2026-09-28, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Återigen en ny lögn från dig Humbug. Vilken otäck person du är.

Jag började att skriva att jag inte försvarade mannen i det inlägget. Du kanske ska kolla igen.

Du är väldigt oärlig när du med lögner försöker få andra att tro saker om andra.

Måhända, men du försvarade ändå GM och ägnade dig åt spekulationer om BOs utseende och ryckten om hennes eventuella sexkiv. Det vill säga hörsägen från en eller två av A GMs vänner.

Alla som kan läsa inser att du går till villkorslöst försvar för den vuxna mannen och söker fel och brister hos 13 åringen.
Citera
2026-09-28, 09:49
Medlem
Citat:
Du skulle ju kunna börja läsa FUP om vad hon själv säger. Vad gör hon när hon står i kön utanför toaletten? Börja med att ta reda på det och fundera på varför hon säger att hon gör det hon gör.

Vi kan säga att det är hypotetiskt fast jag tror nog det är sanningen i Visbyfallet,

Om hon redan i kön utanför toaletten vet att syftet med att gå in på toaletten är att ha sex.
Hur förklarar du då att hon följer med in och som hon själv säger låter det ske helt utan motstånd? Inte ett enda verbalt eller fysiskt motstånd?

Vi vänder på steken Jocke. När bestämde sig den 30 åriga GM för att våldta den 17 åriga flickan?

Varför lägger du alltid ansvaret för sexualbrott på offret? Har GM aldrig någon agens och fritt val att inte våldta?

Summering av nedan länkad artikel:

"perpetrators hold rape-supportive beliefs, such as traditional stereotypes about gender roles, victim-blaming mentalities, or the false idea that victims are responsible for the assault"

Känns det igen herr Guzman?

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4491036/
Citera
2026-09-28, 10:03
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Du skulle ju kunna börja läsa FUP om vad hon själv säger. Vad gör hon när hon står i kön utanför toaletten? Börja med att ta reda på det och fundera på varför hon säger att hon gör det hon gör.

Vi kan säga att det är hypotetiskt fast jag tror nog det är sanningen i Visbyfallet,

Om hon redan i kön utanför toaletten vet att syftet med att gå in på toaletten är att ha sex.
Hur förklarar du då att hon följer med in och som hon själv säger låter det ske helt utan motstånd? Inte ett enda verbalt eller fysiskt motstånd?
Vad är det för psykologiska processer som får någon att våldta?

Där har du en mycket mer intressant fråga eftersom våldtäkt allvarligt skadar andra människor.
Citera
2026-09-28, 10:06
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Den personen är definitivt inte handikappad på något sätt...herregud Cinmik. Personen reagerade så pass starkt att denne började gråta och känna panik och ville gå därifrån trots att denna personen var i total säkerhet. Ute på öppen gata fullt med folk och folk den litar på runtomkring sig.

Hade tjejen i Visby med sig någon familjemedlem på krogen?
Det var sannerligen en udda beskrivning av freeze/fawning.

Kan garantera dig att den personen du känner inte hade en sådan respons utan triggade ett obehagligt minne bara.
Citera
2026-09-28, 10:07
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Återigen inga svar på nedanstående frågor. Möjligtvis svar på frågan att du anser att alla som anmäler våldtäkt (ej de som är psykiskt sjuka) har blivit våldtagna då jag tolkar dig som att du tänker så.

Tolkar jag dig rätt i att du tycker att alla som känner att de blivit våldtagna har blivit våldtagna?

Är det så att dessa freezereaktioner kan utlösas helt utan att någon hotfull, farlig eller utsatt situation föreligger?

Den andra frågan ovan har du konsekvent låtit bli att besvara. Förutom ditt ledsagarsvar.
Det som är skrämmande att du tror att du kan avgöra någon annans yrkeskunskap genom din egen okunskap.
Citera
2026-09-28, 10:07
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Vi vänder på steken Jocke. När bestämde sig den 30 åriga GM för att våldta den 17 åriga flickan?

Varför lägger du alltid ansvaret för sexualbrott på offret? Har GM aldrig någon agens och fritt val att inte våldta?

Summering av nedan länkad artikel:

"perpetrators hold rape-supportive beliefs, such as traditional stereotypes about gender roles, victim-blaming mentalities, or the false idea that victims are responsible for the assault"

Känns det igen herr Guzman?

