Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-09-17, 12:44
  #1
Medlem
Modnars avatar
Vem får straff om man åker 7 pers i en bil gjord för 6? Dvs man är en person för mycket. Alla är över 18. Blir det chauffören eller passageraren som inte har bälte?
Citera
2009-09-17, 12:45
  #2
Medlem
Gissa en gång.
Citera
2009-09-17, 12:49
  #3
Avstängd
Sakrasontos avatar
Föraren.
Citera
2009-09-17, 12:58
  #4
Medlem
Modnars avatar
Blir det verkligen föraren? Så varje gång man har skjutsat en polare för mycket som har brölat "nej det är luuuuugnt det är ju ändå jag som åker dit" så har det bara varit bullshit för att dom inte orkar gå hem? Fan då

Jag menar lagen säger ju att om någon över 15 åker utan bälte får den personen böter. Men om personen är under 15 får föraren böter. Borde inte samma gälla för om man sitter en för mycket i bilen? Den extra personen är ju bälteslös?
Citera
2009-09-17, 13:07
  #5
Avstängd
Sakrasontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modnar
Blir det verkligen föraren? Så varje gång man har skjutsat en polare för mycket som har brölat "nej det är luuuuugnt det är ju ändå jag som åker dit" så har det bara varit bullshit för att dom inte orkar gå hem? Fan då

Jag menar lagen säger ju att om någon över 15 åker utan bälte får den personen böter. Men om personen är under 15 får föraren böter. Borde inte samma gälla för om man sitter en för mycket i bilen? Den extra personen är ju bälteslös?
Nästan alltid i alla situationer så är det föraren som åker på skiten, din vän säger så för att det är du som åker på böterna.
Citera
2009-09-17, 13:16
  #6
Medlem
Modnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sakrasonto
Nästan alltid i alla situationer så är det föraren som åker på skiten, din vän säger så för att det är du som åker på böterna.
Jo jag vet, men som jag skrev ovan så är det personen själv som får böter om h*n struntar i bältet när man är över 15. Detta är jag helt säker på för det fick vi lära oss på körskolan.

Det jag blir konfunderad över är om det fortfarande gäller när personen sitter på golvet eller i knät på någon annan. Han har ju fortfarande inget bälte men å andra sidan skulle han ju inte kunna ta på sig även om han ville.

Kan inget som är helt säker på detta skriva i tråden? Jag vill veta av nån som vet, jag blir inte klokare av att andra också gissar tyvärr :P Jag behöver nämligen veta till i eftermiddag.
Citera
2009-09-17, 13:19
  #7
Medlem
Asgarvads avatar
Föraren åker på att han lastat in fler i bilen än den har platser för och den "extra" passageraren får böter för att inte haft bälte.
Citera
2009-09-17, 13:20
  #8
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modnar
Jo jag vet, men som jag skrev ovan så är det personen själv som får böter om h*n struntar i bältet när man är över 15. Detta är jag helt säker på för det fick vi lära oss på körskolan.

Det jag blir konfunderad över är om det fortfarande gäller när personen sitter på golvet eller i knät på någon annan. Han har ju fortfarande inget bälte men å andra sidan skulle han ju inte kunna ta på sig även om han ville.

Kan inget som är helt säker på detta skriva i tråden? Jag vill veta av nån som vet, jag blir inte klokare av att andra också gissar tyvärr :P Jag behöver nämligen veta till i eftermiddag.
Du, som förare av bilen, har ansvar för att alla under 15 har bälte i bilen, är man över 15 och straffmyndig får man själv ta ansvar för bälte.

Men du, som förare, ska vara väl medveten om hur många som får färdas i bilen, och för mig tycks det självklart att du då inte får lov att köra fler än så i bilen. Som förare är det ju inte helt lätt att säkerställa att alla använder sitt bilbälte, men hur många som färdas i bilen lär du ju kunna ha koll på.
Citera
2009-09-17, 13:21
  #9
Avstängd
Sakrasontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modnar
Jo jag vet, men som jag skrev ovan så är det personen själv som får böter om h*n struntar i bältet när man är över 15. Detta är jag helt säker på för det fick vi lära oss på körskolan.

Det jag blir konfunderad över är om det fortfarande gäller när personen sitter på golvet eller i knät på någon annan. Han har ju fortfarande inget bälte men å andra sidan skulle han ju inte kunna ta på sig även om han ville.

Kan inget som är helt säker på detta skriva i tråden? Jag vill veta av nån som vet, jag blir inte klokare av att andra också gissar tyvärr :P Jag behöver nämligen veta till i eftermiddag.
http://www.zatzy.com/allmaent/290333...ar-baelte.html
Citera
2009-09-17, 13:53
  #10
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modnar
Jo jag vet, men som jag skrev ovan så är det personen själv som får böter om h*n struntar i bältet när man är över 15. Detta är jag helt säker på för det fick vi lära oss på körskolan.

Det jag blir konfunderad över är om det fortfarande gäller när personen sitter på golvet eller i knät på någon annan. Han har ju fortfarande inget bälte men å andra sidan skulle han ju inte kunna ta på sig även om han ville.

Kan inget som är helt säker på detta skriva i tråden? Jag vill veta av nån som vet, jag blir inte klokare av att andra också gissar tyvärr :P Jag behöver nämligen veta till i eftermiddag.
Säg till polarna att du inte tar med fler än sex, eller vad det nu ryms.
Gillar nån inte det så får väl vederbörande köpa sig en egen bil eller skaffa sig riktiga kompisar.
Citera
2009-09-17, 13:58
  #11
Medlem
Struttens avatar
Utan att ha läst in mig på ämnet alls, och med reservation för att polisen ofta har skrämmande dålig kunskaper juridik, har jag följande att anföra:

För ett par år sedan var jag med ett gäng kompisar på Gotland, och vi bodde en bit utanför Visby. Det hade varit grymt att bara behöva vara en förare per kväll, varför jag ringde trafikpolisen i Sthlm för att höra vad som gällde. Enligt dem är det olagligt att sitta på plats med säkerhetsbälte utan att använda bältet. I övrigt är det förare + max åtta passagerare, de under arton måste sitta med bälte och max 3,5 tons vikt som gäller. Vad de alltså sa var att så länge den sjätte passageraren ( i en bil med fem platser) satt i baksätet och inte störde föraren, han inte var under 18 eller bilens totalvikt översteg 3,5 ton så var det lugnt.

Vi gjorde som de sagt, och det är möjligt att det stämmer, men återigen- en fet reservation för polisens ofta skrämmande juridiska okunskap.
Citera
2009-09-17, 14:11
  #12
Medlem
Optirocs avatar
Detta ändrades för något årsedan. Innan fick du ha så många passagerare som maxvikten tillät och så länge alla som kunde, använde bilbälte och ingen störde föraren så gick det bra.

Som dom flesta förstår så är ju detta ingen bra lösning ur trafiksäkerhetssynpunkt. Därför har detta ändrats till att man idag bara får vara så många att alla passagerare kan ha sitt eget bälte.

Vid TS situation är det som någon tidigare skrev föraren som åker på böter för att h*n haft för många passagerare och personen utan bälte åker på 1500kr för det besväret!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback