Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-09-29, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Och sakomständigheterna i de fall vi diskuterar är att den tilltalade uppfattat sig haft samtycke.
Ja den tilltalade uppfattade sig ha samtycke av att målsägande inte visade sin ofrivillighet vilket är att erkänna sakomständigheterna vilket alltså kan leda till en fällande dom. Särskilt om det också fanns ett sms med en ursäkt.

Om det nu är så att den tilltalade berättar om hur otroligt kåt och kinky socialsekreteraren var när hon gjorde hembesök och trasslar in sig i varför han låste och har svårt att förklara vad socialsekreteraren sa till honom om varför hon ställde in sitt mycket viktiga möte eller missade dagishämtningen för att stanna kvar och ha sex och valde dryga parkeringsböter o s v så finns det också en risk för att rätten uppfattar honom som skyldig bortom rimligt tvivel.
Senast redigerad av Pipsi 2025-09-29 kl. 23:58.
Citera
2025-09-29, 23:45
Medlem
Citat:
Vet inte vad du svamlar om men du har uppenbarligen inte förstått andemeningen med chipsskålsexemplet.
Jodå. Förklara det i rätten också så blir du nog friad ska du se.
Citera
2025-09-30, 00:06
Medlem
Karina58s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jaha shit, plockade du poäng på mig nu?

Jag har ingen jävla aning eftersom du jämför ett misshandelsfall.......med?
Nej precis. Dina kunskaper är för låga kring ämnet för att du ska kunna diskutera om ämnet.
Därför, håll dig borta från detta ämne och när jag säger till dig att många oskyldiga döms för just våldtäkt, så ta det för en sanning. För att du är alldeles för okunnig kring brott och straff för att förstå all fakta jag lägger upp, eller de exempel jag gör för att underlätta för dig för att du ska förstå.
Citera
2025-09-30, 06:53
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Ja den tilltalade uppfattade sig ha samtycke av att målsägande inte visade sin ofrivillighet vilket är att erkänna sakomständigheterna vilket alltså kan leda till en fällande dom. Särskilt om det också fanns ett sms med en ursäkt.

Om det nu är så att den tilltalade berättar om hur otroligt kåt och kinky socialsekreteraren var när hon gjorde hembesök och trasslar in sig i varför han låste och har svårt att förklara vad socialsekreteraren sa till honom om varför hon ställde in sitt mycket viktiga möte eller missade dagishämtningen för att stanna kvar och ha sex och valde dryga parkeringsböter o s v så finns det också en risk för att rätten uppfattar honom som skyldig bortom rimligt tvivel.

Återigen sakomständigheten är att de haft sex och om en anmäld har haft sex i uppfattningen att det förelåg frivillighet så är det ingen sakomständighet som bör leda till fällande dom för våldtäkt. Hur kan du få det till det?
Då är det väl upp till åklagaren att bevisa att målsäganden tydligt har visat sin ofrivillighet eftersom det ska vara ställt utom rimligt tvivel att ofrivillighet förelåg för en fällande dom.
Citera
2025-09-30, 06:54
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Kan du berätta vad andemeningen med chipsskålsexemplet var då?
Citera
2025-09-30, 06:57
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Enligt BRÅ dömdes 26 män för oaktsam våldtäkt år 2023. Jag skulle gärna vilja se BRÅ rapporten som du baserar din siffra (120 stycken) på.

Ja dags att dricka upp teet nu och göra nåt vettigare än att sitta och läsa ditt hittepå.

Ja med det säger ingenting om hur många som dömdes till våldtäkt baserat på frivillighetsprincipen.
Det betyder ju att domstolarna ansett att det räckt med ord mot ord för att döma till våldtäkt.
Citera
2025-09-30, 07:15
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Du gillar ju mina exempel så du ska få ett till.