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4491036/

Jag tycker du visar upp samma attityd som de som alltid utmålar de som har argumentation mot en stor flyktinginvandring som rasister.
Det är precis samma tänk och modus operandi hos dig som hos de. Du är säkert en av dem, det har jag inte så svårt att tänka mig. Go with the flow - det som känns rätt.
Citera
2026-09-28, 10:11
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Jag tycker du visar upp samma attityd som de som alltid utmålar de som har argumentation mot en stor flyktinginvandring som rasister.
Det är precis samma tänk och modus operandi hos dig som hos de. Du är säkert en av dem, det har jag inte så svårt att tänka mig. Go with the flow - det som känns rätt.
Jag upprepar en fråga du har glömt att besvara:

När bestämde sig den 30 åriga GM för att våldta den 17 åriga flickan?
Citera
2026-09-28, 10:42
Medlem
Citat:
Tolkar du tabellen också som så att i 39% av fällande domar för våldtäkt (alltså inte oaktsam våldtäkt) av karaktären "nya fall" år 2023 fanns bara bevisning av nivå 3?

Det är en korrekt tolkning.

Citat:
Tolkar du det också som att muntlig bevisning är synonymt med bevisnivå 3?

När jag säger muntlig bevisning när jag diskuterar BRÅ:s rapport, så syftar jag på bevisnivå 3, för det verkar vara så BRÅ använder begreppet av det jag har läst. Har dock inte läst igenom precis allt jättenoggrant.

Citat:
Jag har försökt resonera kring det här med Humbug som vägrar tro att det finns en enda fällande dom med enbart bevisning i form av en målsägares berättelse + stödvittnen (som ej varit på plats och bevittnat händelsen).

Målsägandes utsago + stödvittnen kan räcka för fällande dom vid en domstolsprövning under vissa omständigheter, ja. Det är så jag tolkar det.
Citera
2026-09-28, 11:16
Medlem
Citat:

Herr Guzman, på tal om att vara oärlig och vägra svara på frågor.

Varför försöker du tillskriva mig diverse åsikter jag aldrig gett uttryck för? Patetiskt.

Men det blir väl så när du saknar argument. Du hemfaller du i vanlig ordning till barnsliga påhopp och försök till smutskastning.

Jag frågar återigen Jocke, när bestämde sig den 30 åriga GM för att våldta den 17 åriga flickan?

Citera
2026-09-28, 20:17
Medlem
cinmiks avatar
Herr Guzman - var är du?

Våldtäkt mot kvinnor är ett manligt problem och således finns lösningen på problemet hos männen.

Vad kan männen göra för att sluta välja att våldta kvinnor?

Vad är det för psykologiska processer som får någon att våldta?

När bestämde sig den 30 åriga GM för att våldta den 17 åriga flickan?
Citera
2026-09-28, 20:54
Medlem
Citat:
Nu är du något på spåret Humbug. När började hon använda telefonen?

Ja, jag är nog kanske något på spåren, men inte enligt samma tankebanor som du vädrar titt som tätt.

Jag har läst på lite om förövares mentalitet. Det är en rätt intressant läsning.

Sexualbrottslingars mentalitet kan brytas ner i tre steg.

Kognitiva förvrängningar:

Förövare använder ofta specifika tankemönster för att rättfärdiga sitt beteende, både före och efter övergreppet. Detta kallas för kognitiva förvrängningar. En acceptans av våldtäktsmyter Internaliserade föreställningar om att "kvinnor säger nej men menar ja" eller att offret bär skulden på grund av sitt beteende.

Behov av makt och dominans:

Våld eller andra påtryckningar används som ett medel för att hävda sig själv, kontrollera en annan människa eller kompensera för egna upplevda misslyckanden och sårbarheter. En narcissistisk eller patriarkal grundsyn där förövaren anser sig ha rätten till sex eller tillgång till en annan persons kropp, oavsett den andras vilja.

Empatistörningar och personlighetsdrag:

En oförmåga eller ovilja att sätta sig in i offrets lidande och känslomässiga trauma. Detta gör att förövaren kan genomföra handlingen utan att drabbas av omedelbara inre konflikter eller skuldkänslor.
Citera
2026-09-29, 07:50
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Tänk att t.o.m. BRÅ ställer sådana frågor som anses fula att ställa i sitt försök till analys.
Hade jag skrivit något sådant hade jag kallats kvinnohatare och försvarare av våldtäktsmän.

Citat:
Man kan fråga sig hur detta ska tolkas. Är det ett tecken på att det faktiska
antalet våldtäkter som sker genom våld har minskat, eller är det en
slumpmässig variation ett enstaka år och inte någon nedåtgående trend? En
ytterligare hypotes skulle kunna vara att de anmälda våldtäkterna som skett
med våld är ganska oförändrade,
men att målsägandena tidigare ibland
kunde känna sig tvungna att lyfta fram att det anmälda övergreppet
omfattade ett visst mått av våld, för att bli tagna på allvar.
Det kan också
vara så att det före lagändringen lades större fokus i polisutredningarna på
att styrka att det förekommit våld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in