2009-09-23, 22:17
Medlem
Bugslife.s avatar
"Vanliga poliser" har skyddsvästar som inte stoppar skott från automatvapen. Dem får alltså inte ingripa. Det vet rånare som därmed använder automatvapen för att tjäna några behövliga minuter.
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osciz
Äsch, dem kommer aldrig åka fast. Synd för G4S som går i konkurs efter förlorat 1miljard, hehe.

Det blir nog inte G4S som får betala utan deras försäkringsbolag (och de bolag som detta bolag var försäkrat hos). Blir det extra kostnader betyder det att vanligt folk (dvs du, Oscxzovic) får betala rånet genom höjda premier.

Dock fick de inte med sig några miljarder. Helikoptern tar - förutom de fyra rånarna (som väger c:a 300 kg tillsammans) - 500 kg last. Med en vikt på 109 gram för en packe med 100 femhundrakronorssedlar skulle detta betyda att de kan få med sig c:a 250 miljoner. Fast med tanke på hur stor volym detta skulle medföra (buntarna låg ju i säckar) skulle jag bli förvånad om de fick med sig mer än 50 miljoner. - Detta är mycket pengar, men bara 5 procent av 1 miljard.
Citera
Medlem
montana1s avatar
de måste känna nån som har jobbat på g4s elle är me de
Citera
Medlem
drdracula141s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zalkman
Läste tidigare i tråden något om Älvdalen då militären öppnade eld och skadade civila vilket gjorde att militären inte fick ingripa vid polisiära ärenden, är det riktigt eller har jag fått allt om bakfoten?
Japp detta stämmer det vart Ådalen 1931 som detta hände. Vilket gjorde att det vart ett x antal människor som fick sätta livet det vart ju en demonstration som Sossarna och facket anordade på den tiden. http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85dalsh%C3%A4ndelserna
Citera
2009-09-23, 22:18
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bugslife.
"Vanliga poliser" har skyddsvästar som inte stoppar skott från automatvapen. Dem får alltså inte ingripa. Det vet rånare som därmed använder automatvapen för att tjäna några behövliga minuter.

Bror min är polis och hävdar att de har säkrare skyddsvästar i alla radiobilar. Men använder dem inte ständigt eftersom det är väldigt tunga.
Citera
2009-09-23, 22:19
Bannlyst
Jag skall kolla med min gode van Alan och se vad han har att saga om detta, han ar helikopter-pilot, han flyger just nu i morkaste Vast-Afrika, har jobbat som helikopter-pilot i ca. 35 bast och flugit det mesta pa de mest konstiga platser.

Nagon som har lust att droppa lite lankar till bilder utav helikopter, taket osv. det skulle underlatta for honom i hans bedomande utav situationerna.

Tack pa forhand!
Citera
Bannlyst
Min kompis skulle ha fått sin ATV (4hjuling) levererad från DHL som är satta i Västberga precis intill G4S där rånet inträffade. Han ringde dem och frågade varför dem blev sena (vi var inte så uppdaterade på vad som försiggick). När hon svarade med att "Tungt beväpnade rånare kom ned med helikopter och dem stängde av all träfik i hela Västberga" blev vi lite paffa.

Polisen kommer aldrig få tag på dom tror jag, utan istället fortsätta jaga klottrare och fartdårar.

Lär ha varit ett rejält belopp annars hade man nog inte opererat på det viset.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lee-Clayton
Skicka igen och fråga om det var albaner som rånade värdedepån så vi får slut på den diskussionen en gång för alla.

Ja, för 118100 vet ju säkert sånt

Vi kommer aldrig få reda på vilka gärningsmännen är men vi kan anta att det är 95% säkert att den albanska ligan ligger bakom.
Citera
Medlem
Zalkmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drdracula141
Japp detta stämmer det vart Ådalen 1931 som detta hände. Vilket gjorde att det vart ett x antal människor som fick sätta livet det vart ju en demonstration som Sossarna och facket anordade på den tiden.

Så det var därför man inte ringde militärledningen och bad dem skicka upp attackhelikoptrar, JAS eller liknande för att lokalisera och "hålla koll på" rånarnas helikopter?
Citera
2009-09-23, 22:20
Medlem
Imirons avatar
Fick reda på detta nu via invandrarnytt (efterlyst), blev minst sagt både skakad och imponerad.

Leif GW Person säger ju att det finns flera som är kapabla till detta i Sverige (utom helikopterflygningen), men jag undrar om det verkligen stämmer.

Att fyra sig ned med rep från helikopter låter minst sagt från kommandosoldater, inget de där halvfeta normalrånarna med tatueringar gör. Helikopterflygningen tycker jag också känns militär. Bombgrejen (den vid polisens helikoptrar) var minst sagt smart och även den känns militär. För att inte tala om planeringen då, då.

De första jag egentligen tänker på är just NI, men de kan vi ju avskriva. Hur är det annars? Gamla kommandosoldater från Balkan eller liknande?

Eller kan Hells Angels eller andra töntar verkligen utföra sånt här?
Citera
2009-09-23, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Absolut, helikopterbevakningen är ju en groda utan dess like. Men jag har svårt att förstå folk som på fullaste allvar menar att man skulle skjuta ner helikoptern på plats. Fö tror jag folk inte tycker sånt igenligen, men såna här händelser får folk att gå upp i nån form av hybris och säga fullständigt otroliga saker. Men det är väl stundens hetta som talar, inte hjärnan.

Absolut, det är dock intressant att undera över när dom skulle använda sig av verkanseld.
Vad hade hänt om rånarna varit omaskerade och mördat alla inne på företaget, polisen hade ju inte kunnat göra nånting ändå, det ska aldrig kunna hända att polisen står handfallna på brottslingars nåder.
Citera
2009-09-23, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drdracula141
Frågan är ju då vart ska man då dumpa en så stor summa pengar med en väska?

Det pratas ju om att det ska vara säckar rånarna har lastat in i helikoptern, varför inte dumpa ner dem tex en container eller liknande på väg till landningsplatsen? Hur svårt kan det vara att släppa ner säckarna snabbt från helikoptern ner i en container? En lastbil med en container tutar och glider iväg med pengarna och rånarna lyckas locka till sig snuten till landningsplatsen.

Varför inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in