2026-09-27, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det jag hela tiden argumenterat mot er är att ni slaviskt sagt att det är "våldtäkten" som utlöst reaktionen. Det har jag motsagt och sagt att så måste det inte alls vara.

Varför tror du jag har frågat så många gånger när tjejen i Visbyfallet förstår att hon kommer att bli "våldtagen"?

Var hon traumatiserad, introvert och rädd för att vara ensam innan våldtäkten?

Varför sätter du våldtäkt inom situationstecken?

Hur ska vi veta när hon visste att hon kommer bli våldtagen? En bra gissning är väl när hon startar inspelningen för att ha bevis?

När bestämde sig GM att han skulle våldta BO? Var det efter första, andra eller tredje avvisningen?
Citera
2026-09-27, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Självklart bemöter vi brottsoffer på rätt sätt. Vad menar du skulle vara fel med det?

Vad är det för psykologiska processer som får någon att våldta?

Där har du en mycket mer intressant fråga eftersom våldtäkt allvarligt skadar andra människor.

Läst på lite om det. En kort summering på artikeln nedan. Känns som ett bekant mönster som påminner mig om någon.

"perpetrators hold rape-supportive beliefs, such as traditional stereotypes about gender roles, victim-blaming mentalities, or the false idea that victims are responsible for the assault"

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4491036/
Citera
2026-09-27, 22:56
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Läst på lite om det. En kort summering på artikeln nedan. Känns som ett bekant mönster som påminner mig om någon.

"perpetrators hold rape-supportive beliefs, such as traditional stereotypes about gender roles, victim-blaming mentalities, or the false idea that victims are responsible for the assault"

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4491036/
Spot on!
Citera
2026-09-28, 07:48
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Var hon traumatiserad, introvert och rädd för att vara ensam innan våldtäkten?

Varför sätter du våldtäkt inom situationstecken?

Hur ska vi veta när hon visste att hon kommer bli våldtagen? En bra gissning är väl när hon startar inspelningen för att ha bevis?

När bestämde sig GM att han skulle våldta BO? Var det efter första, andra eller tredje avvisningen?

Nu är du något på spåret Humbug. När började hon använda telefonen?
Citera
2026-09-28, 07:51
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Så, Jocke varför kallar du mig och andra användare som påvisat att fawning kan uppstå utan tidigare trauma för ohederliga och obildade? Vad är andemeningen med det?

Trots allt påstår du ju att vi ljuger (och presenterade källor) då vi påvisar det.

Stå för dina misstag och uttalanden.

Jag har ju aldrig skrivit det du påstår att jag skrivit. Visa nu var jag har skrivit att dessa tillstånd inte kan uppstå utan tidigare trauman?

Om du inte kan visa det så sluta sprida lögner här i tråden. Du är otroligt oärlig och ful i ditt sätt att vara.
Citera
2026-09-28, 07:55
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ja, då du letat halmstrån för att försvara den snälle godhjärtade förövaren. Du lägger alltid ansvaret på brottsoffret.

Barn, flickor och kvinnor är alltid onskefulla monster som drömmer om att kasta in totalt oskyldiga män i fängelse.

Då till den grad att när alla vittnesuppgifter talar emot den tilltalade så måste de enligt dig avskrivas som hörsägen och illvilliga rykten.

Men när en vuxen man raggar på flickor bland epaungdomar och enligt dig bara råkar våldta en 13 årig flicka. Självklart var det hennes fel, hon hade ju den dåliga smaken "att se äldre ut". Och att GMs vänner hört skvaller om BOs eventuella sexliv måste tas på yttersta allvar. Ingen mumlande om hörsägen då inte.

Vi ser din historik vad gäller ditt vurm för våldtäktsmän och ditt förakt för barn, flickor och kvinnor.

Återigen en ny lögn från dig Humbug. Vilken otäck person du är.

Jag började att skriva att jag inte försvarade mannen i det inlägget. Du kanske ska kolla igen.

Du är väldigt oärlig när du med lögner försöker få andra att tro saker om andra.
Citera
2026-09-28, 07:59
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Hur ska vi kunna svara på den frågan?

Våra svar blir enbart hypotetiska förstår du väl?

Du skulle ju kunna börja läsa FUP om vad hon själv säger. Vad gör hon när hon står i kön utanför toaletten? Börja med att ta reda på det och fundera på varför hon säger att hon gör det hon gör.

Vi kan säga att det är hypotetiskt fast jag tror nog det är sanningen i Visbyfallet,

Om hon redan i kön utanför toaletten vet att syftet med att gå in på toaletten är att ha sex.
Hur förklarar du då att hon följer med in och som hon själv säger låter det ske helt utan motstånd? Inte ett enda verbalt eller fysiskt motstånd?
Citera
2026-09-28, 08:05
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Hur starkt reagerade den personen?

