2026-09-28, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vi har inte fler småpartier nu än tidigare val och det har gått att få till en regering.
Dock den här gången har några partier satt upp "röda linjer" vilket klart har försvårat möjligheterna till att få till en regering.

Det tog Stefan Löfven över 130 dagar när han bildade regering efter valet 2018 så det vänstra blocket har haft svårt att samarbete vilket vi även nu ser när V verkar vara på kollisionskurs mot S i val av talman.

Dagens händelser kommer vara intressanta att följa.

Hur många partier som sitter i Riksdagen har varierat över tid. Men ända fram till slutet av 1980-talet var det bara 5 partier i Riksdagen. Men som jag skrev, det är inte antalet partier som är problemet, utan deras storlek. När S låg på över 40% av rösterna kunde de styra och domdera på ett sätt som inte är möjligt nu. Nu är S så små att deras 3 samarbetspartier är nästan lika stora som S själva. Då går det inte längre att utan vidare styra som man vill. En regering med dessa 4 partier borde - i princip - driva 55% S-politik och 15% politik från vart och ett av de övriga partierna. Jag tycker egentligen det är ganska fascinerande att S är så angelägna om att få leda regeringen att makten i sig blir viktigare än innehållet i den politik man ska driva.

Självklart är de röda linjerna ett problem. Men de är samtidigt en ganska logisk följd av att partierna har gjort de ställningstaganden som man gjort. Och därmed blir det ju sedan begränsningar för hur mycket man kan överge sina egna ståndpunkter. C har helt satt upp röda linjer mot både SD och V, och V kräver att få sitta i regeringen. Och Magdalena Andersson är den som måste lösa upp det hela.
Citera
2026-09-28, 08:57
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Endast väg för att Maggan blir statminister är att V ingår i regering.
Ni inom sosseriet måste förstå detta.
V kommer inte vara en tyst dörrmatta i ett till mandatperiod som ni skulle vilja ha.

Tja, är det så så då är det så.

Och jag har inte sagt ett knyst om nån dörrmatta, eller ens regering. Enbart att ur min synvinkel är ett såpass när samarbete som en gemensam regering utslutet med en part som agerar på det sättet.
Citera
2026-09-28, 08:57
Medlem
grey.eagles avatar
Nu önskar jag att V står på sig, och som V kvinnan sade i SVT igår, detta är ingen nyhet för någon.
Citera
2026-09-28, 08:59
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
V har ju fattat att de inte kommer med ändå.

Det är möjligt, men i så fall är det ju rent ut sagt löjligt och barnsligt att göra så här.

Och jag är rätt säker på att V inte har gått till val på att man tänker ge talmansposten till Tidö.

Men det får som sagt V stå för.
Citera
2026-09-28, 09:01
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Morgan Johansson och Anders Ygeman missade stor löneökning.

Mogge i talmanspodiet är lika med svartalfen på Gringotts bank.
Citera
2026-09-28, 09:03
Medlem
Citat:
Nej, behövs ett lag som har regeringsunderlag för att avsätta en regering. Annars återkommer Tidö 2.0 med stöd av två centerpartistiska vildar.

Nej, det är två olika saker. Den majoritet som krävs för att avsätta en regering behöver inte nödvändigtvis själva kunna sätta ihop en egen regering. Avsätts en regering måste en ny tillsättas, men det kan bli vilken som helst som går att bygga utifrån läget i Riksdagen.
Citera
2026-09-28, 09:04
Medlem
Citat:
Såklart eftersom Vs grundmål är att minska klyftorna i samhället. V vill de som tjänar 67 000kr att straffbeskattas ihjäll för att inte bli någon stor skillmad om man tjänar 40, 50 eller 70.

V skulle inte acceptera en ökad statsbelåning som finansierar högre bidrag men samridigt de med över 67 000kr får behålla mer i plånboken eftersom klyftorna skulle öka ännu mer.

När det gäller S, här säger Damberg innan valet att de vill höja skatten till de med över 67 000kr:

https://efn.se/s-vill-hoja-skatten-for-personer-som-tjanar-mer-an-67000-kronor-i-manaden

Jo, absolut. Men man kan minska klyftor antingen genom att "göra de rika fattiga" eller "göra de fattiga rika". Men visst, det är säkert mer effektivt att vi alla blir lika fattiga. Så jag är med dig så långt. Varför V skulle ha nått emot att vi belånar oss mer är jag dock inte med på. De har väl inget intresse för sunda statsfinanser? Absolut köper jag att de hellre straffbeskattar folk, men jag tror ändå det är nått de skulle vara öppna för att kompromissa kring.

Vad Damberg har sagt är helt irrelevant. Det man med säkerhet vet inför den här regeringsbildningen är att sossarna sätter regeringsmakten framför sakpolitik.

Så vad tror du? C viker sig för V? C går till tidö? Nyval?
Citera
2026-09-28, 09:05
Medlem
Sunimods avatar
S kallar till pressträff nu kl. 09:30

https://www.svt.se/
Citera
2026-09-28, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
V kanske även kan acceptera en Moderatledd regering, om alternativet är att bli förnedrade.
Att M valde Norlén till talman är typiskt M, vilket rävspel! De strör salt i såren verkligen.

Alltså, inte omöjligt med tanke på hur de agerar nu. Moderaterna kanske kan ge V en hel del sakpolitik de vill ha? Vore verkligen en intressant utveckling.
Citera
2026-09-28, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Instämmer. Helt underbart att se Maggan-Haggan förnedrad. Så som den kärringen ljugit den här valrörelsen. Karma is a bitch.

Karma är hård men rättvis Magdas dagar som partiledare kan nog vara räknade också om hon inte får till en regering. Hon har redan förlorat ett val.
Citera
2026-09-28, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Du kan ju läsa vad ÖB och finske presidenten skrivit offentligt.

Sen kan du ju fundera på hur mycket pengar och vapen vi stöder Ukraina med.

I princip i krig med Ryssland är vi.

Oj, här kommer ett litet rysstroll ut ur garderoben😉 Men dina synpunkter kanske vi kan ta i Ukrainatråden.
Citera
2026-09-28, 09:11
Medlem
Sqrbankens avatar
Vad S har på hjärtat under blixtinkallad PT nu kring 09:20 blir intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in