2026-09-30, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag märker tydligt att du inte förstår varför du inte kan ställa den frågan såsom du ställer den gällande det specifika fallet.

Tala om för mig när tjejen bestämmer sig för att sätta dit killen för våldtäkt?
(Om jag ställer dig den frågan kanske du får en hint om varför det är korkat av dig att ställa frågan som du gör till mig)

Tja vad tror du själv? Det är omöjligt att anmäla ett brott som inte hänt än. Det borde till och med du begripa herr Guzman.

Och det säger återigen en hel del om din syn på dina medmänniskor när du kallar det att sätta dit någon när man anmäler ett brott man blivit utsatt för.

Antar att du inte anser att du satte dit en biltjuv on du anmält att någon stulit din bil.

Begår du däremot uppståtligen ett brott bestämmer du dig någon gång innan du utför gärningen.

Logik är som bekant inte din starka sida.

Så svara nu på frågan, när tror du att den 30 åriga mannen bestämde sig för att våldta den 17 åriga flickan?
Citera
2026-09-30, 18:32
Medlem
Citat:
Jag svarar på frågor. På frågor som går att svara på.

Tänk rent allmänt nu om du kan. Vi pratar om fall där varken våld, hot eller utsatt situation förelegat.
Ta reda på hur t.ex. en person med fawningtillstånd kan agera.

Om vi nu har ett fall där en tjej anmält en kille för våldtäkt. Hon säger att hon gjort som hon gjort för att hennes hjärna "sa åt henne" att göra det fastän hon kanske egentligen inte ville. Det spekuleras i ifall hon haft ett fawningtillstånd. Hon har efteråt berättat för sina kompisar att hon haft sex med killen fastän hon egentligen inte är intresserad. Killen säger att han inte förstår någonting eftersom hon inte har sagt ifrån eller visat fysiskt att hon inte ville och hon har varit delvis aktiv i sexet.

Tänker du i ett sådant scenario att det är en våldtäkt?

Skulle det vara bra att reda ut ifall det kan vara så att den här tjejen varit utsatt för något tidigare i livet? Bör man göra en utredning för att se om hon visar upp typiska tecken på fawning i övriga livet?

Återigen Jocke försöker du blanda bort korten.

Varför hitta på löjliga scenarion istället för att svara på frågan.

Varför påstår du att det är i princip onöjligt att den 17 åriga flickans reaktion då hon förstår att den 30 åriga mannen kommer att våldta henne beror på våldtäkten?

Du skrivet: "Skulle det vara bra att reda ut ifall det kan vara så att den här tjejen varit utsatt för något tidigare i livet? Bör man göra en utredning för att se om hon visar upp typiska tecken på fawning i övriga livet?"

Återigen Jocke, menar du att det är uteslutet att fawning beror på något som händer där och då?

Hur förklarar du att det hux flux uppstod med just den 30 åriga mannen?

Om det aldrig tidigare manifesterat sig när hon haft frivilligt samtyckande sex?

Vad bygger du det påståendet på?
Citera
2026-09-30, 18:44
Medlem
Citat:
Alltså du måste ju ha något allvarligt fel gällande läsförståelse eller vad gäller språk och kommunikation! Hur kan du få det till att jag försöker tillskriva dig en åsikt när jag ställer nedanstående frågor?

Detta har naturligtvis både du och Cinmik "missat" att bemöta. Du får nu en ny chans.

Hur tolkar du det de säger? Håller du med dem?
Vad skulle detta innebära för alla män som har sex om de fick som de vill?

Känns dessa sätt att tänka bekanta? Hur ser du på detta Jocke?

"perpetrators hold rape-supportive beliefs, such as traditional stereotypes about gender roles, victim-blaming mentalities, or the false idea that victims are responsible for the assault"

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4491036/
Citera
2026-09-30, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Jag är aktiv i ett par olika idrottsflreningar där mina barn är med och idrottar. Vi lägger stor vikt vid att tala både med killarna och tjejerna om hur man beter sig mot varandra.

