Citat:
Ursprungligen postat av
PekkariP1
Det är inte vad som utspelade sig under första rättegången som HD har tagit ställning till.
Jo, för det var då domstolen diskuterade frågan. HD har inte kallat några vittnen, utan de går ju på vad som sagts i lägre instans och vad experterna vittnat om. Och om de påstår att det där fastslogs att det var flera angripare eller troligen flera angripare så är det fel, för fakta är att ingenting säger att det var fler än en gärningsman. Lägg märke till att HD friat Knox och Sollecito.
Citat:
Italiens HD delar inte din bedömning, den här gången heller.
Det är likväl vad fakta i målet säger.
Citat:
Skillnaden mellan dig och mig är att jag inser att vi båda är amatörer och att väldigt lite meningsfullt kommer att uppstå ur en sådan detalj diskussion. Vad värre är, blandar du med förtjusning ihop vad du anser bevisat med vad Italiens HD anser bevisat.
Nej, inte alls. Det är ju du som envisas med en massa saker som skulle sagts i det ena eller andra sammanhanget fastslår attKnox och Sollecito är skyldiga. De är tvärtom frikända slutgiltigt.
Du blandar ju för övrigt frekvent in en massa "fakta" om målet som är hämtat från guilters-sajterna och som sällan stämmer. Sedan visar jag hur det förhåller sig, varefter du tar upp något annat som inte stämmer.
Citat:
Och det är väl just sådana principer som HD ska syssla med, oavsett hudfärg eller hur otrevlig gärningsmannen är?
De skall tekniskt sett bara syssla med om domar är korrekta i enlighet med italiensk lag, något de tyvärr inte verkar kapabla till. De ger sig in och bedömer enskilda bevis de inte har koll på.
Citat:
Miss Kercher hade ju en pojkvän i våningen nedanför, som spelade basket med Guede flera gånger i veckan. Guede hade varit på besök i Knox/Miss Kerchers våning vid något tillfälle. De hade även festat tillsammans vid något tillfälle. Guede hade även besökt baren där Knox jobbade mm. Visst figurerade han i umgänget, även om det var i periferin.
Ja, så långt stämmer det någorlunda, men ingenting talar för att Guede hade bestämt möte med henne eller hade frivlligt sex med henne. Speciellt inte att han mördade henne brutalt. Han var som gott som okänd för henne i alla händelser.
Citat:
Tycker det låter något magstarkt att Italiens högsta domstol skulle spekulera och uttrycka saker utan juridiskt värde. Du kanske trots allt föredrar det tidigare domslutet?
De underkände bevisningen och hela utredningen av mordet som gjorde att det inte gick att få full klarhet i bevisningen. Så långt är det deras uppgift och deras slutsats rimligt. Att de sedan för att få enighet mellan de olika domsluten kommer till en massa delslutsatser som är spekulativa eller helt felaktiga, och det tvärtemot sin uppgift som inte är bevisvärdering är en annan sak och djupt beklagligt.
Citat:
Jo, enligt Italiens högsta domstol är det sant.(Angående Knox fyrfaldiga falska utpekande av Lumumba).
Hon har inte pekat ut Lumumba fyra gånger. Det är helt enkelt inte sant och jag har flera gånger visat dig det.
Citat:
Rimligtvis är den diskussionen "off-topic", då den med säkerhet är helt meningslös för det stora flertalet flashbackare.
Jo visst, men vi är väl civiliserade människor. Jag har gärna en debatt med dig, men då skriver jag för att föra debatten framåt genom att övertyga och informera och genom att om jag själv har fel komma till insikt om rätta förhållanden eller bli övertygad. Är inte det rimligt?Jag vill bara veta om vi skall fortsätta diskutera med varandra, eller om det inte ger dig något alls? Det enda jag menar är att det ju är upp till oss två om vi två diskuterar och att vi inte måste göra det om vi inte vill.
Citat:
Medans den Italienska juridiken ger att bevisen inte räcker för att bortom rimliga tvivel fälla Sollecito och Knox för mordet. Utredningen har bedrivits på ett sådant sätt att man varken kunnat avföra paret helt eller fälla dom. Bevisen räcker för att säkerställa deras närvaro i tid och rum för mordet på miss Kercher. Det är dock inget brott i juridisk mening.
Det stämmer inte. Lika lite som i Sverige slår domstolen fast vad som inträffat utan avgör enbart frågan om bevisen räcker för att fälla eller om man skall fria. Man har alltså inte säkerställt något sådant du påstår.
Knox och Sollecito är friade från mordet. Det är i brist på bevis som i alla andra brottsmål, men fakta talar för att de inte hade något som helst med mordet att göra.
Citat:
Jag har citerat relevanta partier ur domskälen som författats av Italiens HD.
Som definitivt friat paret. Din framställning verkar gå ut på att visa motsatsen och dra slutsatsen att italienska HD säger att de är skyldiga. Det gör de inte.
Du är fortfarande med på att Knox och Sollecito är friade för mordet?