2011-09-06, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
Ursäkta men nu överdriver du grovt.
Som jag förstått saken förfogar familjen Knox över betydligt större tillgångar, både i fråga om reda pengar men även vad gäller kontakter med makhavare och politiker. Detta har man utnyttjat. Man har också suttit i tv soffor och även jobbat som kommentatorer för tv bolag som sänt från rättegången. Familjen Kercher har hållit en mycket låg profil under den här tiden.

Det är ju inte familjen Kerchers fel att någon läcker information till media. Kommer nästan genast att tänka på den infamösa badrumsbilden, där allting till synes är nedblodat. Nu var det ju inte så. Tekniker hade sprayat något slags rödaktigt färgämne i jakten på spår. Journalister satte rubriken "Skulle du duscha här?". Det var en grov överdrift.

Som jag förstått har både Amanda Knox och hennes föräldrar fällts för förtal.

Endel bloggare menar att familjen Knoxs bredbenta PR-kampanj snarare förvärrade Amandas situation än förbättrade.

Det finns ett talesätt som säger att man inte kan tvätta sig ren i trycksvärta.
Senast redigerad av PekkariP1 2011-09-06 kl. 11:59.
Citera
2011-09-06, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1

Det är ju inte familjen Kerchers fel att någon läcker information till media. Kommer nästan genast att tänka på den infamösa badrumsbilden, där allting till synes är nedblodat. Nu var det ju inte så. Tekniker hade sprayat något slags rödaktigt färgämne i jakten på spår. Journalister satte rubriken "Skulle du duscha här?". Det var en grov överdrift.

Jag ser det öht inte som en konflikt mellan familjerna Knox och Kercher såsom du verkar beskriva det, även om en sådan kanske har blommat upp. Familjen Knox ligger i konflikt med åklagarna i Perugia och med den tidigare mycket fientligt inställda och lögnaktiga media.

Syftet med demoniseringskampanj var just att förhindra att en våg av stöd skulle uppstå och gynna Knox. Men det misslyckades. Om det krävdes hjälp av en PR konsult för att åstadkomma det är det bara bra. Det handlar om föräldrar som gör allt för sin dotters bästa. Hur man kan ifrågasätta de för det övergår mitt förstånd. Men det mesta hos dessa så-kallade "guilters" övergår mitt förstånd. Det är klart som spad att de fallit offer för en form av masshysteri. Liknelsen med häxprocesser stämmer alldeles utmärkt in på hur polis/åklagare/media gått till väga här.
Senast redigerad av ka kui 2011-09-06 kl. 12:11.
Citera
2011-09-06, 22:05
Medlem
Citat:
Jag ser det öht inte som en konflikt mellan familjerna Knox och Kercher såsom du verkar beskriva det, även om en sådan kanske har blommat upp.

Inte jag heller. Noterade bara skillnaden i svansföring mellan familjerna.

Poängen med att anlita en PR konsult är ju att förbättra någons image, knappast att bli åtalad och fälld för förtal. Jag tycker inte Curt Knox fått valuta för sina pengar här.
Citera
2011-09-07, 00:30
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Som jag förstår det rådfrågades experter under själva förundersökningen. Under själva rättegången hade försvaret sina experter, åklagaren hade sina experter och domstolen sina egna experter. På sidan 179 i Massei rapporten står att det rådde substantiell enighet bland alla dessa experter om tidsintervallet för när döden inträffade för miss Kercher och att även professor Vinci delade denna uppfattning. Professor Vinci företräder den åtalade och dömde Sollecito. Jag har inte kunnat hitta att Amanda Knox experter skulle ha en avvikande uppfattning i frågan.

Då läser du helt fel, tyvärr. Knox och Sollecitos experter, samt Dr Lalli håller defintivt inte med.

