2009-09-24, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghjkiuyt
det är väl en av få saker som man vet hittills. helikoptern stals på kvällen innan. inte särskilt långt innan alltså.

Precis. Den fick komma till användning direkt efter att den stulits. Dvs flög direkt till G4S från hallen där den stod.
Citera
2009-09-24, 15:47
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricusMattei
När det gäller hur mycket den erfarne piloten vågat överlasta helikoptern så undrar jag om det kan ha betydelse att man hovrar i luften när bytet hissades upp och till sist rånarna hissades upp. Nu har jag inte flugit en helikopter, men jag gissar att just startmomentet, att komma upp, är det mest kritiska med en överlastad maskin.

Alltså. Man har landat på taket för att släppa av de tre rånarna. Medan dessa tagit sig ned i byggnaden har helikoptern lyft, om jag fattat det rätt. Varför gör den det? Jo, kanske för att redan vara i luften när bytet hissas upp. I det läget, med "luft under vingarna" (rotorbladen), så misstänker jag att maskinen tål lite mer av övervikt och kan hålla sig uppe med några extrakilo i bagaget, i stället för att lyfta med det.

Någon med erfarenhet av helikoptrar kanske kan dementera eller bekräfta.
Har inga större erfarenheter, men en hovrande helikopter har redan motorn i full gång. Dessutom så blåser det något fruktansvärt ned från en helikopter, så om det är lite avstånd till taket så minimerar man risken för att någon bokstavligen skulle blåsa av. Om vinden åker rakt ned så måste den svänga rakt ut från helikoptern. Men om det är nedåtvind på en last som vinschas upp så är det inte lika farligt då den kraften verkar i rakt motsatt riktning som vinschen.

Om detta verkar krångligt så tänk dig att du står med vanliga skor på ett halt underlag. Att fånga en medicinboll i armarna som släpps rakt ned torde vara lättare än att fånga en som kastas till dig.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2009-09-24 kl. 15:50.
Citera
2009-09-24, 15:48
Medlem
-SkogsTurken-

Vad jobbar din fru inom?

För det finns ju spekulationer om att helikoptern endast används inom polis/militär i vissa tidningar.
Citera
2009-09-24, 15:48
Medlem
Nån som kan fixa fram den ocensurerade versionen av bilden på " maffiabossen " som aftonslynan publicerade. Den polisen enligt AB misstänker som hjärnan.
Citera
2009-09-24, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pretty-boy
undrar fortf hur mkt man kan få för en film där helikoptern går ned för landning. var ska man vända sig ? aftonbladet eller expressen?

fick du heta Sara i tidningen? eller har du en ännu sämre film o visa upp?
Citera
2009-09-24, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminX
Precis. Den fick komma till användning direkt efter att den stulits. Dvs flög direkt till G4S från hallen där den stod.

Tveksamt då det var 3-4 timmar mellan att den stals och att de var på plats. Troligen har den mellanlandat och plockat upp folk och utrustning på vägen.

Dumt att riskera bli tagna med en massa vapen och sprängämne när man snor en helikopter.
Citera
2009-09-24, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mc Filip
Enligt filmen (om den nu inte är grovt klippt -vilket den säkert är) kommer rånarna sammanlagt ut 5 gånger med tunga saker att bära på. 5 väskor? Eller har de (vid alla eller ett par tillfällen) en väska i varje hand?

Jag säger 5-10 väskor a' ca 55kg. Varje väska skulle kunna innehålla 25 milj.
Mellan 125 och 250 milj. således. Precis som vi tidigare här har pratat om.

Jag är fortfarande nyfiken på hur dom fick upp säckarna på taket. Jag tror inte dom har lastat 50kg-säckar och gått uppför en stege för det är jävligt tungt och bökigt enligt min uppfattning.

Väntar fortfarande på en redogörelse hur gått till på insidan för den informationen finns ju, det tråkiga är att vi utanför inte fått veta det än.
Citera
2009-09-24, 15:51
Medlem
Garfield.coms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kan_noterna
Synd att "Saras" film på AB är så jävla dålig kvalla.
Annars hadt man ju klart o tydligt sett hur stora väskor och undefär storlek på personer etc. Men undra hur mycket stålar hon får för den där ruttna filmen.
Polishelikoptern i Göteborg är aktiv och cirkulerar runt centrum.
Citera
2009-09-24, 15:51
Medlem
Broskbulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruxillimux
Hur puckat är det inte att ha glastak på en värdedepå?

Dom lär ju inte ha flggit upp till taket från golvet. Vad jag förstod så är det en bra bit ner från glastaket till golvet, ett flertal våningar.
Kan det inte vara så att en dörr från taket använts både ner och upp. Dörren kan ha stått upplåst(någon har lämnat den så) eller blivit sprängd.
Jag har svårt att tro att de har vinschat sig ner från glastaket ner till golvet, sen gjort likadant med ett antal säckar fyllda med pengar.
Senast redigerad av Broskbulle 2009-09-24 kl. 15:55.
Citera
2009-09-24, 15:52
Medlem
BagareBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TravisMoonstar
Nån som kan fixa fram den ocensurerade versionen av bilden på " maffiabossen " som aftonslynan publicerade. Den polisen enligt AB misstänker som hjärnan.
Klicka på "Sök", skriv maffiaboss, kryssa i "Detta ämne" - voila!
Citera
Medlem
Vidare så undrar man ju hur verksamheten ser ut på G4S, är det alltid samma hantering, varje morgon. Eller visste rånarna att just denna morgon är den gyllene morgonen? Är det bestämt på förhand, vilket datum varje månad som görs vad. Eller har någon på insidan gett klartecken när det är läge?
Citera
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruxillimux
Hur puckat är det inte att ha glastak på en värdedepå?

enligt dom själva var det för att det inte skulle ge intrycket av att vara en bunker...fö så kan man spränga tak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in