Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Som jag förstår det rådfrågades experter under själva förundersökningen. Under själva rättegången hade försvaret sina experter, åklagaren hade sina experter och domstolen sina egna experter. På sidan 179 i Massei rapporten står att det rådde substantiell enighet bland alla dessa experter om tidsintervallet för när döden inträffade för miss Kercher och att även professor Vinci delade denna uppfattning. Professor Vinci företräder den åtalade och dömde Sollecito. Jag har inte kunnat hitta att Amanda Knox experter skulle ha en avvikande uppfattning i frågan.
Då läser du helt fel, tyvärr. Knox och Sollecitos experter, samt Dr Lalli håller defintivt inte med.
Citat:
Jag tror att den som är intresserad får läsa själv och bilda sig en egen uppfattning. Såsom HusvagnSvensson skriver är Massei rapporten mångtydig och man kan hitta argument både för och emot en viss ståndpunkt. Jag tror dock att den som läser rapporten kommer att förstå att det är omöjligt att prick skjuta tiden för döden till en timme när. Variablerna som man matar in i vissa formler är för osäkra.
Det handlar fortfarande inte om att med absolut säkerhet pricka tiden för dödens inträde med en timme när. Det handlar om att det är högst troligt att Kercher dog ca 21-22.00 och att kurvan sedan sjunker brant. Vad du talar om är fall där man inte vet när offret dog och när hon åt och vad hon gjorde, men här finns säkrare parametrar.
Citat:
Jag håller med. I en positiv bemärkelse. Det är ju bra att han redovisar samtliga åsikter. Verkligheten är ju sällan så enkel som svart eller vit. Som jag förstår det omfattar utredningen tiotusentals sidor och det är svårt att sammanfatta det på några hundra sidor.
För mig ökar detta trovärdigheten i rapporten.
Masseirapporten saknar all trovärdighet. Resonerandet håller inte ens en godtagbar logisk nivå för en filosofidiskussion i årskurs sex. Ett perfekt exempel citerade jag ovan.
När Massei skall få fram att Ronchi nog är extremt osäker på tidpunkten för dödens inträde säger Massei
it would be possible to think
Ja, det skulle kunna vara möjligt att tänka sig, men några belägg för att det med någon så när sannolikhet kan förhålla sig så i det här fallet ger Massei
inte. Så kan man inte resonera och påstå att detta är bevis eller ens rimligt alls.
Citat:
Som jag förstår det är det inte Massei själv som sagt detta utan en professor Umani Rochi, i ett försök att förklara ett ovanligt fynd.
Helt fel. Det är Masseis egna slutsatser. Professorn instämmer i den allmänna meningen. Det påpekas i Sollecitos överklagan som jag citerar ovan.
Citat:
Det kan ju finnas andra förklaringar till varför man inte hittar något i duodenum. Kvarlevorna måste ju transporteras från brottsplatsen till obduktions salen. Själva hanteringen, då man lyfter och bär kvarlevorna skulle kanske framkalla tillräckligt med rörelse för att förflytta tarminnehåll. Även körningen i likbil med gasning och bromsning, hål i vägbanan, tottotarkanter etc skulle kanske stimulera förflyttning av tarminnehåll. Det är i och för sig helt ointressant. Det viktiga är ju att i princip hela sista måltiden fanns i magsäcken.
Är detta oerhört märkliga scenario något du hittat på själv?
Ja, det är viktigt att maginnehållet finns kvar i magsäcken, därför det gör en tidpunkt för dödens inträde 6-7 timmar efter senaste måltiden som Massei räknar med extremt osannolik.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Hur kommer det då att gå?
Det är alltid vanskligt att sia om rättegångars utfall.
Fallets egen Barbiedocka fru Nadeau som skrivit massor av dravel om Sollecitos och Knox antagliga skuld har nu fått berättat för sig av trovärdiga juridiska bedömare att det finns stora chanser för frikännande.
Citat:
There are only a handful of hearings left before this appellate court must make the crucial decision of whether to uphold or overturn the guilty verdicts—or to find a compromise somewhere in between. A full 50 percent of all criminal cases in Italy are altered in some way on appeal, so there is a very good chance that something will change for the pair. The most likely scenario, according to most court watchers and legal pundits, including those involved in this case, is that this court will overturn the convictions. If not, they will almost certainly shorten the sentences.
http://www.thedailybeast.com/article...verturned.html