Citat:
Jag tror att den som är intresserad får läsa själv och bilda sig en egen uppfattning. Såsom HusvagnSvensson skriver är Massei rapporten mångtydig och man kan hitta argument både för och emot en viss ståndpunkt. Jag tror dock att den som läser rapporten kommer att förstå att det är omöjligt att prick skjuta tiden för döden till en timme när. Variablerna som man matar in i vissa formler är för osäkra.

Det handlar fortfarande inte om att med absolut säkerhet pricka tiden för dödens inträde med en timme när. Det handlar om att det är högst troligt att Kercher dog ca 21-22.00 och att kurvan sedan sjunker brant. Vad du talar om är fall där man inte vet när offret dog och när hon åt och vad hon gjorde, men här finns säkrare parametrar.

Citat:
Jag håller med. I en positiv bemärkelse. Det är ju bra att han redovisar samtliga åsikter. Verkligheten är ju sällan så enkel som svart eller vit. Som jag förstår det omfattar utredningen tiotusentals sidor och det är svårt att sammanfatta det på några hundra sidor.
För mig ökar detta trovärdigheten i rapporten.

Masseirapporten saknar all trovärdighet. Resonerandet håller inte ens en godtagbar logisk nivå för en filosofidiskussion i årskurs sex. Ett perfekt exempel citerade jag ovan.

När Massei skall få fram att Ronchi nog är extremt osäker på tidpunkten för dödens inträde säger Massei it would be possible to think

Ja, det skulle kunna vara möjligt att tänka sig, men några belägg för att det med någon så när sannolikhet kan förhålla sig så i det här fallet ger Massei inte. Så kan man inte resonera och påstå att detta är bevis eller ens rimligt alls.

Citat:
Som jag förstår det är det inte Massei själv som sagt detta utan en professor Umani Rochi, i ett försök att förklara ett ovanligt fynd.

Helt fel. Det är Masseis egna slutsatser. Professorn instämmer i den allmänna meningen. Det påpekas i Sollecitos överklagan som jag citerar ovan.

Citat:
Det kan ju finnas andra förklaringar till varför man inte hittar något i duodenum. Kvarlevorna måste ju transporteras från brottsplatsen till obduktions salen. Själva hanteringen, då man lyfter och bär kvarlevorna skulle kanske framkalla tillräckligt med rörelse för att förflytta tarminnehåll. Även körningen i likbil med gasning och bromsning, hål i vägbanan, tottotarkanter etc skulle kanske stimulera förflyttning av tarminnehåll. Det är i och för sig helt ointressant. Det viktiga är ju att i princip hela sista måltiden fanns i magsäcken.

Är detta oerhört märkliga scenario något du hittat på själv?

Ja, det är viktigt att maginnehållet finns kvar i magsäcken, därför det gör en tidpunkt för dödens inträde 6-7 timmar efter senaste måltiden som Massei räknar med extremt osannolik.
---------------------------------------------------------------------------------------------

Hur kommer det då att gå?

Det är alltid vanskligt att sia om rättegångars utfall.

Fallets egen Barbiedocka fru Nadeau som skrivit massor av dravel om Sollecitos och Knox antagliga skuld har nu fått berättat för sig av trovärdiga juridiska bedömare att det finns stora chanser för frikännande.

Citat:
There are only a handful of hearings left before this appellate court must make the crucial decision of whether to uphold or overturn the guilty verdicts—or to find a compromise somewhere in between. A full 50 percent of all criminal cases in Italy are altered in some way on appeal, so there is a very good chance that something will change for the pair. The most likely scenario, according to most court watchers and legal pundits, including those involved in this case, is that this court will overturn the convictions. If not, they will almost certainly shorten the sentences.

http://www.thedailybeast.com/article...verturned.html
Citera
2011-09-07, 09:53
Medlem
Citat:
Poängen med att anlita en PR konsult är ju att förbättra någons image, knappast att bli åtalad och fälld för förtal. Jag tycker inte Curt Knox fått valuta för sina pengar här.

