2009-09-24, 08:07
Medlem
Dagge1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analogsex
Finns uträkningar längre bak i tråden, men sen spelar ju flyghöjden roll också, högre höjd= tunnare luft, trädtopparna= större last

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bell_206

http://www.helicopterexpress.com/ima...6B-3-Seats.jpg

http://www.airplane-pictures.net/ima...-1/1/32694.jpg

Tackar!

Har inte tid att plöja hela tråden. Var inne igår morse, sedan möte nån timma och då hade antalet sidor vuxit från 15 till 100 och då gav jag upp
Citera
2009-09-24, 08:09
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analogsex
Forfarande samma tjafs om att det är få piloter i Sverige som klarar dessa flygmanövrer och att man måste ha nån överhemlig militär bakgrund.

Helikopterpiloter som jobbar i exempelvis Nordsjön och landar i rejäla vindar på en oljeplattform har det som krävs.

Helikopterpiloter som lämnar av extremskidåkare på avsatser högt uppe i alperna kan sin sak de med

Se kan ju även de som flyger Samernas arbetshelikoptrar ha tränat upp sig på egen hand uppe i ödsliga vildmarken.

Tänker på bilder man sett på de ryska piloter som var med och släckte branden i Tjernobyl-reaktorn de gjorde en och annan avancerad manöver....

Mycket intressant inlägg! Jag bor granne med Biggles (nästan..) o även han säjer att det finns många duktiga helokopterflygare i landet. Dock sa ju GW igår att dessa fins registrerade (drygt 500 om jag inte minns fel) o jag tror faktiskt inte att "vår" pilot finns bland dem. Men precis som du säjer finns det folk som kan flyga helikopter lite varstans o mot en del av bytet så....

De "vanliga" värdetransportrånare vi har i landet, dvs de som polisen har stenkoll på, de faller för min del, jag tror inte de är inblandade. Möjligen någon av de nya falangerna, kanske från någon av våra kända MC klubbar?
Citera
2009-09-24, 08:10
Medlem
Namters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagge1976
Tackar!

Har inte tid att plöja hela tråden. Var inne igår morse, sedan möte nån timma och då hade antalet sidor vuxit från 15 till 100 och då gav jag upp

haha aa skrivs för snabbt i denna tråd
Citera
2009-09-24, 08:12
Medlem
Måste vara svårt att bo i Sverige och hålla käften till 100% om man känner till nåt om detta, ingående.
Nån har koll på polisen helikopterbas, nån på roslagens helikopterbas, nån på G4S. Måste vara många inblandade som nånstans yppar nåt om det.
Kan ju inte vara EN person som sålt alla uppgifter.

Förresten.
Vore det inte optimalt nu att dom rånar en värdedepå till, när alla resurser är upptagna?
Citera
2009-09-24, 08:19
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Låg och funderade lite inatt på gärningsman.

Den som hela tiden poppade upp i huvudet var Polismannen Olle Liljegren. Han har ju bevisligen tidigare planerat rån (enligt tidigare flickvän). Han har inga problem att få tag på tyngre vapen, han har ett brett kontaktnät. Dessutom
har han diciplinen och förmågan att organisera något dyligt.
Han verkar ju dessutom barnsligt förtjust i pengar och James Bond aktiga uppdrag.

Nu är detta rena spekulationer, jag vet inte ens vad han gör idag, om han ens befinner sig i landet ?
Senast redigerad av Onlyplaydanuts 2009-09-24 kl. 08:24.
Citera
2009-09-24, 08:20
Medlem
ftpws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunny5
Bara till att gratulera till Sveriges mest SPEKTAKULÄRA rån genom tiderna =)
Min djupaste respekt!

Håller med till 100% skulle vart sån jävla kick att sitta i Helikoptern med en hel styrka på marken som bara står som fågelholkar..
Citera
2009-09-24, 08:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ftpw
Håller med till 100% skulle vart sån jävla kick att sitta i Helikoptern med en hel styrka på marken som bara står som fågelholkar..

Nånting säger mig att acceptansen för kriminella handlingar har ökat efter detta rån

Tror inte att dom fick nån kick, snarare var dom jävligt nervösa och höga på rohypnol för att lugna nerverna.
Citera
2009-09-24, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Låg och funderade lite inatt på gärningsman.

Den som hela tiden poppade upp i huvudet var Polismannen Olle Liljegren. Har har ju bevisligen tidigare planerat rån (enligt tidigare flickvän). Han har inga problem att få tag på tyngre vapen, har hat ett brett kontaktnät. Dessutom
har han diciplinen och förmågan att organisera något dyligt.
Han verkar ju dessutom barnsligt förtjust i pengar och James Bond aktiga uppdrag.

Nu är detta rena spekulationer, jag vet inte ens vad han gör idag, om han ens befinner sig i landet ?
Lägg till ett visst mått av bitterhet,en skopa narcissism + lite grandiositet och han passar utmärkt som gm-profil.
Citera
2009-09-24, 08:26
Medlem
Whip Its avatar
hur tog dem sig tillbaka till helikoptern efter att dem hade fått tag på pengarna? klättrade dem med hjälp av repet till helikoptern?
Citera
2009-09-24, 08:27
Medlem
ftpws avatar
Det sägs här på FB att en pilot har blivit erbjuden att göra ett liknande jobb men tackat nej.

Vilken sida står det på.??
Citera
2009-09-24, 08:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Whip It
hur tog dem sig tillbaka till helikoptern efter att dem hade fått tag på pengarna? klättrade dem med hjälp av repet till helikoptern?

Helikoptern hade väl en vinsch som firade upp dem?
Citera
2009-09-24, 08:29
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Bästa citatet från Expressen:

"De kände till att det är lönevecka..."

Shit alltså, måste vara högutbildade.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.17...detta-soldater
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto