre skivorna då hans solon verkligen fick en att höja på ögonbrynen ( Child in Time, Strange Kind of Woman, Lazy etc ).

Lord är ju helt bortmixad! Jämför med t ex No no no ( från Fireball ) där hans Hammond-solo svävar ovanför de andra instrumenten och man kan urskilja minsta lilla nedslag. På Perfect Strangers-skivan ligger han inbäddad i den allmänna ljudbilden.

Paice mal på utan att man tänker på att det är en av rock-världens giganter bakom trum-setet. Habilt - men tråkigt.

Överlag känns PF så jäkla "lagom" - och det är kanske typiskt för den tidsperioden ( mitten av 80-talet ) att låtarna skulle vara stereotypa och inte sticka ut. Inte för långa, inte för progressiva och helst tilltala både killar och tjejer.

Sångtexterna skiter jag egentligen i - det har aldrig varit därför jag lyssnar på DP - men om man ändå ska kommentera dem så är det naivt så in i vassen. Knocking on your back door låtsas vara en fyndig låt om analsex - men blir bara pubertal.

Skivan är däremot en milstolpe - det kan inte förnekas - för den innebar ju att en av de allra mest efterlängtade återföreningarna blev av. Det var ju, i hårdrockkretsar, en stor dag när PF släpptes. Och de flesta var smått lyriska när de hörde på den - även jag var väldigt nöjd då när det begav sig. Men jag tror att vi var färgade av det stora i själva händelsen - idag lyssnar jag med helt andra öron än då.

Jag rankar faktiskt PF som den näst sämsta DP-skivan med Gillan på sång - endast Abandon kommer längre ner.
Citera
2014-01-03, 09:07
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Nick Simper bildade Warhorse som släppte två kanonplattor på Vertigo.

De borde jag spana in vid tillfälle!

Jag skulle tycka det vore kul om dagens Deep Purple skulle bjuda in exempelvis Nick Semper för att spela Hush eller dyligt. Det känns som att "alla" vill se Ritchie Blackmore återvända och alla andra verkar glömmas bort en aning. Även David Coverdale eller Glenn Hughes vore kul!
Senast redigerad av Geomeister 2014-01-03 kl. 09:40.
Citera
2014-01-03, 16:42
Medlem
Geomeisters avatar
Föresten Bandoiler. Vad tycker du mer ingående om Abandon? Det är inte ofta jag ser någon som ens känner till det albumet!
Citera
2014-01-03, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag älskar deras låt Hush! Underbar låt.

Inte Purples låt, en "cover".
Citera
2014-01-03, 23:10
Medlem
Har alltid respekterat Purple men inget av favoritbanden. De var väl eg. det näst största rockbandet på 70- talet. Tyvärr har de tappat i stort i popularitet på 2000- talet. Black Sabbath har gått om dem och Zeppelin är tusentals mil före.

Lyssnar på Blackmore´s Night just nu, vissa låtar är för jefla bra rent ut sagt.
Citera
2014-01-04, 04:45
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDick
Har alltid respekterat Purple men inget av favoritbanden. De var väl eg. det näst största rockbandet på 70- talet. Tyvärr har de tappat i stort i popularitet på 2000- talet. Black Sabbath har gått om dem och Zeppelin är tusentals mil före.

Lyssnar på Blackmore´s Night just nu, vissa låtar är för jefla bra rent ut sagt.

Säg vilket stort rockband från 1970-talet som inte tappat i popularitet på 2000-talet?

Deep Purple har fått tillbaka sin heder med Steve Morse. Blackmore är inte saknad av dagens fans. Läste någonstans att bara under 2011 gjorde bandet konserter i 48 länder. De är ett flitigt turnerande rockband mao. Lite som med Whitesnake som blivit en turnerande akt att räkna med igen under senare år.

Man undrar för övrigt när Blackmore ska kliva av folkrocken och börja göra vanlig rockmusik igen. Kan det vara partnern Candice Night (sångerskan i bandet) som har den gamle gitarristen lindad runt sitt finger?
Senast redigerad av Castlevania 2014-01-04 kl. 04:48.
Citera
2014-01-04, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Säg vilket stort rockband från 1970-talet som inte tappat i popularitet på 2000-talet?

Deep Purple har fått tillbaka sin heder med Steve Morse. Blackmore är inte saknad av dagens fans. Läste någonstans att bara under 2011 gjorde bandet konserter i 48 länder. De är ett flitigt turnerande rockband mao. Lite som med Whitesnake som blivit en turnerande akt att räkna med igen under senare år.

Man undrar för övrigt när Blackmore ska kliva av folkrocken och börja göra vanlig rockmusik igen. Kan det vara partnern Candice Night (sångerskan i bandet) som har den gamle gitarristen lindad runt sitt finger?

Både Zeppelin och Sabbath är väl i alla fall kändare nu än någonsin. Även om det är grupper som Linkin Park mm som dominerar bland ungdomarna.

Blackmore kör på rätt bra nuförtiden. Går inte att överträffa det han gjorde inom hårdrocken med Rainbow och Purple, han är för gammal och vill utvecklas i en annan riktning. Blackmores Night har en del pärlor.

Whitesnake ja... var ett tag sedan. Kanske skulle ta och damma av gamla hederliga Slide It In
Citera
2014-01-05, 22:16
Medlem
Finns det någon ultimat Deep Purple dokumentär? Någon som vet? skulle vara kul och se.
Citera
2014-01-05, 22:30
Medlem
preben12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Föresten Bandoiler. Vad tycker du mer ingående om Abandon? Det är inte ofta jag ser någon som ens känner till det albumet!

Skivan heter alltså Abandon...?

Har haft den hemma i cd-hyllan i en herrans massa år och har alltid trott att skivan heter "Abbadon". Visar väl på hur mycket tid jag ägnat åt den skivan..
Citera
2014-01-06, 01:02
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preben12
Skivan heter alltså Abandon...?

Har haft den hemma i cd-hyllan i en herrans massa år och har alltid trott att skivan heter "Abbadon". Visar väl på hur mycket tid jag ägnat åt den skivan..

Purples skivor i tur ordning

Shades of Deep Purple
The Book of Taliesyn
Deep Purple
Deep Purple In Rock
Fireball
Machine Head
Who Do We Think We Are
Burn
Stormbringer
Come Taste the Band
Perfect Strangers