2009-09-24, 23:15
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Nu var detta visserligen inte ett värdetransportrån men Aftonbladet påstår att 1 av 8 värdetransporter i Sverige blir attackerad och att Sverige därmed är det tredje mest osäkra landet i Europa. Detta kan omöjligt stämma. Måste vara en riktig tidningsgroda. Man undrar vad den statistiken grundar sig på.
I så fall skulle vi ha rätt många rånade transporter varje dag i Sverige. Det där är knappast sant.
Citera
Medlem
SpaceGayAndSunshines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glasstarta
Som någon sa tidigare: Militären får inte deltaga i polisens aktioner.

Men det är inte polisens aktion när helikoptern är i luften, då är de militären som ska försvara Sverige!
Citera
Medlem
Get A Lights avatar
Kan dessa grabbar ha något med detta och göra?
http://svt.se/2.33731/1.1580686/ran_...rubrik_1580686

För dessa grabbar var duktiga, dom har inte åkt fast, än iallafall...

Historien är jävligt fet bakom det rånet jag postade ovan..

10 fönster på banken, 9 larmade, och det olarmade fönstret gick dom genom, dom sa inte ett ord där inne(media skriver annat, men dom som jobbade då sa själva att personerna inte sa något, utan bara blev hotade med vapnen, medans andra snubben var inne i valvet och fyllde på väskorna med cash).., valvet var öppet från 10 i 9 till 9, dom gick in 8:52 och gick ut vid 8:58, alltså hela 6 minuter, dessa grabbar hade klockor som var inställda exakt som bankens tid, dom sprang inte ut, dom gick ut sakta men säkert, snubben som stog där utanför och vaktade bara tog det lugnt, satte sig sakta i bilen och körde sakta..

Jävligt likt detta med helikoptern..
Att inte anstränga sig, ta det lugnt, dra därifrån sakta och fint..
Citera
2009-09-24, 23:16
Bannlyst
Rånet var så väl planerat att i deras plan hade de säkert räknat med att polisen skulle skjuta dem, så dom hade 100 % nåt att komma med om det hade inträffat, tänk innan ni postar.

OT: Hört att om man flyr till afrika vad man en har gjort får inte polisen ta dig alltså om jag dödar kungen och flyr till afrika så kan inget hända mig så länge jag är i afrika, stämmer de?
Citera
2009-09-24, 23:16
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
ja du kanske tycker man ska stå och dela ut pengarna till rånarna för att vara dom riktigt till lags..
Vad fan ska man ha polis till om dom inte får ingripa, dom måste ju fan ta och se till sätta sig i respekt..

Så du menar att ett ingripande, med stora risker för dödsfall och flertalet skadade, är bättre än att ett företag i mångmiljardklassen förlorar 50-100milj?

Nä, människoliv är mer värda än pengar.
Citera
2009-09-24, 23:17
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonko86
Tycker det är så jävla mycket får och inte får.
Jag tror militären får göra vad helst de vill men väljer att inte göra det av väldigt många skäl. Precis som polisen säkert visst får skjuta och säkert hade jävligt massa annan info att ta med i beräkningarna innan de tog sitt beslut. De är inte robotar, de kan nog tänka lite på egen hand också.
Militären får inte göra vad helst de vill, och polisen får heller inte skjuta hur de vill...är du full?
Du misstänker inte att den enskilde militären/polisen kommer få stå till svars för sina handlingar efteråt?
Citera
2009-09-24, 23:17
Medlem
SpaceGayAndSunshines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
Så du menar att ett ingripande, med stora risker för dödsfall och flertalet skadade, är bättre än att ett företag i mångmiljardklassen förlorar 50-100milj?

Nä, människoliv är mer värda än pengar.

Helikoptern borde skjutits ner när den upptäcktes i luftrummet (alltså innan de rånet). Vi kan inte ha rånare och kapare som flyger omkring hur som över rikets huvudstad.
Citera
2009-09-24, 23:20
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceGayAndSunshine
Men det är inte polisens aktion när helikoptern är i luften, då är de militären som ska försvara Sverige!
Du tror inte militären måste ha mer på fötterna än att kanske misstänka terrorism helt ogrundat? Vari låg hotet mot riket i detta. Detta är ett rån mot en privat aktör, de har dock färdats med helikopter till och från platsen.
Militären skulle med samma argument få spränga rånares flyktbilar också eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pondusmannen
Rånet var så väl planerat att i deras plan hade de säkert räknat med att polisen skulle skjuta dem, så dom hade 100 % nåt att komma med om det hade inträffat, tänk innan ni postar.

OT: Hört att om man flyr till afrika vad man en har gjort får inte polisen ta dig alltså om jag dödar kungen och flyr till afrika så kan inget hända mig så länge jag är i afrika, stämmer de?

Afrika är pax.
Citera
Medlem
Bonko86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee

Militären får inte göra vad helst de vill, och polisen får heller inte skjuta hur de vill...är du full?
Du misstänker inte att den enskilde militären/polisen kommer få stå till svars för sina handlingar efteråt?

Som någon sa "militären FÅR inte arbeta med polisen"... det låter bara bisarrt. Varför skulle de inte få arbeta tillsammans, knappast så att de motarbetar varandra. Polisen har nog många kvaliteer som militären inte har, och tvärtom. Tror faktiskt bara det handlar om beslut och inte om regler.

Och jag tror faktiskt visst polisen får skjuta, speciellt med tanke på situationen. Grovt rån, automatvapen och sprängmedel samt explosioner? Jag är övertygad om att de FICK men valde att inte göra det. Och det var förmodligen det bästa valet, men ändå. Tror inte det handlar om att polisen och militären bara stod där "vi får inte göra något alls." Varför finns de för om de inte får göra något, isåfall?
Citera
2009-09-24, 23:21
Medlem
styrlunds avatar
...

Intressant nivå på hittelönen. Standardnivån brukar vara 10% av det försvunna värdet. Då slutar ju den stulna summan på 70 mille...
Citera
2009-09-24, 23:21
Medlem
Broskbulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceGayAndSunshine
Helikoptern borde skjutits ner när den upptäcktes i luftrummet (alltså innan de rånet). Vi kan inte ha rånare och kapare som flyger omkring hur som över rikets huvudstad.

Det hade räckt med två skott mot rutan när helikoptern stod och väntade för att piloten skulle fått kalla fötter. Hade det inte räckt så skulle man ha satt ett par till mot rotorn, då hade garanterat piloten valt att lyfta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in