Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Jo, traditionen av att vara statsbärande parti är stark inom partiet. Jag tror att den självbilden idag är ett av de största problemen. Man ser sig själv som den naturliga innehavaren av makten och allt annat är anomalier. Den självbilden har säkert försvårat sonderingsuppdraget väsentligt. Att skylla på C och V är till stora delar sakligt korrekt, men likväl är det Magdalena Andersson som vill bli statsminister och därmed är det hennes sak att sy ihop relationen mellan C och V eftersom hon behöver båda.
S framtid blir nog knepig. Om några val är de nog nere på 20% stöd och att då fortfarande se sig som naturlig regering kommer att stöka till det rejält.
Ja, bara det faktum att vi ser att de ”skyller på andra” är för mig det största tecknet för att de inte är så stora som deras självbild säger.
Min gissning är att de kommer fortsätta tappa och stabilisera sig runt 20% kommande decenniet. Men jag är inte heller säker på att något annat parti kommer ha väsentligt mer.
Dock, för valet 2026 ligger fortsatt mitt bet på att Magdalena blir statsminister, men med väldigt många eftergifter. Tror inte vägen dit blir via extraval (då tror jag Tidö får egen majoritet).