2025-09-30, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Du skriver själv att du inte tycker att någon våldtäkt begåtts men ändå tycker att det är OK att det döms ut fängelsestraff och höga skadestånd?
Har jag uppfattat dig korrekt då?
Nej varför skulle det dömas ut fängelsestraff och skyhöga skadestånd i dina exempel där inga våldtäkter begåtts.
Citera
2025-09-30, 09:22
Medlem
Citat:
I ett annat fall har målsägande erkänt att samtycke givits och även andra vittnar om detta, målsägaren har även konstaterats varit delvis aktiv i sexet men den åtalade fälldes ändå på grund av att rätten ändå till slut kommit fram till att den åtalade varit för full.
Här har alltså en person dömts till fängelse och högt skadestånd trots att målsägaren givit samtycke, målsägaren har konstaterats varit delvis aktiv i "sexet" (uppgifter från både målsägande och vittnen) men ändå görs bedömningen att målsägaren varit för full för att kunna ge samtycke medans i det andra fallet där målsägaren varit för full så inga minnen finns och det enda som finns som "bevis" är vad kvinnan berättar hände och där frias kvinnan.

Är inte det väldigt märkligt att så olika bedömningar kan göras? I mitt synsätt borde ju utfallet av domarna blivit tvärtom.
Nej det är inte märkligt. Det går inte att sätta karbonpapper på domar utan varje fall måste bedömas för sig.
Citera
2025-09-30, 09:27
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Nej varför skulle det dömas ut fängelsestraff och skyhöga skadestånd i dina exempel där inga våldtäkter begåtts.
För att rätten gör bedömningen att en våldtäkt har begåtts. Vad du och jag och många andra med oss tycker spelar ju ingen roll utan domen blir ju det rätten fastslår.
Om tjejen säger att hennes passivitet som uppstod en bit in i den sexuella situationen berodde på "frozen mode" så kan det mycket väl räcka till fällande dom om hennes berättelse upplevs som trovärdig och hon har berättat samma berättelse för en kompis.
Citera
2025-09-30, 09:29
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nej det är inte märkligt. Det går inte att sätta karbonpapper på domar utan varje fall måste bedömas för sig.

Så i fallet där målsäganden varit så pass vid medvetande att denne gett samtycke (enligt henne själv och vittnen) och varit delvis aktiv i sexet (enligt henne själv och vittnen) så blir det fällande dom medan i fallet där målsägandes minnesbilder är ett stort svart hål och den enda "bevisning" som finns är den åtalades berättelse blir det friande dom.

Inte märkligt enligt dig?
Citera
2025-09-30, 11:01
Medlem
Citat:
För att rätten gör bedömningen att en våldtäkt har begåtts. Vad du och jag och många andra med oss tycker spelar ju ingen roll utan domen blir ju det rätten fastslår.
Om tjejen säger att hennes passivitet som uppstod en bit in i den sexuella situationen berodde på "frozen mode" så kan det mycket väl räcka till fällande dom om hennes berättelse upplevs som trovärdig och hon har berättat samma berättelse för en kompis.
Du måste ju först övertyga rätten om att en våldtäkt har begåtts i ditt fall.
Citera
2025-09-30, 12:46
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Du måste ju först övertyga rätten om att en våldtäkt har begåtts i ditt fall.
Ja och det är ju det jag har frågat dig 100 gånger om hur du tycker att en åklagare ska kunna göra det med de förutsättningar jag har gett? Jag kan inte se det på något annat sätt än att om de med de förutsättningarna kommit fram till fällande dom har de gjort det på ett godtyckligt sätt som inte är ställt utom rimligt tvivel.
Citera
2025-09-30, 12:54
Medlem
Citat:
Ja och det är ju det jag har frågat dig 100 gånger om hur du tycker att en åklagare ska kunna göra det med de förutsättningar jag har gett? Jag kan inte se det på något annat sätt än att om de med de förutsättningarna kommit fram till fällande dom har de gjort det på ett godtyckligt sätt som inte är ställt utom rimligt tvivel.
Varför läser du inte svaren du får?

Ingen våldtäkt.
Citera
2025-09-30, 13:12
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karina58
Nej precis. Dina kunskaper är för låga kring ämnet för att du ska kunna diskutera om ämnet.
Därför, håll dig borta från detta ämne och när jag säger till dig att många oskyldiga döms för just våldtäkt, så ta det för en sanning. För att du är alldeles för okunnig kring brott och straff för att förstå all fakta jag lägger upp, eller de exempel jag gör för att underlätta för dig för att du ska förstå.

Men då borde du ju inte ha så svårt för att svara på enkla frågor.

Hur många sitter oskyldigt dömda för våldtäkt just nu då? Enligt dina ”fakta”.
Citera
2025-09-30, 13:16
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ja med det säger ingenting om hur många som dömdes till våldtäkt baserat på frivillighetsprincipen.
Det betyder ju att domstolarna ansett att det räckt med ord mot ord för att döma till våldtäkt.

Enligt dig är alltså 120 män dömda till våldtäkt enligt ”frivillighetsprincipen”? Var kan jag läsa om detta? BRÅ skriver inget om ”frivillighetsprincipen” och att 120 män är dömda till våldtäkt enligt den.
Citera
2025-09-30, 13:26
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Varför läser du inte svaren du får?

Ingen våldtäkt.

Jag orkar inte längre
Citera
2025-09-30, 13:29
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Enligt dig är alltså 120 män dömda till våldtäkt enligt ”frivillighetsprincipen”? Var kan jag läsa om detta? BRÅ skriver inget om ”frivillighetsprincipen” och att 120 män är dömda till våldtäkt enligt den.
Du är ju inte rätt person fråga efter källor direkt.

Har du någon källa alls på dina dumheter du påstår?
Citera
2025-09-30, 13:32
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Vad skriver de om då? Jo sådana här "nya" fall där det är avsaknaden av frivillighet som ligger till grund för åtalet. Alltså sådana fall där det inte förekommit något våld, inget hot och inte varit någon utsatt situation. Alltså fall där den ena parten sagt att ofrivillighet förelåg medan den andra parten säger att det var samtyckande. Alltså ord står mot ord och på sin höjd "stödbevisning" i form av att målsäganden ska ha berättat det som påstås ha hänt för någon annan.

Är vi överens så långt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in