Javisst, men de italienska förtalslagarna är föråldrade och det finns redan förslag på gång i det långsamma italienska systemet att ändra på dem. Dessa lagar såsom de ser ut nu gör det svårt för åtalade att försvara sig och väldigt svårt för journalister att kritiskt bevaka rättegångar rättssystemet. Denna fråga diskuteras i den italienska debatten. En amerikansk PR-konsult hade inte rimligen kunnat känna till hur det fungerar i Italien.

Perugias polis har bevisligen använt förtalsanklagelsen mot Knox och hennes föräldrar som inget annat än en form av trakasserier. Ha gärna lite tålamod när jag förklarar hur jag menar med det:

Knox sa i rätten att hon blev lätt slagen på bakhuvudet och att de skällde på henne. Hennes föräldrar återgav vad hon sa i en Brittisk tidning.

Jämför med vad Patrick Lumumba sa i en brittisk tidning. Han sa at polisen slog honom, kallade honom "dirty black" och tvingande honom på knä. Han blev aldrig åtalad för förtal. Hur är det nu då. Erkänner "Perugias finest" att de slår och förnedrar misstänkte? Eller använder de förtalsanklagelser bara som vapen och trakasseri? Det finns inget tredje alternativ.

Hela det där är bara ytterligare bevis på att rättegången mot AK och RS är motiverad av prestigeskäl, inte några hållbara bevis på att de var inblandade.
Senast redigerad av ka kui 2011-09-07 kl. 10:01.
Citera
2011-09-07, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
http://www.thedailybeast.com/article...verturned.html

Bra länk.

Det värsta av allt verkar vara att genom att klanta sig så totalt och försöka sätta dit de oskyldiga Knox och Sollecito, Perugias polis kan ha öppnat dörren för att den verkligt skyldige, Rudy Guede, också kan bli frikänd på en teknikalitet.

Det vore för sjukt tragikomiskt. Vilka tomtar Mignini & Co är.

Italiensk prestigeångest: 1
Rättvisa: 0
Citera
2011-09-07, 10:22
Medlem
Citat:
Dessa lagar såsom de ser ut nu gör det svårt för åtalade att försvara sig

Ett konkret exempel på vad jag menar, från rättegången igår:

Citat:
For the bra clasp, the fact that Raffaele’s profile was found after his arrest really looks like having influenced the reading, because with all those alleles (and now we know that they were so many) you could really pick the ones you liked.

When Tagliabracci tried to explain the concept, Comodi warned him “you may regret what you are saying.” Obviously Tagliabracci meant that Stefanoni unconsciously proceeded with a suspect-centric way, but in Comodi’s world you can’t say that. It’s a crime.

She intimidated him with a possible charge. Exactly like she and Mignini did with Amanda, when she was just trying to defend herself, and she got sued for slander.

http://perugiashock.com/2011/09/06/a...nation-moment/

Vetenskapliga experter hotas med åtal under en rättegång när de försöker förklara centrala begrepp som försvaret stödjer sig på.

Detta är under all kritik oacceptabelt.

Pekkari och alla andrar som pekar på förtalskanklagelserna bör verkligen fundera på hur de används i praktiken.
Citera
2011-09-07, 10:28
Medlem
Jag gillade den sista länken eftersom den stödjer ett tidigare inlägg som jag gjort i tråden. Om nu polisarbetet på brottsplatsen var av låg kvalite, borde man inte titta närmare på bevisen mot Guede? Det är ju tex. samma spår i Luminol från hans skor som från Amandas fotavtryck.

Det blodiga handavtrycket från Guede kan ju uppkommit när han försöker stoppa blödningen.

