2014-10-25, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horemheb
Du kan inte ens skilja på böter och skadestånd men tvekar ändå aldrig att göra tvärsäkra uttalanden i juridiska frågor.

Så är det. Detta är flashback och man får göra så.
Jag har i flera inlägg deklarerat mina bristfälliga juridiska kunskaper, både vad gäller det Italienska och Svenska rättssystemet. Det är ingen hemlighet och du sparkar in en öppen dörr.

Citat:
Ursprungligen postat av Horemheb
Jag är 100% med Husvagn i skuldfrågan. Anledningarna framgår i tråden om någon bryr sig.

I sådana fall håller jag med professor Dershowitz, som säger att bevisläget är gott och att Knox skulle dömts som skyldig även i USA.

Som jag förstått döms Knox för brottet Callunia. Detta brott har vandrat hela vägen genom det Italienska domstolsväsendet och påföljden är fastslagen. Skulden är dock bara delvis reglerad.
Skadeståndet till Patrick uppgick till 10000 euro. Dessutom dömdes Knox och Sollecito att betala Patricks advokat kostnader om 40000 euro. Patrick uppgav i sista rättegången att Knox fortfarande inte betalat honom något.
Senast redigerad av PekkariP1 2014-10-25 kl. 19:37.
Citera
2014-11-05, 11:33
Medlem
Spindelfridas avatar
Amanda Knox blir reporter på lokaltidning i Seattle!

http://www.telegraph.co.uk/news/worl...n-Seattle.html
Citera
2014-11-06, 16:02
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Amanda Knox blir reporter på lokaltidning i Seattle!

http://www.telegraph.co.uk/news/worl...n-Seattle.html

Knox skriver om en Shakespeare-pjäs. "Dante and Shakespeare divide the modern world between them; there is no third.", har T.S Eliot påstått. Knox borde känna något även för Dante, efter att ha nedstigit i helvetet i Perugia och likt Dante blivit en offer för den florentiska rättvisan och en sentida berömd flykting från en nutida häxprocess av medeltida snitt.

Jag är osäker på vilken plats i Dantes helvete den orättfärdige domaren Nencini hör hemma, men det lär vara i någon av Malebolges hålor.

Var står du i skuldfrågan om jag får fråga?
Citera
2014-11-06, 21:12
Medlem
7 årsdagen för mordet på miss Kercher har precis passerat. Den tredje dömde GM Guede har nyligen begärt permission, för att kunna arbetsträna. Begäran avslogs.
Citera
2015-03-24, 01:34
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
7 årsdagen för mordet på miss Kercher har precis passerat. Den tredje dömde GM Guede har nyligen begärt permission, för att kunna arbetsträna. Begäran avslogs.

Och den här veckan kommer HD i Italien att behandla den fällande Nencini-domen mot Knox och Sollecito i andra instans. Allt utom ett fastställande måste betecknas som en stor skräll eftersom det var HD som upphävde den första friande Hellman-domen i andra instans.

Men andra utfall är möjliga. Det har spekulerats i om domen mot Knox skulle kunna kvarstå medan Sollecito skulle frias delvis. Det är ett åtminstone möjligt utfall. Sollecitos advokater har i sin överklagan försökt skilja hans position från Knox genom att helt riktigt påpeka att de skäl som fällde Knox inte nödvändigtvis fäller Sollecito. Det verkar dock vara en desperat och farlig strategi eftersom det får Sollecito att framstå som han inte talat sanning och ändrat sig, men fortfarande inte talar sanning eftersom han inte dragit tillbaka sitt alibi för Knox mordkvällen. I sak innebär deras argumentation dock att om man resonerar som domstolen som fällde så ger det utrymme för en fällande dom mot Knox och en friande för Sollecito utan att han behöver gå med på att domstolen nödvändigtvis har rätt i sin analys att Knox är skyldig och att hon exempelvis inte befann sig med honom mordkvällen.
Citera
2015-03-24, 07:05
Medlem
I det fall Knox åter befinns vara skyldig till mordet på miss Kercher, spekuleras det också om att Italienska rättsväsendet inte kommer att begära en utlämning utan nöja sig med en efterlysning.
Det skulle i så fall innebära att Knox får hålla sig inom USAs gränser, om jag förstått saken rätt. Vilket ju inte är en särskilt hård påföljd.
Senast redigerad av PekkariP1 2015-03-24 kl. 07:07.
Citera
2015-03-24, 09:57
Medlem
I den här artikeln framstår det som om alla dörrar fortfarande är öppna för Knox och Sollecito.
http://thefreelancedesk.com/amanda-k...-kercher-case/