Jag tror att tonåringar behöver få både manliga och kvinnliga förebilder utöver deras föräldrar. Jag tror också att ungdomar ibland också tar till sig saker på ett annat sätt om det kommer från andra vuxna än deras föräldrar.

Om jag får spekukera fritt tror jag att många ungdomar idag har ett mindre umgänge idag än när jag var tonåring på 90 talet. Färre idrottar, spelar musik i grupp och så vidare. Det gör tror jag att de blir sämre rustade för det sociala samspelet med andra människor.

Tror du har rätt. Lägg därtill stressade föräldrar som inte orkar/hinner hänga med i allt deras barn sysslar med, ser och hör och engagerar sig i på nätet så voilà....
Citera
2026-09-30, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant777
Angående din fråga om 29,52 % siffran så är svaret ''nej''. Det gäller att skilja på ''hade enbart kvinnliga förövare'' och ''har blivit utsatt av en kvinnlig förövare''. Det är olika saker i logisk mening.

Sedan inkluderar ju Intimate Partner Violence (IPV) - rape, physical violence and/or stalking.

Så det är inte helt samma sak som enbart våldtäkt utan inkluderar fler saker än så visserligen samt att våldtäkt kanske har en annan juridisk definition än i Sverige, så därför skrev jag det på engelska. Men grundpoängen kvarstår ju - det blir väldigt fel att enbart stirra sig blind på att det är något slags mansproblem enbart.

Om det exempelvis finns ett stort mörkertal, där många kvinnliga offer tystas eller inte gör sin röst hörd av någon anledning, då finns det ju även skäl att tro att siffrorna kan vara ännu högre i verkligheten när det kommer till hur många lesbiska kvinnor som är utsatta av andra kvinnor.

Undersökningen jag länkade till är inte såklart perfekt, men den ger en viss fingervisning om åt vilket håll det barkar. Det handlar inte om det exakta estimatet här. Det handlar om att inse att det inte är korrekt att bara beskriva det som ett mansproblem. Det flyger inte. Varken logiskt eller statistiskt.

29,52 % är en makalöst stor siffra. Nästan 1 av 3 ju! Och i denna siffra, så ingår inga manliga förövare. Det tror jag förvånar vissa. Dock viktigt att förstå att nämnargruppen är lesbiska kvinnor här, inte kvinnor.

Hoppas mitt svar gav någon vägledning.

En sista grej:
En annan sak, glöm inte att 32,6 % kan rymma kvinnliga förövare också.

Detta är något som vissa missar:
https://www.youtube.com/watch?v=P2Cf2xivcmU

Ifall så är fallet, att siffran på 32,6 % också rymmer kvinnliga förövare, då innebär det att den % av lesbiska kvinnor som har blivit utsatta av minst en kvinna är högre än 29,52 %.

Med andra ord är våldtäkt ett straighta-män problem. Partnervåld är straighta män, kvinnor och lesbiska kvinnors problem.

Det minsta problemet gällande våldtäkt/sexuella övergrepp är straighta-kvinnor.
Citera
2026-09-30, 19:33
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nej Jocke, vilket du redan vet.

Vad skulle det innebära för alla kvinnor som om alla män hade samma skeva syn som du på sex?

Hur tror du de skulle tolka dina påståenden att det alltid är kvinnans eget fel att det skedde en våldtäkt?

Varför slingrar du dig som den halaste av ålar istället för att svara?

När jag säger att du ljuger om vad jag skrivit varför letar du istället inte reda på inlägg där jag skrivit det du påstår att jag har skrivit för att visa att du har rätt?
Citera
2026-09-30, 19:35
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Varför påstår du att det är i princip onöjligt att den 17 åriga flickans reaktion då hon förstår att den 30 åriga mannen kommer att våldta henne beror på våldtäkten?

Du skrivet: "Skulle det vara bra att reda ut ifall det kan vara så att den här tjejen varit utsatt för något tidigare i livet? Bör man göra en utredning för att se om hon visar upp typiska tecken på fawning i övriga livet?"

Återigen Jocke, menar du att det är uteslutet att fawning beror på något som händer där och då?

Om det aldrig tidigare manifesterat sig när hon haft frivilligt samtyckande sex?

Nu är du där igen och påstår att hennes fawningbeteende beror på våldtäkten.

Jag har ju för fan frågat dig massor av gånger när i skeendet börjar hon visa tecken på fawning?

När vet tjejen att syftet med att gå in på toaletten är att ha sex?

Svara för en gångs skull.
Citera
2026-09-30, 19:38
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Tja vad tror du själv? Det är omöjligt att anmäla ett brott som inte hänt än. Det borde till och med du begripa herr Guzman.

Och det säger återigen en hel del om din syn på dina medmänniskor när du kallar det att sätta dit någon när man anmäler ett brott man blivit utsatt för.

Antar att du inte anser att du satte dit en biltjuv on du anmält att någon stulit din bil.

Begår du däremot uppståtligen ett brott bestämmer du dig någon gång innan du utför gärningen.

Logik är som bekant inte din starka sida.

Så svara nu på frågan, när tror du att den 30 åriga mannen bestämde sig för att våldta den 17 åriga flickan?

Du verkar fortfarande inte som att du förstår det idiotiska i att ställa den frågan till dig fastän jag tycker att jag serverade dig en väldigt tydlig hint.

När i skeendet börjar tjejen eventuellt visa fawningbeteenden?
Citera
2026-09-30, 19:40
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Koncentrera dig på den fetade meningen och fundera på vad du skriver och om det är en logisk mening?

Du som beskyller mig för att vara ologisk.
Citera
2026-09-30, 19:43
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nej Jocke, vilket du redan vet.

Vad skulle det innebära för alla kvinnor som om alla män hade samma skeva syn som du på sex?

Hur tror du de skulle tolka dina påståenden att det alltid är kvinnans eget fel att det skedde en våldtäkt?

Försök att svara upp nu på dina feministiska forskares kritik mot lagen.

Vad menar de egentligen enligt din tolkning? Håller du med dem?

Citat:
Den andra typen av kritik kommer från feministiska forskare som uppfattar
att lagen inte tar tillräcklig hänsyn till en ojämlikhet i makt som i praktiken
finns mellan könen, utan att den i huvudsak bygger på att parterna är
jämställda och att båda parterna kan göra fria val. Utifrån det perspektivet
uppfattar dessa kritiker att lagen inte tar tillräcklig hänsyn till de utsattas
inre vilja utan enbart ser till den uttryckta viljan. Eftersom den inre viljan
kan vara svår att uttrycka när obalansen i makt mellan parterna är stor, så
medför det att våldtäktsoffer inte får ett tillräckligt starkt legalt skydd
(Wettergren 2023, Bladini och Swedberg 2023).
Citera
2026-09-30, 19:44
Medlem
Citat:
Du verkar fortfarande inte som att du förstår det idiotiska i att ställa den frågan till dig fastän jag tycker att jag serverade dig en väldigt tydlig hint.

När i skeendet börjar tjejen eventuellt visa fawningbeteenden?

Fawning vet jag inte, men hon verkar ha blivit 100% stel, inaktiv och passiv när han låste dörren och började våldföra sig på henne.

Och han var alldeles för mycket ett egoistiskt svin för att bry sig.
Citera
2026-09-30, 19:46
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Eftersom du inte anser att våldtäkten i sig utlöser freeze och att de "oftast" varit med om ett tidigare trauma.

Var får du oftast ifrån i texten du citerar?

Att det blev oftast istället för ofta spelar ingen roll. Egentligen vill jag helst hålla diskussionen allmänt men vi kan ta Visbyfallet som exempel. Jag hoppas också att du kan sluta skriva att jag är nekrofil och att jag tycker det är OK att våldta. Försök att bemöta mina frågor/argument sakligt istället.

Anser du att tjejen i Visbyfallet verkar visa upp någon slags fawningbeteende?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in