Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-09-17, 14:50
  #13
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Detta ändrades för något årsedan. Innan fick du ha så många passagerare som maxvikten tillät och så länge alla som kunde, använde bilbälte och ingen störde föraren så gick det bra.

Som dom flesta förstår så är ju detta ingen bra lösning ur trafiksäkerhetssynpunkt. Därför har detta ändrats till att man idag bara får vara så många att alla passagerare kan ha sitt eget bälte.

Vid TS situation är det som någon tidigare skrev föraren som åker på böter för att h*n haft för många passagerare och personen utan bälte åker på 1500kr för det besväret!

Klockrent! Då vet jag. Vet du när det ändrades? Är det i traikförordningen?
Citera
2009-09-17, 14:52
  #14
Medlem
Bergsmongos avatar
Om man har en bil som är reggad för fyra passagerare, men har fem sittplatser med bälten (+förarens), vad skulle hända om man hade fem passagerare i en sådan bil? Under förutsättning att man inte överstiger totalvikt och/eller max axelbelastning? Alla passagerare är ju bältade på rätt sätt... men det sitter fler i bilen än vad regbeviset säger.
Citera
2009-09-17, 15:14
  #15
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergsmongo
Om man har en bil som är reggad för fyra passagerare, men har fem sittplatser med bälten (+förarens), vad skulle hända om man hade fem passagerare i en sådan bil? Under förutsättning att man inte överstiger totalvikt och/eller max axelbelastning? Alla passagerare är ju bältade på rätt sätt... men det sitter fler i bilen än vad regbeviset säger.

En bil är normalt sett reggad för 4 passagerare och 1 förare. Vart finns den 5e platsen i din bil?
Citera
2009-09-17, 15:18
  #16
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten
Klockrent! Då vet jag. Vet du när det ändrades? Är det i traikförordningen?

1 juli 2006 ändrades detta, därefter får man bara ha så många passagerare som bilen är registrerad för.

Trafikförordningen 4kap:

6 § I en bil får inte fler passagerare tas med än den är registrerad för. Passagerare skall färdas på en plats som är avsedd för passagerare...
Citera
2009-09-17, 15:19
  #17
Medlem
Arch_Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
En bil är normalt sett reggad för 4 passagerare och 1 förare. Vart finns den 5e platsen i din bil?

vi rymde runt 10 pers i en polo en gång
Citera
2009-09-17, 15:26
  #18
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arch_Angel
vi rymde runt 10 pers i en polo en gång

Jag har fått in 11 pers i en Mitsubishi Colt.. så jag är inte imponerad
Citera
2009-09-17, 15:28
  #19
Medlem
Bergsmongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
En bil är normalt sett reggad för 4 passagerare och 1 förare. Vart finns den 5e platsen i din bil?
Räknade lite knasigt (tog med föraren). Förtydligande: Den bilen jag tänker på är reggad för 1förare och 3 passagerare. Den har dock bälten och sittplatser för förare + 4 passagerare.
Det skulle ju vara tekniskt omöjligt att bötfälla en passagerare, eftersom det inte går att bestämma "vem" som är den extra passageraren.

Så i sådana fall så bryter föraren(?) mot 4kap, 6§ i trafikförordningen. Hur får man reda på brottsrubricering och eventuell påföljd?
Citera
2009-09-17, 15:29
  #20
Medlem
Arch_Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Jag har fått in 11 pers i en Mitsubishi Colt.. så jag är inte imponerad

svarade bara på din fråga, det behöver ju inte finnas plats för man skall rymmas

Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Vart finns den 5e platsen i din bil?
Citera
2009-09-17, 15:31
  #21
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergsmongo
Räknade lite knasigt (tog med föraren). Förtydligande: Den bilen jag tänker på är reggad för 1förare och 3 passagerare. Den har dock bälten och sittplatser för förare + 4 passagerare.
Det skulle ju vara tekniskt omöjligt att bötfälla en passagerare, eftersom det inte går att bestämma "vem" som är den extra passageraren.

Så i sådana fall så bryter föraren(?) mot 4kap, 6§ i trafikförordningen. Hur får man reda på brottsrubricering och eventuell påföljd?

Japp, föraren bryter mot lagen.

Brottsrubricering: Ottillåtet antal passagerare i bil
Belopp att betala: 500kr
Citera
2009-09-17, 15:33
  #22
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arch_Angel
svarade bara på din fråga, det behöver ju inte finnas plats för man skall rymmas

Hehe nej det är sant! Förr var det bara o knö in... så länge man nådde växelspaken och gas o broms så var alla nöjda... jo just de, såg man ut oxå så var det helt klart o föredra!
Citera
2009-09-17, 15:48
  #23
Medlem
lärkkans avatar
Har en crx som är reggad för 2personer men har ju fortfarande ett baksäte fast utan bälten.
Så om jag kör runt med passagerare där bak, får jag då böta 500 oavsett antal personer eller per person för mycket?
Och de som sitter utan bälte får även böta för utan bälte då med?
Är det några större påföljder på att köra för många, eller är det bara de 500kronorna i böter?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback