2026-09-30, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Nej, den huvudsakliga orsaken till regeringskrisen är de röda linjer som M, KD och L ställt upp genom att vägra att i normal parlamentarisk demokratisk ordning se om det går att sakpolitiskt samarbeta med valets vinnare, S.

Det är nämligen så det ska gå till i den parlamentariska demokrati som utgör Sveriges statsskick. Det är också så det går till i andra länder med samma statsskick. Men i Sverige kör man "röda linjer" istället...
Din parallella verklighet blir tydligare för varje dag som går

S fick den bollen du pratar om. Men MA slängde den i papperskorgen.
Citera
2026-09-30, 11:21
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellvete
Vad är det med Oscar Sjöstedt? Han kan inte stå stilla, tungan går i munnen hela tiden och han ser ut att vilja brista ut i skratt?

Sjukt beteende med tungan, snurrar runt den och trycker runt den frenetiskt som om han var knarkare.
Citera
2026-09-30, 11:23
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Jag tycker ju det är märkligt att inte SD kan släppa fram Magdalena Andersson som statsminister. S och SD har mycket gemensamt. Men Sd är ett råborgeligt parti tyvärr
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Nej, den huvudsakliga orsaken till regeringskrisen är de röda linjer som M, KD och L ställt upp genom att vägra att i normal parlamentarisk demokratisk ordning se om det går att sakpolitiskt samarbeta med valets vinnare, S.

Det är nämligen så det ska gå till i den parlamentariska demokrati som utgör Sveriges statsskick. Det är också så det går till i andra länder med samma statsskick. Men i Sverige kör man "röda linjer" istället...
wut? Tidö fungerade, problemet är ju egentligen vänsterns och Centerns röda linjer mot SD
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Jag tycker ju det är märkligt att inte SD kan släppa fram Magdalena Andersson som statsminister. S och SD har mycket gemensamt. Men Sd är ett råborgeligt parti tyvärr
partier släpper inte igenom någon utan att få saker i gengäld
Citera
2026-09-30, 11:24
Medlem
-Nigger-s avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0pe3Bo/jimmie-akesson-rimligt-att-centerpartiet-overger-sina-roda-linjer

Åkesson om C: Måste flytta på sig

Citat:
Läget är låst i regeringsförhandlingarna.

Sverigedemokraterna kommer inte att ge upp krav på ministerposter för att locka över Centerpartiet till Tidö.

– Det är det mindre partiet som vill in som behöver flytta på sig, säger Jimmie Åkesson på en pressträff.
Känns väldigt rimligt ändå att C slutar med lekstugan och sätta sig ner vid samma bord som SD. Det kommer gynna alla partierna på den sidan i längden. C får igenom sin politik betydligt bättre med SD än om de suttit på vänsterkanten.
Citera
2026-09-30, 11:24
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinaski
Men S och MPs mandat behövs inte för en rödgrön majoritet?
Förstår inte resonemanget här.

Jo men det trodde jag att du fattade som en självklarhet och att jag inte skulle behöva skriva det.
Citera
2026-09-30, 11:25
Medlem
Citat:
Sök inte jobb som partistrateg hos SD. Du kommer inte att få det.
Citera
Medlem
Citat:
Det är S som har skapat den situationen, hade från 2010-2014 varit ett alternativ.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Bevisligen hur? För att S låtsas som att det är en anledning att lämna tillbaka sonderingsuppdraget?

Ser inte hur det skulle ge mer press än nuvarande system. Bättre att ha flexibilitet i reglerna.

Att låta den gamla regeringen sitta kvar tills nästa ordinarie val låter som bland det dummaste jag nånsin hört. Tror landet gör klokt i att inte lyssna på dina korkade förslag.
Tack för dina konstruktiva kommentarer tillbaka. Alltid givande med en dialog.
Citera
2026-09-30, 11:27
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
Sök inte jobb som partistrateg hos SD. Du kommer inte att få det.

Nej jag skulle aldrig ens få tanken att rösta på ett rasistiskt parti så det jobbet är jag inte ens intresserad av.
Citera
2026-09-30, 11:28
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
Din parallella verklighet blir tydligare för varje dag som går

S fick den bollen du pratar om. Men MA slängde den i papperskorgen.

Nej, det är de som försökar fejka fram ett tvåpartisystem för Sverige som har fel.

Nu är åtta partier invalda i riksdagen och i en parlamentarisk demokrati är tanken att valets vinnare diskuterar med alla partier om det på sakpolitiska grunder går att bilda en gemensam majoritetsregering.

Att säga ett principiellt "nej tack" till de diskussionerna är den rödaste av alla röda linjer. Och det är precis vad M, KD och L gör.

Det ÄR verkligheten, välkommen in i den. Alla andra länder med samma statsskick som Sverige är också där, det är allt annat än ensamt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in