2011-10-03, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biffkriminell
Skadestånd, blir det något sådant och hur mycket isåfall ?

Tyckte dom sa 500 000 euro på sky news men tycker det låter mycket så antar att jag hörde fel och det var 50 000 euro. Men har ingen aning vad som är att förvänta.
Citera
2011-10-03, 22:29
Medlem
Zaedrewss avatar
Om 12 år är mördaren i detta fallet fri... Efter att ha fått 14 år mindre straff för att han till skillnad mot Knox och Sollecito bad om ursäkt till offrets familj... Han fick dessutom ett bra mycket mildare straff från första början då han ju inte var ensam om det Knox och Sollecito fick alltså sitta oskyldiga (åtminstone då i Sollecitos fall) 1/4 av hans straff.
Citera
2011-10-03, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Domen för förtal känns som ett sätt att rädda ansiktet på italienska rättsväsendet. På det viset får hon nog inte skadestånd för tiden hon suttit.

Precis. Italien är inte redo att inse hur fult perugiapolisen gick till vägen i det här fallet. Det är explosivt nog att DNA:t visades vara skräp, att i domen erkänna att polisen tvingar fram falska erkännanden och utpekanden vore som att starta ett krig inom rättsväsandet.
Citera
2011-10-03, 22:34
Medlem
Zaedrewss avatar
Hon får alltså lämna Italien direkt. Och om Italiens högsta domstol griper in och vill ha henne tillbaka till finkan igen så blir det en fråga för USA att utelämna henne. Nja ska vi gissa att om Obama vill ha en chans att sitta fyra år till så är det nog bara att glömma för Italien att han skulle skicka tillbaka henne
Citera
2011-10-03, 22:48
Medlem
stoichkov8s avatar
Skandal! Ännu en mördare slipper undan, som dessutom blir hjälteförklarad . Världen är bra rättvis..

Detta är min personliga åsikt, har följt fallet från början.
Senast redigerad av stoichkov8 2011-10-03 kl. 22:51.
Citera
2011-10-03, 22:54
Medlem
BillyMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoichkov8
Skandal! Ännu en mördare slipper undan, som dessutom blir hjälteförklarad . Världen är bra rättvis..

Detta är min personliga åsikt, har följt fallet från början.

Kanske är så (att hon är mördare, jag personligen är extremt osäker på hennes glorifierade mediabild) men på tanke på hur italiensk polis skött detta tycker jag det inte är mer än rätt.

Gör om, gör rätt.. (också min personliga åsikt, bör tilläggas! ^^)
Citera
2011-10-03, 23:16
Medlem
Det är väldigt viktigt att man respekterar domstolens beslut. Det går inte att bevisa att Amanda Knox eller Sollecito har något med mordet på miss Kercher att göra. Domstolens ledamöter har under lång tid tagit del av fakta och åsikter. Detta är deras beslut. Jag respekterar det, och ser även fram mot motiveringarna.
Citera
2011-10-03, 23:19
Bannlyst
Någon som vet vart man kan se utlåtandet live? På youtube eller nåt. Var inte hemma vid tidpunkten.
Citera
2011-10-03, 23:25
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinPappaLiknarMig
Någon som vet vart man kan se utlåtandet live? På youtube eller nåt. Var inte hemma vid tidpunkten.

Du visste svaret:
http://www.youtube.com/watch?v=9i6NAsjFZPA
http://www.youtube.com/watch?v=Kx7XQqFbZ2E

Finns även en hel del videor uppladdade från italienska källor. Bara att söka på Knox och se de senaste. Där är det dock bra om du kan språket något...
Citera
2011-10-03, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Du visste svaret:
http://www.youtube.com/watch?v=9i6NAsjFZPA
http://www.youtube.com/watch?v=Kx7XQqFbZ2E

Finns även en hel del videor uppladdade från italienska källor. Bara att söka på Knox och se de senaste. Där är det dock bra om du kan språket något...

Va i helvete är det för översättare på CNN? Man hör ju inte ett skit av vad han/hon mumlar.
Citera
2011-10-03, 23:36
Bannlyst
Gällande Amanda Knox då. Det måste ju ses som att rättvisan har segrat? Åklagare, advokater, poliser och domare har alla betett sig väldigt konstigt i detta rättsfall. Känns som en stor nysta.

Frågan är bara nu hur italienskt rättssystem ska gå vidare efter detta. Vilken kritik tillkommer och hur blir det med de som försökt sätta dit Amanda genom att manipulera bevis, vittnen och allt däremellan.

Lite bisarrt också hur lätt det är att sätta dit oskyldiga. Jag och alla andra som förespråkar dödsstraff och hårdare straff kanske bör tänka om.
Citera
2011-10-03, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillyMorgan
Kanske är så (att hon är mördare, jag personligen är extremt osäker på hennes glorifierade mediabild) men på tanke på hur italiensk polis skött detta tycker jag det inte är mer än rätt.
1. Knox familj har orkestrerat en stor och kostsam PR-kampanj som byggt upp en mediabild av henne som ett offer för den korrupta italienska rättvisan/oturliga omständigheter. Skulle det ha handlat om ett brott mot en italiensk medborgare så skulle det kanske gått att vara lite mer mottaglig för den sortens argumentation gällande medelhavsrättvisa men inte i det här fallet.

2. Finns få om ens några länder med perfekta rättssystem och även i de bästa systemen så är det få mordutredningar som det inte går att hitta brister i. Skulle man gå efter brister i utredningarna så skulle det med samma logik fria i princip alla mördare i Sydafrika, Mexico, Ryssland etc.

Den sammantagna bevisningen mot Knox är mer än tillfredsställande även om man bortser från det kritiserade erkännandet.

Ganska upprörande fall eftersom hon av allt att döma är en särdeles vidrig person. Troligen med någon psykisk störning i botten. Risken för att hon kommer att mörda igen får sägas vara medelhög.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in