2010-08-16, 18:45
Medlem
rigbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G4SInsider
Min reflekktion efter att ingående läst förundersökningen är följande:

Buntbanden som polisen funnit på taket vid glaskupolen/rånplatsen behöver inte lagts där ( på taket vid kupolen eller någon annanstans inom G4S lokaler) av A E, de kan ha funnits i helikoptern och man gärningsmännen har använt dem under rånet eller så kan de även trillat ut? Hypotes men möjligt för en advokat?

A E hade buntband hemma som han tagit med sig i helikoptern när han använt den under filminspelningarna, te.x för att fixera utrustning vid kamera el dyl. Det är vanligt att fotografer/filmare använder buntband för att spänna fast div extrautrustning på kamerorna, te.x vattenskydd, neoprenduk, lampor mm.

Enligt utredningen framkom endast små mängder DNA på ett av buntbanden. Ytterligare sexton områden undersöktes, men DNA som kunde jämföras kunde inte påvisas via DNA-undersökning, specialanalys, LCN.

Hemma hos A E hittas buntband i källarvåningen. Där förvarades ett flertal
buntband i plast. Jag har också buntband hemma men då på vinden och har "tappat" flera på olika ställen. Används de då i ett brott och jag kallas in på förhör som misstänkt, saknar alibi mm då är även jag kokt??

Från framsidan på GPS (G047) kunde DNA inte påvisas tillhöra A E.
Från baksidan på GPS (G047) via DNA-undersökning specialanalys, LCN kunde (grad +2) hittas

Även här alltså väldigt små mängder, jag kan inte tänka mig att A E har torkat av GPS-framsida rent och snyggt så att den skulle vara fri från DNA men missat baksidan....

Go for it Silbersky
  • Ingen på helikopterbolaget har sett några buntband liggandes i helikoptern.
  • AE har inte flugit den aktuella helikoptern på över ett år innan rånet.
  • Att rånarna inte skulle haft egna buntband med sig är uteslutet.
  • Ingen annan av de dussintals personer som också flugit helikoptern har fått sitt DNA på vare sig GPS eller buntband.
  • Ingen på Roslagen har sett honom göra preflights i SE-HON och hävdar dessutom att man aldrig gör så.
  • AE har flera veckor innan rånet setts tillsammans med en person som polisen hade spaning mot eftersom serbisk polis tipsat att ett rån förbereddes.
  • Han är kopplad till Täby strax efter att helikoptern landade där.
  • Han tillbringade inte natten hemma vilket normalt alltid gjorde.
  • Den personen han "krockade" med är dömd för rån och god vän med en person vars DNA hittades på sprängmedel inne i G4S.
  • Han försäger sig i ett förhör när han säger dom fotade olyckan vilket han i efterhand ändrar till vi.
  • Lägg därtill hans lögner. I ett förhör mindre än en vecka efter rånet säger han att han efter krocken sökte upp en kille som hette Kalle, köpte dåliga droger, satte sig i sin bil och vaknade upp strax före ett viktigt möte. Allteftersom polisen lägger fram sina bevis ändrar han sin historia.
  • Ingen av de som han träffar på morgonen har lagt märke till drogpåverkan.
Det här är de viktigaste bevisen, dock inte alla.
Citera
2010-08-16, 18:47
Medlem
rigbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutajiddra
vem är hans sambo? bild?
Tycker egentligen inte att hon hör hit men eftersom hon nu JO-anmält polisen så.
ST
http://www.maklarringen.se/Hitta-mak...tor/Osteraker/
Citera
2010-08-16, 18:53
Bannlyst
Tack. Försöker placera om man känner igen henne eller honom men det gör jag inte.
Citera
2010-08-16, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Mycket tjafs men det är nog en del tjänstemannapolitik i det hela, dock är det nog inget som har med piloten eller dennes fru att göra, de är nog bara verktyg.
Snarare finns det en stor risk att mycket lagvidrigheter begåtts vid sökandet efter en potentiell pilot som skulle ha kunnat flyga helikoptern.
Sedan är det ju alltid som så att folk gärna utnyttjar sådana saker för andra syften och där någonstans kan stora problem uppstå som alltid leder till yppandeförbud och de mest häftiga sekretess beläggningar av typen, "vänta".... "vi ska bara bli preskriberade först".

Ja. det är i det här fallet som man vill åstadkomma "preskriberandet". Det är också om detta fall som TV-producenten har gjort ett tv-inslag som togs i beslag vid husrannsakan hos honom.
https://www.flashback.org/t727483

Det finns en JO-anmälan som TV-producentens sambo kan hänvisa till. Annars kan JO ringa mig så kan jag hjälpa honom att hitta den anmälan. Den finns på flera säkra ställen. Liksom mycket annat.
Citera
2010-08-16, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Ja. det är i det här fallet som man vill åstadkomma "preskriberandet". Det är också om detta fall som TV-producenten har gjort ett tv-inslag som togs i beslag vid husrannsakan hos honom.
https://www.flashback.org/t727483

Det finns en JO-anmälan som TV-producentens sambo kan hänvisa till. Annars kan JO ringa mig så kan jag hjälpa honom att hitta den anmälan. Den finns på flera säkra ställen. Liksom mycket annat.

