Citat:
Ursprungligen postat av
Pipsi
Jag skrev ju det. Att den anklagade erkänner sakomständigheterna (ungefär som du, att frivillighet aldrig uttrycktes utan du tolkar det faktum att målsägande inte tydligt uttryckt ofrivillighet som ett tecken på frivilligt deltagande).
Eller att det är uppenbart att den anklagade bara ljuger som en häst travar.
Varför läser du inte vad jag skriver?
Jag förstår inte för vi har ju kommit överens om att passivitet kan vara frivillighet. Vi har kommit överens om att icke verbalt samtycke är OK. Eller hur?
Jag har i mina exempel skrivit att den anmälde har uppfattat att frivillighet fanns genom icke verbalt samtycke (och att det inte varit konstigt att den anmälde uppfattat att frivillighet föreelåg).
Varför skriver du då här ovan att jag är förvånad över domar där frivillighet aldrig har uttryckts?
Den där meningen att det är uppenbart att den anklagade ljuger som en häst travar är också helt onödig och en anklagad som enligt rätten har en trovärdig berättelse kan bli dömd i alla fall.
Så återigen undrar jag hur är det möjligt att komma upp till ställt utom rimligt tvivel (man brukar tala om 95% sannolikhet) att den åtalade inte skulle ha kunnat uppfatta att samtycke fanns om målsäganden inte har varit
TYDLIG i att denne var ofrivillig?