1. Jag och en kvinna är ute på samma krog. Det finns andra personer där. Jag blir så full så att andra beslutar att de behöver hjälpa mig hem för att se till att jag kommer hem. När denna/dessa personer ser till att jag kommer hem så har kvinnan följt efter och hon följer med in i lägenheten. De andra som hjälpt mig in lämnar lägenheten men kvinnan stannar kvar.
Dagen efter skickar jag ett SMS till kvinnan och frågar vad som hände igår då jag inte minns någonting. Jag har hittat en E-cigarett vid nattygsbordet som jag kopplar till henne så jag frågar om hon stannade kvar och om vi hade sex? Kvinnan svarar ja och när hon sen förstår vartåt det lutar så frågar hon om jag menar att hon kanske begått våldtäkt. Efter det ger hon en berättelse om hur oskyldigt det varit och att det inte pågått så länge eftersom jag inte kunnat då jag var för full men hon är tydlig att påpeka att allt som skedde var på mitt initiativ. Allt detta skrevs på SMS. Jag har i förhör inte kunnat bidraga med några omständigheter i lägenheten då jag varit för full för att minnas.
Anser du att detta är en våldtäkt eller är kvinnans berättelse ett bevis på att ingen våldtäkt har skett?
Citera
2025-09-30, 07:22
Medlem
Citat:
Återigen sakomständigheten är att de haft sex och om en anmäld har haft sex i uppfattningen att det förelåg frivillighet så är det ingen sakomständighet som bör leda till fällande dom för våldtäkt. Hur kan du få det till det?
Då är det väl upp till åklagaren att bevisa att målsäganden tydligt har visat sin ofrivillighet eftersom det ska vara ställt utom rimligt tvivel att ofrivillighet förelåg för en fällande dom.
Jo om sakomständigheten är den att målsägande inte uppvisat att den deltar frivilligt.
Citera
2025-09-30, 07:28
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jo om sakomständigheten är den att målsägande inte uppvisat att den deltar frivilligt.

Enligt målsägande ja men enligt den anmälde är sakomständigheten att samtycke förelåg.
Citera
2025-09-30, 07:31
Medlem
Citat:
Du gillar ju mina exempel så du ska få ett till.

1. Jag och en kvinna är ute på samma krog. Det finns andra personer där. Jag blir så full så att andra beslutar att de behöver hjälpa mig hem för att se till att jag kommer hem. När denna/dessa personer ser till att jag kommer hem så har kvinnan följt efter och hon följer med in i lägenheten. De andra som hjälpt mig in lämnar lägenheten men kvinnan stannar kvar.
Dagen efter skickar jag ett SMS till kvinnan och frågar vad som hände igår då jag inte minns någonting. Jag har hittat en E-cigarett vid nattygsbordet som jag kopplar till henne så jag frågar om hon stannade kvar och om vi hade sex? Kvinnan svarar ja och när hon sen förstår vartåt det lutar så frågar hon om jag menar att hon kanske begått våldtäkt. Efter det ger hon en berättelse om hur oskyldigt det varit och att det inte pågått så länge eftersom jag inte kunnat då jag var för full men hon är tydlig att påpeka att allt som skedde var på mitt initiativ. Allt detta skrevs på SMS. Jag har i förhör inte kunnat bidraga med några omständigheter i lägenheten då jag varit för full för att minnas.
Anser du att detta är en våldtäkt eller är kvinnans berättelse ett bevis på att ingen våldtäkt har skett?
Ja om rätten finner det bevisat att du befann dig i hjälplöst tillstånd så har hon ju själv erkänt.
Citera
2025-09-30, 07:33
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Och hur bör sakomständigheten vara för att det
Citat:
tydligt
ska ha framgått att målsägandens ofrivillighet ska ha framgått? Eftersom det ska vara ställt utom rimligt tvivel så måste ju ofrivilligheten
Citat:
tydligt
ha visats och hur tänker du att målsäganden ska göra det?
Citera
2025-09-30, 07:36
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Hur ska sakomständigheten vara för att målsägandens ofrivillighet tydligt framgår?
Eftersom det ska vara ställt utom rimligt tvivel måste det ju varit tydligt att ofrivillighet förelåg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in