Beslutet verkar kunna bli allt mellan ett frikännande, ett partiellt frikännande eller fastställande av tidigare dömd skuld.
Det kan i kölvattnet av detta även bli fråga om omtag av delar av rättegången. Allt verkar vara möjligt ...
Imorgon onsdag sammanträder domstolen, enligt artikeln. Det kan bli ett beslut redan då, men mera troligt dröjer det en dag eller två.
Citera
2015-03-25, 20:18
Medlem
Åklagaren önskade 3 månaders avdrag på påföljden, då brottet stöld av miss Kerchers egendom förlorat endel i "värde".
Resultat av överläggningarna väntas tidigast fredag.

Sollecito verkar vara på plats, medans Knox är kvar i Seattle.

Samtidigt pågår snart separat rättegång för Knox angående upprepade Callunia i bokform, i tidningsform och i diverse andra media.
Citera
2015-03-26, 01:29
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
I den här artikeln framstår det som om alla dörrar fortfarande är öppna för Knox och Sollecito.
http://thefreelancedesk.com/amanda-k...-kercher-case/

Beslutet verkar kunna bli allt mellan ett frikännande, ett partiellt frikännande eller fastställande av tidigare dömd skuld.
Det kan i kölvattnet av detta även bli fråga om omtag av delar av rättegången. Allt verkar vara möjligt ...
Imorgon onsdag sammanträder domstolen, enligt artikeln. Det kan bli ett beslut redan då, men mera troligt dröjer det en dag eller två.

Om det blir ett frikännande för de båda åtalade eller för Sollecito är det i så fall nog främst för att sättet de italienska domstolarna bedömt den tekniska bevisningen på verkar att ha ifrågasatts av allt fler på senare tid efter att saken diskuterats utförligt i media på ett vad det tycks mer intensivt vis än tidigare. Häpnadsväckande nog, då man kan tycka att det borde ha diskuterats på samma sätt tidigare, men möjligen tar det en sådan här ohemul tid för sådana obekväma fakta att sjunka in. Kanske även HD: s ledamöter påverkats av det.

Professor Peter Gills kritik av hur man använt DNA-bevisningen och vänt på bevisbördan kanske blir för svår att ignorera. Hans framträdande i italiensk tv kanske var vad som behövdes för slanten att trilla ned.

http://www.dailymotion.com/video/x2k745h

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...-profiler.html
Citera
2015-03-27, 23:33
Medlem
Troians avatar
Knox frikänd:

http://m.thestar.com/#/article/news/...ian-court.html
Citera
2015-03-28, 00:12
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Det var som sjutton! Jag trodde jag ändå inte. Men bevisen för skuld fanns inte, så nog är det logiskt alltid. Ett litet jippie är på sin plats. Mycket glädjande för Knox, Sollecito och rättvisan.
Citera
2015-03-28, 08:51
Medlem
Horemhebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det var som sjutton! Jag trodde jag ändå inte. Men bevisen för skuld fanns inte, så nog är det logiskt alltid. Ett litet jippie är på sin plats. Mycket glädjande för Knox, Sollecito och rättvisan.

Instämmer. Rätt beslut men oj vad oväntat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in