Citat:
Ursprungligen postat av
Svenshult
Jag förstår fortfarande inte. Vad är det för regeringskonstellation du pratar om? En ren S-regering?
Jag trodde det gällde en fyrpartiregering som lägger en budget, men även en ren S-regering kan få igenom en budget om S förhandlar budgeten med C, V och MP. Om S inte kan förhandla en budget på det sättet finns det mycket riktigt ingen poäng med att bilda regering.
Det som jag och den andra skribenten menar är att det inte behövs majoritet, även om det så klart är eftersträvansvärt. Historiskt har budgetar gång igenom undet GP och Carlsson om jag inte minns fel, men färre än 175 röster. Det var för att det röstningstekniskt stod mellan s och borgarna, där s (och mp) hade fler röster än borgarna. Det gjorde att trots att v inte röstade för s budget utan avstod så gick den igenom, då de hade fler röster, och att m skulle rösta för en M budget var för magstarkt. V kallades kamrat 4%.
Nu däremot har tid mer röster än både s mp C och V s mp. Det gör att om man aktivt inte behöver rösta för tid för att fälla s-konstallationen, utan enbart avstå. Det brukar vara lättare att motivera i stil med "Vi bjöd in till samtal men de ville inte prata, det är s regeringens, inte v:s ansvar att få stöd. Vi röstade aldrig för SD mm..."