2026-09-30, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Därför som de ville ha Ygeman.

Att leda en svag regering som behöver kompromissa mycket kan också leda till slitningar och vara ointressant för många.

Dagostar och Rinqqvist är nog inte lika veka som löf/sjöstedt så en koalition kommer nog att vara tärande.

Jag tycker att egentligen att det behövs ett extra val med större insatser mot valfusk och klara besked om vad partierna tycker i regeringsfrågan innan valet som sedermera respekteras.

Verkligen. Herregud vilket kaos det skulle bli med en S + MP regering som förhandlade med V och C. Inte många av Magdas budgetar skulle gå igenom då.

Ja, vi behöver definitivt ett extra val och då ta in internationella valobservatörer. Trist att Sverige har blivit ett land där det behövs men där är vi nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Gratis tandvård hur ska det finansieras enligt V?

Kanske med fler skattesänkningar för de rika?
Citera
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Tack för dina konstruktiva kommentarer tillbaka. Alltid givande med en dialog.

Den där passivaggressiviteten hade gjort Magdalena Andersson avundsjuk.

Jag bad dig utveckla några saker. Och vill du att jag ska utveckla något så står jag till tjänst.
Citera
2026-09-30, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
Det är väl även därför MA blev så sur. Hon hade utgått från att Ygeman skulle hjälpa henne med detta. S hade garanterat en plan för regeringsbildningsbildningen som helt gick om intet genom att Norlén valdes. Det kan inte heller uteslutas att V kände till planen och valde Norlén av ren självbevarelsedrift.

Japp. Jag skrev något liknande häromdagen. Talmannen ska leda regeringsbildningen opartiskt, men S förväntade sig att få en talman som var drottningmakare åt MA. Det satte V käppar i hjulet för. Däremot behöver V inte ha känt till någon konkret plan, men de känner S-partiet och insåg att det skulle bli så.
Citera
2026-09-30, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Nej, det är de som försökar fejka fram ett tvåpartisystem för Sverige som har fel.

Nu är åtta partier invalda i riksdagen och i en parlamentarisk demokrati är tanken att valets vinnare diskuterar med alla partier om det på sakpolitiska grunder går att bilda en gemensam majoritetsregering.

Att säga ett principiellt "nej tack" till de diskussionerna är den rödaste av alla röda linjer. Och det är precis vad M, KD och L gör.

Det ÄR verkligheten, välkommen in i den. Alla andra länder med samma statsskick som Sverige är också där, det är allt annat än ensamt...
Så M KD och L är alltså valets vinnare!?
Citera
2026-09-30, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Min bild också. Avundas verkligen inte partiledarjobbet. Helsike vilka scheman de har i valrörelser (om inte annat) och vilken press!

Tror exempelvis Svantesson vore en bra moderatledare efter Uffe. Kunnig och nått "landsmoderligt" över henne.

Kan inte leta fram källor nu, men vill minnas jag läst någonstans att hon var på tal inbördes efter AKB men tackade nej. Förstår henne i så fall.

Ja, helt hysteriska scheman. Tycker både Dadgostar och Åkesson har sett väldigt slitna nu efter valet.

Jag tror också Svantesson var på tal men att hon klev tillbaka för UK. Jag får ändå känslan att hon skulle vara intresserad. Men jag tror moderaterna vill ha Strömmer som nästa ledare.
Citera
2026-09-30, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Verkligen. Herregud vilket kaos det skulle bli med en S + MP regering som förhandlade med V och C. Inte många av Magdas budgetar skulle gå igenom då.

Ja, vi behöver definitivt ett extra val och då ta in internationella valobservatörer. Trist att Sverige har blivit ett land där det behövs men där är vi nu.
Som det ser ut nu är det omöjligt att förutspå ett annat slut på denna regeringsbildning. Observatörer medräknade.
Citera
2026-09-30, 11:35
Medlem
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Japp. Jag skrev något liknande häromdagen. Talmannen ska leda regeringsbildningen opartiskt, men S förväntade sig att få en talman som var drottningmakare åt MA. Det satte V käppar i hjulet för. Däremot behöver V inte ha känt till någon konkret plan, men de känner S-partiet och insåg att det skulle bli så.
V röstade på Norlén för att jävlas med S tror jag.
Citera
2026-09-30, 11:35
Medlem
Citat:
Nej, det är de som försökar fejka fram ett tvåpartisystem för Sverige som har fel.

Nu är åtta partier invalda i riksdagen och i en parlamentarisk demokrati är tanken att valets vinnare diskuterar med alla partier om det på sakpolitiska grunder går att bilda en gemensam majoritetsregering.

Att säga ett principiellt "nej tack" till de diskussionerna är den rödaste av alla röda linjer. Och det är precis vad M, KD och L gör.

Det ÄR verkligheten, välkommen in i den. Alla andra länder med samma statsskick som Sverige är också där, det är allt annat än ensamt...
S vill ha ett sjupartisytem då man utestänger SD.
Citera
2026-09-30, 11:39
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:

Du har uppenbarligen otur när du tänker. Det är inte rimligt att massa andra partier ska anpassa för att C har låsningar, det är endast C som inte kan bestämma sig för vilken sida de tillhör. Då är låsningen hos C.
Citera
2026-09-30, 11:40
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Ja det är ett väldigt egendomligt parti. Den konspiratoriske kan nästan få för sig att de vill krascha välfärdsamhället.

Högläser dagligen Rand i små grupper samtidigt som man förespråkar riktigt skadliga (i min mening) statliga prioriteringar och utgifter.
Har ingen kunskap,men säkert tips för den insatte.
Citera
2026-09-30, 11:42
Medlem
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
S vill ha ett sjupartisytem då man utestänger SD.
Kommunister och borgare i samma regering?
Låter ju som en plan.... Not!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in