Jag läste i ett annat forum att Italienska rättssystemet är konstruerat så att ingen ska behöva förlora ansiktet. Det är väl inte helt otänkbart att Knox och Sollecito får reducerade straff i denna rättegång. Kanske är dom fria redan till sommaren. Som ka kui nämnt har det nog gått endel prestige i fallet och jag tror därför inte på ett omedelbart frisläppande. Jag kan ha fel. Jag har haft fel många gånger förut.
Citera
2011-09-07, 11:26
Medlem
Citat:
Om nu polisarbetet på brottsplatsen var av låg kvalite, borde man inte titta närmare på bevisen mot Guede? Det är ju tex. samma spår i Luminol från hans skor som från Amandas fotavtryck.

Det blodiga handavtrycket från Guede kan ju uppkommit när han försöker stoppa blödningen.

IOFS tror jag inte att det blir något problem här. Det finns starka fysiska bevis mot Guede som inte bygger på DNA. Exempelvis handavtrycket i blod som du nämnar. Sådant uppstår inte genom någon sorts kontamination eller genom polisens klantiga hantering av en brottsplats.

Han har också erkänt gång på gång i rätten att han var närvarande. Och det borde finnas gott om hans bajs från toan kvar att testa. Han flydde till Tyskland med skärskador på fingrarna (vanligt när man använder kniv klumpigt). För att hans historia om att "några andra" utförde mordet och han bara försökte rädda livet på Kercher ska vara trolig krävs det spår av andra personer i mordrummet. Men sådana spår fattas i o m att behåspännet så totalt sågats.

Jag misstänker att idén om att Guede kan frikännas är snarare något som dryftas av taktiska skäl. Åklagarsidan vill få till upprördhet typ: se vad ni på försvarssidan håller på att ställa till med. Men det håller inte.
Senast redigerad av ka kui 2011-09-07 kl. 11:30.
Citera
2011-09-07, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Är detta oerhört märkliga scenario något du hittat på själv?

Tyngdlagen gäller även för avlidna människor, så vitt jag förstår. När en kropp hamnar på ett obduktionsbord måste obducenten även undersöka ryggen i sin jakt på dödsorsaken. Således måste han/hon vända kroppen på sidan/sidorna. Det är således inget märkligt i att rörlserna förflyttar kroppsvätskor, köttsaft, avföring. Det brukar kunna rinna både det ena och andra ur kroppsöppningar och sår.

Det intressanta här är ju att större delen av den sista måltiden återfanns i magsäcken. Om 20 eller 50 ml slunkit i väg vidare i tarmsystemet skulle närmast peka på att miss Kercher hade en normalt fungerande mage som hade börjat tömma sig.
Citera
2011-09-07, 13:05
Medlem
Nyhet i fallet: Under förmiddagen idag krävde åklagarsidan en ny oberoende granskning av DNA-bevisen. (nu passar det... )

http://www.taiwannews.com.tw/etn/new...php?id=1700155

Hur detta kan vara något annat än en förhalningstaktik kan jag inte förstå. De spelar verkligen smutsigt... i tron om att de på så sätt kan rädda sin redan nedsölade yrkesheder.

Citat:
Tyngdlagen gäller även för avlidna människor, så vitt jag förstår.

Kan du hänvisa till diskussion i den relevanta litteraturen om detta problem? Det är smått osannolikt att du just gjort en upptäckt som ingen rättsläkare eller försvarsadvokat någonsin tänkt på.
Senast redigerad av ka kui 2011-09-07 kl. 13:07.
Citera
2011-09-07, 14:17
Medlem
Citat:
Under förmiddagen idag krävde åklagarsidan en ny oberoende granskning av DNA-bevisen.

This just in: Domaren Hellman gick inte med på det. Nu får guilterpacket smaka på sin egen medicin

Rättegången gör nu uppehåll tills 23/9

Jag ser fram emot Frank Sfarzas kommentar om dagens dramatik.

http://edition.cnn.com/2011/WORLD/eu...eal/index.html

Citat:
In addition to rejecting the request for a new DNA review, the judge also turned down prosecution requests to bring forth more witnesses and to introduce newly discovered records about the DNA-testing machine used in the case.
Senast redigerad av ka kui 2011-09-07 kl. 14:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in