2026-09-30, 09:51
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norkam
Stort taktiskt spel av båda sidorna nu.

Jag förmodar att Norlén kommer ge Kristersson sonderingsuppdraget.

Förmodligen, denna curlingtaktik (man vill ha sista klot) som jag menar S valt som *strategi kanske Uffe däremot vill besvara med samma medicin?

* Som jag alltid skrivier i politiska trådar, ogillar S av hela mitt hjärta, men sånt här skamlöst skit för att ta, eller behålla, makt är deras absoluta paradgren
Citera
2026-09-30, 09:52
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det värsta som kan hända är att det inte tas några större nya beslut under mandatperioden men rent generellt brukar det vara att föredra framför alternativet att politikerna samlar sig till att besluta om nya dumheter. De flesta saker som beslutas politiskt brukar ju vara rena dumheter.
Att inte vilja ha några stora och dramatiska förändringar åt varken det ena eller andra hållet är en av sakerna som partierna i mitten brukar förorda. Partiet tydligast i mitten (åtminstone enligt väljarna själva i Valu) är Centerpartiet. Så en fortsatt övergångsregering skulle på så vis spela Centerpartiet i händerna.
Citera
2026-09-30, 09:55
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det är helt självklart att Magdalena Andersson ska ha sonderingsuppdraget och sen prövas i kammaren:

- Den rödgröna sidan har majoritet
- Den rödgröna sidan utropade sig till segrare efter valet och jublade
- Alla 4 partier på den rödgröna sidan har sagt att Magdalena Andersson är deras statsministerkandidat
- Under hela valrörelsen pratade Magdalena Andersson om att bilda regering om rödgröna sidan blev störst

Det går inte att smita undan nu, det vore helt bisarrt. Självklart ska Magdalena Andersson ska ha sonderingsuppdraget och sen prövas i kammaren.
Citera
2026-09-30, 09:56
Medlem
Jag gissar att statsministeromröstningarna i tur och ordning kommer bli

1. Ulf
2. Thand
3. Magda
4. Ulf
Citera
2026-09-30, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson

1. Ulf
2. Thand
3. Magda
4. Ulf

Det vore inte så dumt.
1. Ulf misslyckas
2. Thand misslyckas med bjeda mitten
3. Magda misslyckas med rödgrön röra och cat-fight
4. C går med på att stödja en M+KD+L-regering som också stöds av SD
Citera
2026-09-30, 10:00
Medlem
-Nigger-s avatar
Citat:

1. Ulf
2. Thand
3. Magda
4. Ulf
Kan vi få till så att Ulf avslutar oavsett ordning? Nu har vi vår talman också som förhoppningsvis kommer vara partisk till fördel för högersidan.
Citera
2026-09-30, 10:01
Medlem
9zs avatar
Jag vet vad Vänsterpartiet försöker göra. V har hämtat inspiration från vad som hände efter Lenins död.
Det är inte högern som V är som sin fiende utan Socialdemokraterna. Nya röster till vänstern skall alltså komma från sossarna

Därmed kan vi dra slutsatsen att V vill skada socialdemokraterna så mycket som möjligt.
- Genom devisen min fiendes fiende är min vän så röstar V fram en moderat talman.
- V sätter sig avsiktligt på tvären när MADgalenan Andersson får sonderingen. MA lämnar besviken tillbaka uppdraget.
- Ordkriget tilltar där socialdemokraterna bara kan förlora medans V har mycket att vinna.
- Socialdemokraterna framstår som förlorare och rösterna börjar tillfalla Vänsterpartiet.

Efter Lenins död så stod Trotskij på tur. Lenin hade varnat om Stalin och att inte ge honom för mycket makt. Men Stalin skapade oheliga allianser och kunde neutralisera Trotskij och bli generalsekreterare. Självklart byttes Stalins allierade ut längs vägen till toppen.

(Stalin i sin tur hämtade inspiration från romarriket - söndra och härska)
Citera
2026-09-30, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Kan vi få till så att Ulf avslutar oavsett ordning? Nu har vi vår talman också som förhoppningsvis kommer vara partisk till fördel för högersidan.

Det fetade, jag tror nästan risken är tvärt om. Norlen kommer vara så oerhört mån om att inte verka partisk för högersidan, så han nästan kan luta över åt vänster.
Citera
2026-09-30, 10:05
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackeJocke
Det blir extraval, borgarna vinner och återställer ordningen igen
Nej,men kungen ryker (bjöd ju inte med Åkesson till Nobelfesten),talmannen har missbedömt läget helt, -adjö.
Citera
2026-09-30, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Ingen har någon chans i nuläget eftersom centern säger nej till båda pga V resp SD. Men talmannen kan såklart lägga fram omröstningar ändå för att tvinga processen framåt.

Jag tror han ändå lägger det på den nivån, att han tvingar processen framåt, där Andersson nog ses som den med störst chans, trots i realiteten ingen chans. I nuläget ska sägas.
Han lägger det ju på given att hon jobbar för en förändring och nå en chans.

Han kommer ju aldrig acceptera att någon, oavsett vilken, ger tillbaka det hela igen. Omröstningar måste ske.
Citera
2026-09-30, 10:06
Medlem
Citat:

1. Ulf
2. Thand
3. Magda
4. Ulf
Kommer knappast dröja till 3:e omröstningen innan Maggan prövas. Antingen blir det hon direkt, eller som nr 2.
Citera
2026-09-30, 10:07
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
1. Bevisligen inte bra att ha en regeringsbildningsprocess santidigt som talmansval.

Bevisligen hur? För att S låtsas som att det är en anledning att lämna tillbaka sonderingsuppdraget?

Citat:
2. Det luddiga och godtyckliga i talmannens verktygslåda i samband med sonderingar, försök att bilda regering måste bort. Ersätt med klara tydliga spelregler! Typ, ett försök per parti á 1 vecka, turordning = storleksordning. Då vet alla vad som gäller. 8 riksdagspartier = max 8 försök under max 8 veckor, ordningen: S, M, SD, V, C, KD, MP, L. Om alla försök misslyckas extraval eller varför inte bara låta den gamla regeringen sitta kvar tills nästa ordinare val istället så ökar presswn ytterligare på partierna att samarbeta.

Ser inte hur det skulle ge mer press än nuvarande system. Bättre att ha flexibilitet i reglerna.

Att låta den gamla regeringen sitta kvar tills nästa ordinarie val låter som bland det dummaste jag nånsin hört. Tror landet gör klokt i att inte lyssna på dina korkade förslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in