2009-09-23, 22:21
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zalkman
Läste tidigare i tråden något om Älvdalen då militären öppnade eld och skadade civila vilket gjorde att militären inte fick ingripa vid polisiära ärenden, är det riktigt eller har jag fått allt om bakfoten?

Ådalen 31, kolla wiki. Vet inte om det gått igenom än men det ska åtminstone ändras till att militären får hjälpa till vid krissituationer, alltså inte skjuta demonstranter (eller bankrånare) med ak5 utan mer kunna låna ut kommunikationsutrustnig och hjälpa till med annan logistik...typ
Citera
2009-09-23, 22:22
Medlem
xceLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osciz
Äsch, dem kommer aldrig åka fast. Synd för G4S som går i konkurs efter förlorat 1miljard, hehe.
är väl snarare försäkringsbolaget som borde ligga risigt till...
Citera
2009-09-23, 22:23
Medlem
Tratts avatar
Jag gissar på att personerna stannar någonstans i Svergie inatt och åker mot Finland imorgon med bil för att sedan komma ner i östeuropa där han som anlitade/hjärnan sitter och väntar.

Hoppas fan att det blir uppklarat och man får veta allt, riktigt spännande.
Citera
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Fick reda på detta nu via invandrarnytt (efterlyst), blev minst sagt både skakad och imponerad.

Leif GW Person säger ju att det finns flera som är kapabla till detta i Sverige (utom helikopterflygningen), men jag undrar om det verkligen stämmer.

Att fyra sig ned med rep från helikopter låter minst sagt från kommandosoldater, inget de där halvfeta normalrånarna med tatueringar gör. Helikopterflygningen tycker jag också känns militär. Bombgrejen (den vid polisens helikoptrar) var minst sagt smart och även den känns militär. För att inte tala om planeringen då, då.

De första jag egentligen tänker på är just NI, men de kan vi ju avskriva. Hur är det annars? Gamla kommandosoldater från Balkan eller liknande?

Eller kan Hells Angels eller andra töntar verkligen utföra sånt här?

Skulle bli mycket förvånad om det rör sig om något annat än utlänningar. Fd militärer tycker jag låter rimligast, precis som du säger.
Citera
Medlem
Skruvarns avatar
Eh.

Svårt att dra upp Ambulans helisar i luften? Polis är bra på att aggera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zalkman
Läste tidigare i tråden något om Älvdalen då militären öppnade eld och skadade civila vilket gjorde att militären inte fick ingripa vid polisiära ärenden, är det riktigt eller har jag fått allt om bakfoten?

Skotten i Ådalen skedde 1931 och efter det följde förbudet att avända militärmakt mot civila

Numera får polisen rekvirera hjälp från Försvaret men det gäller i stort sett endast vid terrorbrott
Citera
2009-09-23, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xceL
är väl snarare försäkringsbolaget som borde ligga risigt till...

Tror försäkrinsbolagen överlevde 9/11 också, det är växelpengar för dom
Citera
2009-09-23, 22:24
Medlem
Bugslife.s avatar
Ta in varenda anställd på företaget och gå igenom deras liv från lekis till idag så kommer dem hitta en koppling. Det som är mest självklart i detta rån att det ligger en insider bakom.
Citera
2009-09-23, 22:25
Medlem
Hedeniuss avatar
Enormt pinsamt för polisen. Helt jävla värdelösa!

Dessutom underbart att helikoptrar för flera miljoner står bakom ett jävla tygskynke och kan startas utan nyckel
Citera
2009-09-23, 22:25
Moderator
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analogsex
Skotten i Ådalen skedde 1931 och efter det följde förbudet att avända militärmakt mot civila

Numera får polisen rekvirera hjälp från Försvaret men det gäller i stort sett endast vid terrorbrott

...och detta kan bara ske efter regeringsbeslut. S-s sossejävlar!!!
Citera
2009-09-23, 22:26
Medlem
kolios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skruvarn

Om du slutade vara så dömande och läst tråden. Så har det diskuterats runt detta ämne och dem kunde inte skicka upp ambulans helikopter därför dem är prioriterade att ta hand om sjuka inte göra die hard 5.0
Citera
2009-09-23, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skruvarn

Tror du seriöst att polisen kan klappa med händerna så kommer det en ambulanshelikopter och hämtar kompetent personal som kan jaga rånarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in