Finns det någon länk till tv-inslaget? Tråden som du hänvisar till blev man inte mycket klokare av.
Citera
2010-08-16, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
  • Ingen på helikopterbolaget har sett några buntband liggandes i helikoptern.
  • AE har inte flugit den aktuella helikoptern på över ett år innan rånet.
  • Att rånarna inte skulle haft egna buntband med sig är uteslutet.
  • Ingen annan av de dussintals personer som också flugit helikoptern har fått sitt DNA på vare sig GPS eller buntband.
  • Ingen på Roslagen har sett honom göra preflights i SE-HON och hävdar dessutom att man aldrig gör så.
  • AE har flera veckor innan rånet setts tillsammans med en person som polisen hade spaning mot eftersom serbisk polis tipsat att ett rån förbereddes.
  • Han är kopplad till Täby strax efter att helikoptern landade där.
  • Han tillbringade inte natten hemma vilket normalt alltid gjorde.
  • Den personen han "krockade" med är dömd för rån och god vän med en person vars DNA hittades på sprängmedel inne i G4S.
  • Han försäger sig i ett förhör när han säger dom fotade olyckan vilket han i efterhand ändrar till vi.
  • Lägg därtill hans lögner. I ett förhör mindre än en vecka efter rånet säger han att han efter krocken sökte upp en kille som hette Kalle, köpte dåliga droger, satte sig i sin bil och vaknade upp strax före ett viktigt möte. Allteftersom polisen lägger fram sina bevis ändrar han sin historia.
  • Ingen av de som han träffar på morgonen har lagt märke till drogpåverkan.
Det här är de viktigaste bevisen, dock inte alla.

Jag roade mig lite med att ta kål på alla icke komprometterande bevis i din sammanställning.

a/ det är inte ovanligt att folk låter junk ligga kvar i servicefarkoster av alla de slag, även strikt reglerade verksamheter (ähum) som det är frågan om. Att det ligger kvar eller finns saker som buntband är inte inte ovanligt.
b/ Vilket bevisar?
c/ De kanske hade annan utrustning med sig, buntband är inte enda lösningen på packningsproblem.
d/ Det där är bara en sökfråga, alla som suttit i helikoptern har lämnat DNA på GPS:en. Bara du söker tillräckligt noggrant, sedan kanske piloten hade oturen att rånaren satte fast GPS:en precis där han fäst sitt tuggade tuggummi.
e/ vilket bevisar?
f/ vilket bevisar?
g/ inget bevis, men han borde ju kunna berätta vad han gjorde där i alla fall, för allmänhetens skull och hans egen. Domstolen måste nog ha fler bevis.
h/ världen är liten.
i/ han var trött och påverkades av en poliskvinnas charm.
j/ det är åklagaren som ska bevisa hans skuld, han har laglig rätt ljuga även om han är oskyldig, jämför med våldtäktsrättegångarna.
k/ Jag fattar inte hur allt knarkande på stans krogar kan fortgå med alla poliser och vakter om ingen märker när någon är påverkad.

Jag hoppas att du inte blev för provocerad nu.
Citera
2010-08-16, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Finns det någon länk till tv-inslaget? Tråden som du hänvisar till blev man inte mycket klokare av.

Nej, det finns ingen länk eftersom "bandet" finns hos polisen som beslagtaget material.

Tråden diskuterar principfrågan men det bakomliggande konkreta fallet är detta. Om du inte har insyn i fallet så förstår jag att du inte "blir mycket klokare".
Citera
2010-08-16, 21:43
Medlem
Har inte följt tråden, nån som har lust att uppdatera mig med namn och bilder?
Citera
2010-08-16, 21:47
Medlem
zejlkos avatar
Polis och åklagarnas uppgift har från dag ett vart att plantera bevis i försök att sätta dit dom här killarna. Nu säger jag inte att alla är oskyldiga men finns det inga bevis så skall dom bli friade, enkel matematik. Att Safa och resten skulle lämnat ifrån sig så mycket dna finns inte med på kartan.
Citera
2010-08-16, 21:54
Bannlyst
safa har ju klart skadat sig när han slog sönder rutan. I det läget märker han för det första inte ett litet sår, för det andra kan han ju inte blåsa av finns inte en chans att de andra går med på det i skarpt läge, det e försent o bara att köra vidare. Om det inte finns, varför har han erkänt...
Senast redigerad av Slutajiddra 2010-08-16 kl. 22:00.
Citera
2010-08-16, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Nej, det finns ingen länk eftersom "bandet" finns hos polisen som beslagtaget material.

Tråden diskuterar principfrågan men det bakomliggande konkreta fallet är detta. Om du inte har insyn i fallet så förstår jag att du inte "blir mycket klokare".

Vad har hänt i fallet sedan de sista inläggen i den andra tråden?
Citera
2010-08-16, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zejlko
Polis och åklagarnas uppgift har från dag ett vart att plantera bevis i försök att sätta dit dom här killarna. Nu säger jag inte att alla är oskyldiga men finns det inga bevis så skall dom bli friade, enkel matematik. Att Safa och resten skulle lämnat ifrån sig så mycket dna finns inte med på kartan.

Jag tror inte ett ögonblick på att man har planterat bevis.
Safa har ju redan erkänt att det var han så det skulle förvåna oerhört mycket om han inte får ganska många år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in