Freeze/fawning är inget man hanterar bra på egen hand. Även en familjemedlem räknas som ledsagare om du inte kan gå ut utan dem.

Om man reagerar så starkt på en trigger har man sannerligen många andra handikappande symtom också.

Den personen är definitivt inte handikappad på något sätt...herregud Cinmik. Personen reagerade så pass starkt att denne började gråta och känna panik och ville gå därifrån trots att denna personen var i total säkerhet. Ute på öppen gata fullt med folk och folk den litar på runtomkring sig.

Hade tjejen i Visby med sig någon familjemedlem på krogen?
Citera
2026-09-28, 08:16
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Självklart bemöter vi brottsoffer på rätt sätt. Vad menar du skulle vara fel med det?

Vad är det för psykologiska processer som får någon att våldta?

Där har du en mycket mer intressant fråga eftersom våldtäkt allvarligt skadar andra människor.

Återigen inga svar på nedanstående frågor. Möjligtvis svar på frågan att du anser att alla som anmäler våldtäkt (ej de som är psykiskt sjuka) har blivit våldtagna då jag tolkar dig som att du tänker så.

Tolkar jag dig rätt i att du tycker att alla som känner att de blivit våldtagna har blivit våldtagna?

Är det så att dessa freezereaktioner kan utlösas helt utan att någon hotfull, farlig eller utsatt situation föreligger?

Den andra frågan ovan har du konsekvent låtit bli att besvara. Förutom ditt ledsagarsvar.

Citat:
Att någon som du jobbar inom psykiatrin är skrämmande. Helt enkelt skrämmande.

Du anser säkert att alla som anmält våldtäkt (ej sjuka individer) har varit utsatta för våldtäkt?

Varför är du inte ärlig och svarar på min fråga. Är det inte så att dessa freezereaktioner kan utlösas helt utan att någon hotfull, farlig eller utsatt situation föreligger?
Citera
2026-09-28, 09:12
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant777
Det stämmer att ''nya fall'' inte bara handlar om oaktsam våldtäkt. Det är min tolkning också fast jag inte har läst igenom hela BRÅ dokumentet.

Här bryter jag ner de olika beståndsdelarna för de fällande domarna 2023:
272 fällande domar totalt - 26 fällande domar gällande oaktsam våldtäkt, 66 nya fällande domar som inte avser oaktsam våldtäkt, 180 gamla fällande domar.

Källhänvisning:
https://bra.se/download/18.773bb1c7194d8520788136a2/1788937986288/2025_3_Samtyckeslagens%20till%C3%A4mpning%20och%20 konsekvenser.pdf (sida 92, tabell 20)

Tolkar du tabellen också som så att i 39% av fällande domar för våldtäkt (alltså inte oaktsam våldtäkt) av karaktären "nya fall" år 2023 fanns bara bevisning av nivå 3?

Tolkar du det också som att muntlig bevisning är synonymt med bevisnivå 3?

Jag har försökt resonera kring det här med Humbug som vägrar tro att det finns en enda fällande dom med enbart bevisning i form av en målsägares berättelse + stödvittnen (som ej varit på plats och bevittnat händelsen).

Citat:
Tabellen visar att en dryg fjärdedel av alla fällande domar 2023 inte hade
starkare bevisning än målsägandens utsaga samt stödvittnen som
målsäganden berättat om händelsen för (bevisnivå 3). Det är en ökning
med 12 procentenheter jämfört med den andelen år 2017, alltså året innan
samtyckeslagen infördes. Ökningen jämfört med 2017 förklaras främst av
de ”nya” fall där det blivit en fällande dom 2023 (I 39 procent av dem fanns
endast muntlig bevisning).
Citera
2026-09-28, 09:34
Medlem
Citat:
Nu är du något på spåret Humbug. När började hon använda telefonen?

Som sagt, när hon förstår att GM konmer att våldta henne.

När bestämmer sig GM för att våldta flickan?
Citera
2026-09-28, 09:37
Medlem
Citat:
Jag har ju aldrig skrivit det du påstår att jag skrivit. Visa nu var jag har skrivit att dessa tillstånd inte kan uppstå utan tidigare trauman?

Om du inte kan visa det så sluta sprida lögner här i tråden. Du är otroligt oärlig och ful i ditt sätt att vara.

Semantik och slinger i vanlig ordning Jocke.

Vad menar du annars med att när jag och andra debattörer är oärliga och far med osanning när vi påvisar att freeze/fawning kan uppstå utan tidigare trauma?

Du är svaret skyldig Herr Guzman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in