2026-09-26, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Kan de tänka sig att släppa fram Busch likt en Ullsten ? För att hålla Sd ute ur regeringen.

VAd vinner de på nyval ? Att det tröttar ut C och V ? Risken är ju tidömajoritet dock.

Det är väl inte en omöjlighet. Just nu sitter inte bara C i en rävsax, utan även S. Det man med säkerhet kan veta är att S kommer att agera utifrån vad som gynnar det egna partiet i första hand och vad som gynnar Sverige i andra hand. Detsamma gäller nog tyvärr också moderaterna, även om de är mer brydda om vilken politik de för än vad S är.

Ingen på den rödgröna sidan har något att vinna på nyval förutom möjligtvis V. Det är fortfarande relativt lågt valdeltagande bland deras väljargrupper. De skulle kunna använda det uppdagade valfuskandet till att ytterligare sprida sin misstro och splittring och på så vis mobilisera ännu mer och bli ännu större efter ett nyval.

Blir väldigt spännande att följa vad alla gör i höst.
Citera
2026-09-26, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Vid nyval kommer S straffas till under 25% väljarstöd. Varför skulle någon rösta på ett parti som kan inte bilda regering. Vilket mardröm för Sveavägen 68.

Ja, det är sant. Frågan är om inte S har hamnat i den värsta positionen av alla partier på den rödgröna sidan.

Samtidigt har jag väldigt svårt att tro att S inte skulle göra exakt allt för att få regeringsmakten. Det är ju det enda de bryr sig om. Bättre då att chansa med nyval än att ge bort makten till någon annan.

Vid ett nyval kan S byta partiledare och öppna upp för samarbete med SD, då har de plötsligt en helt annan spelplan att jobba med.
Citera
2026-09-26, 12:25
Medlem
Vad lutar det åt?
Citera
2026-09-26, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Vid ett nyval så kommer V rusa till ett nytt valrekord.samtliga invandrare från MENA kommer vända S och MP ryggen och gå till V.
V kommer hamna på 13.12% och S backa till 21.4%

Exakt det jag antar att V vill,sabotera allt för ett då mer inflytande än S och MP.

Risken finns dock att det röd-gröna förlorar.

Får ett parti mer pengar i kassan om det är större? Jag antar det. Alltså att S har med i kassan än L.
Citera
2026-09-26, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Vad lutar det åt?

Vi får se när Sverige får en riktig talman. Att ha en moderat talman till att utse en vänsterregering säger ju sig självt att det inte går. Det finns inget intresse av att lyckas.
Citera
2026-09-26, 12:36
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Vad lutar det åt?
Ja, det är frågan på allas läppar. När jag funderar på sådana saker brukar jag ta mig en titt på prognosmarknaderna. Inte för att marknaden alltid har rätt (det har den inte), men för att personerna som slår vad där har inte samma anledning att snacka skit som folk som bara säger saker till höger och vänster. Tvärtom har de finansiella skäl att satsa pengar på vad de faktiskt tror kommer hända. I skrivande stund ser det ut så här:

https://polymarket.com/event/next-prime-minister-of-sweden
https://polymarket.com/event/which-parties-will-be-in-next-swedish-government
https://polymarket.com/event/which-coalition-will-form-the-next-swedish-government

Det vill säga, marknaden bedömer det som sannolikt att Magdalena Andersson kommer bli nästa statsminister, och att Socialdemokraterna kommer ha ministerposter. Marknaden bedömer det som osannolikt att Vänsterpartiet kommer få några ministerposter. Vad gäller huruvida regeringen enbart kommer bestå av ministrar från S, eller om de också kommer få sällskap av MP och/eller C, är mer oklart.

Med andra ord utgår marknaden från att V är de som kommer förlora sitt pågående chicken race mot C om regeringsfrågan, även om det inte är självklart exakt hur det skulle gå till för V att runda sitt kongressbeslut i den frågan.
Citera
2026-09-26, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Ah, du menar så. Precis, att hota med att stötta Norlén funkar nog inte som ett påtryckningsmedel. Antingen så stöttar de honom eller så gör de det inte. I vart fall kommer den nya talmannen närmast garanterat ha blivit vald innan några seriösa regeringsförhandlingar har inletts.

Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Du missar poängen. Att hon stöttar Norlén menar mer eller mindre om man läser mellan raderna att hon kommer fortsätta göra allt för att inte Maggan ska bilda regering utan henne.

Precis. Det kan finnas flera poänger för V att stötta Norlén. Ett skäl är att visa att de menar allvar, ett annat är att en moderat faktiskt kan vara mer opartisk än en sosse i det här läget.

Högern tjänar på att stötta V för att hela regeringsprocessen ska krascha.

Är verkligen inget fan av V, men måste ändå imponeras över deras ryggrad. Vore underbart om sossarna blev snuvade på talmansposten.
Citera
2026-09-26, 12:48
Medlem
-Nigger-s avatar
Citat:
Vid nyval kommer S straffas till under 25% väljarstöd. Varför skulle någon rösta på ett parti som kan inte bilda regering. Vilket mardröm för Sveavägen 68.
Så tänker dock inte S väljare. De röstar på S för att dom alltid har gjort det i urminnes tid.
Citera
2026-09-26, 12:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Inte säkert. Svenskar som röstat på V kan gå över till S för de tycker V blivit för muslimskt samt stoppar en vänster-regering. Även C-väljare kan gå till S då de tycker C stoppar en regering.

Jag tror C blir de stora förlorarna i ett extra val.
Citera
2026-09-26, 12:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Precis. Det kan finnas flera poänger för V att stötta Norlén. Ett skäl är att visa att de menar allvar, ett annat är att en moderat faktiskt kan vara mer opartisk än en sosse i det här läget.

Högern tjänar på att stötta V för att hela regeringsprocessen ska krascha.

Är verkligen inget fan av V, men måste ändå imponeras över deras ryggrad. Vore underbart om sossarna blev snuvade på talmansposten.

Ja för "Tidö" är V bra för de påvisar hur oenigt det "rödgröna" blocket är. Det kan få centerpartistiska väljare att inse att SD är nog bättre än rödgröna röran trots allt, och gå till L eller M. Det kan också påverka C som parti att bli mer öppet för Tidö-samarbete.
Citera
2026-09-26, 12:59
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Ja, det är frågan på allas läppar. När jag funderar på sådana saker brukar jag ta mig en titt på prognosmarknaderna. Inte för att marknaden alltid har rätt (det har den inte), men för att personerna som slår vad där har inte samma anledning att snacka skit som folk som bara säger saker till höger och vänster. Tvärtom har de finansiella skäl att satsa pengar på vad de faktiskt tror kommer hända. I skrivande stund ser det ut så här:

https://polymarket.com/event/next-prime-minister-of-sweden
https://polymarket.com/event/which-parties-will-be-in-next-swedish-government
https://polymarket.com/event/which-coalition-will-form-the-next-swedish-government

Det vill säga, marknaden bedömer det som sannolikt att Magdalena Andersson kommer bli nästa statsminister, och att Socialdemokraterna kommer ha ministerposter. Marknaden bedömer det som osannolikt att Vänsterpartiet kommer få några ministerposter. Vad gäller huruvida regeringen enbart kommer bestå av ministrar från S, eller om de också kommer få sällskap av MP och/eller C, är mer oklart.

Med andra ord utgår marknaden från att V är de som kommer förlora sitt pågående chicken race mot C om regeringsfrågan, även om det inte är självklart exakt hur det skulle gå till för V att runda sitt kongressbeslut i den frågan.

Det är inte särskilt logiskt dock eftersom de enda som skulle tjäna på ett extraval är Vänsterpartiet på den rödgröna sidan.

Jag tror att det är Centerpartiet som kommer förlora och acceptera Vänsterpartiet i en regering.

Varför? Därför att hela Centerpartiets existens bygger fortfarande på att framförallt hålla Sverigedemokraterna borta från makten.

De accepterar precis vad som helst om alternativet är SD.

Så om det inte blir omval på grund av valfusket (vilket det borde bli) så kommer vi att få se Vänsterpartiet i en regering.
Senast redigerad av Steinarr 2026-09-26 kl. 13:02.
Citera
2026-09-26, 13:00
Medlem
Citat:
Får ett parti mer pengar i kassan om det är större? Jag antar det.

Såklart. Sossarna får alltid det högsta statsbidrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in