2026-09-28, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Hade alla som röstat SD istället röstat på AfS som är ett riktigt nationalistiskt parti som står för det SD en gång i tiden stod för, så skulle det faktiskt kunna bli en förändring på riktigt i Sverige.

Istället fortsätter ni att rösta på Sionistdemokraterna som är kontrollerad opposition. Ge dig själv en klapp på axeln du röstar för att bli minoritet i ditt eget land.

Lägg ner skitpartiet, endast lösningen för Sverige heter Tidö 2.0
Citera
2026-09-28, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zunezpratt
Hemligheten med Schweiz stabila politiska system är att man har en samlingsregering. Motsvarande i Sverige vore C+L+S+M. Hålla på med regeringar som har 51% stöd i parlamentet och byts var fjärde år (och då skyller allt på den förra regeringen) är suboptimalt.

Du har helt rätt.
Citera
2026-09-28, 11:22
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Tidö kan fixa en role av småföretagminister för Centern.
Problem solved.
Exakt, Uffe kommer fixa det där utan problem. Många av SD:s vassaste vill ju inte heller bli ministrar så det kommer inte vara några problem för honom.
Citera
2026-09-28, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Jo, traditionen av att vara statsbärande parti är stark inom partiet. Jag tror att den självbilden idag är ett av de största problemen. Man ser sig själv som den naturliga innehavaren av makten och allt annat är anomalier. Den självbilden har säkert försvårat sonderingsuppdraget väsentligt. Att skylla på C och V är till stora delar sakligt korrekt, men likväl är det Magdalena Andersson som vill bli statsminister och därmed är det hennes sak att sy ihop relationen mellan C och V eftersom hon behöver båda.

S framtid blir nog knepig. Om några val är de nog nere på 20% stöd och att då fortfarande se sig som naturlig regering kommer att stöka till det rejält.

Ja, bara det faktum att vi ser att de ”skyller på andra” är för mig det största tecknet för att de inte är så stora som deras självbild säger.

Min gissning är att de kommer fortsätta tappa och stabilisera sig runt 20% kommande decenniet. Men jag är inte heller säker på att något annat parti kommer ha väsentligt mer.

Dock, för valet 2026 ligger fortsatt mitt bet på att Magdalena blir statsminister, men med väldigt många eftergifter. Tror inte vägen dit blir via extraval (då tror jag Tidö får egen majoritet).
Citera
2026-09-28, 11:23
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Varför tror du v skulle lägga sig? Mittenpartierna har fört en kampanj länge mot V och de kommer inte ge dem någonting i regeringsställning, så varför ska V stödja en regering med C, S och Mp? Centern kommer inte ingå ett tidöavtal med V
Förr eller senare är det alltid nån som ger sig. Alternativet är ett nyval eller att Tidö bildar regering. De kommer inte frivilligt att släppa ifrån sig makten, någon kommer att ge sig.
Citera
2026-09-28, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Oj, här kommer ett litet rysstroll ut ur garderoben😉 Men dina synpunkter kanske vi kan ta i Ukrainatråden.

Nja jag är väldigt långt från det. Men man får ju inte diskutera sin identitet här.

Det vore bra med en samlingsregering när läget i världen är som det är.
Citera
2026-09-28, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det är möjligt, men i så fall är det ju rent ut sagt löjligt och barnsligt att göra så här.

Och jag är rätt säker på att V inte har gått till val på att man tänker ge talmansposten till Tidö.

Men det får som sagt V stå för.

De är i ett läge som var klart långt innan valet. Så taktik har de säkert klart redan innan.
Problemet enligt mig är att det är fel på systemet.

Småpartier borde inte ha rätt att diktera regeringsalternativ.
Citera
2026-09-28, 11:26
Medlem
"Dags att ta Sverige på allvar"

Jo, tjena. Rena sandlådan.
Citera
2026-09-28, 11:27
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Förr eller senare är det alltid nån som ger sig. Alternativet är ett nyval eller att Tidö bildar regering. De kommer inte frivilligt att släppa ifrån sig makten, någon kommer att ge sig.
Den enda rimligt möjliga lösningen är S,Mp, lib, Kd och C. Annars nyval.
Helst nyval, men det vore också lite kul att se Magda drunkna i de olika partiernas krav, och hålla partiet på tillräckligt gott humör
Citera
2026-09-28, 11:29
Medlem
Magda lär försöka trots svårigheter. För detta är nog sista chansen både för henne och sossarna.
De envisas med att ha samma stollar i partiledningen trots att de minskar i varje val.

S behöver byta ut de flesta i ledande ställning. Och främst Magda.
Citera
2026-09-28, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Lägg ner skitpartiet, endast lösningen för Sverige heter Tidö 2.0

Med mer massinvandring av foodora-indier och pakistanier? Kanske 230 000 nya medborgarskap de kommande 4 åren precis som förra mandatperioden? Mer krigshets kanske rentav föra in oss i ett krig efter de lyckades föra in Sverige i NATO utan folkomröstning vilket var helt odemoraktiskt?

Sällan har mer skada gjorts på ett land än under dessa 4 år. Jag har ärligt talat hellre extremvänstern vid rodret i 4 år än dessa idioter. De är iallafall ärliga med att de vill förstöra landet med massinvandring. Det måste man ändå ge den sidan, de är helt öppna med vad de håller på med till skillnad från Tidö som för en helt annan politik än utlovat.
Citera
2026-09-28, 11:31
Medlem
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Försök 1, Andersson, miss.
Försök 2 bör gå till Kristersson men det kommer sannolikt att misslyckas.
Försök 3, Andersson igen, här tror jag att V kommer att lägga sig, dock ej helt övertygad. Så jag gissar på en S+MP-regering med stöd från både V och C.
Tyvärr.
Och om SD backar och C väljer att stödja högersidan?
Det kan ju även det hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in