2026-09-27, 20:30
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Vad är det för psykologiska processer som får någon att våldta?

Där har du en mycket mer intressant fråga eftersom våldtäkt allvarligt skadar andra människor.

Cinmik kan en freezesituation utlösas av så lite som en doft, ett ljud, en plats?
Citera
2026-09-27, 20:30
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Att någon som du jobbar inom psykiatrin är skrämmande. Helt enkelt skrämmande.

Du anser säkert att alla som anmält våldtäkt (ej sjuka individer) har varit utsatta för våldtäkt?

Varför är du inte ärlig och svarar på min fråga. Är det inte så att dessa freezereaktioner kan utlösas helt utan att någon hotfull, farlig eller utsatt situation föreligger?
Självklart bemöter vi brottsoffer på rätt sätt. Vad menar du skulle vara fel med det?

Där har du en mycket mer intressant fråga eftersom våldtäkt allvarligt skadar andra människor.
Citera
2026-09-27, 20:35
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Cinmik kan en freezesituation utlösas av så lite som en doft, ett ljud, en plats?

Jag har aldrig mött någon där det inträffat.

Men du ska få ett svar.

Om en freezereaktion uppstår av så lite som en doft, ett ljud, en plats så är förmodligen personen så djupt traumatiserad att personen behöver ledsagare ute i samhället.

Det går nämligen att ha ett fungerande liv om så lite räcker för att reagera.

Din tur:

Citera
2026-09-27, 20:36
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Det räcker inte med en toalett för att hamna i freeze/fawning.

Men du har rätt i att en våldtäkt på toa kan få någon med tidigare trauma kan hamna i freeze/fawning.

På vilket vis skulle inte en våldtäkt utlösa freeze/fawning?

Tror du verkligen själv att dissociativa reaktion utlöses av ord?

Det är traumautlösta reaktioner och inget jävla hypnos på cirkustrick.

Tänk att du som säger dig kunna mycket om det här området skriver som du gör.

Vill du att jag översätter?

Citat:
Common triggers for the freeze response can include:

Stressful situations: Even everyday stressors, like a difficult conversation with a partner, can activate this response.
Reminders of past trauma: Sights, sounds, or even smells that recall a previous traumatic event can trigger the freeze response.
Overwhelming emotions: Intense feelings of anxiety, panic attacks, or a sense of dread can cause someone to freeze.
Citera
2026-09-27, 20:38
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Tänk att du som säger dig kunna mycket om det här området skriver som du gör.

Vill du att jag översätter?

Men du ska få ett svar.

Om en freezereaktion uppstår av så lite som en doft, ett ljud, en plats så är förmodligen personen så djupt traumatiserad att personen behöver ledsagare ute i samhället.

Din tur:

Citera
2026-09-27, 20:45
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Men du ska få ett svar.

Din tur:

Ledsagare haha ja det där får du allt ta och belägga bäst fru Cinmik. Du är rolig du.

Jag har själv erfarenhet av en bekant som varit med om något traumatiskt. Det räckte med att hen såg en bil av samma färg och märke för att hen skulle reagera. Däremot så behövde personen absolut ingen ledsagare. Det där var nog bland det löjligaste jag har hört. Kan man verkligen ta dig på allvar?

Även fawning verkar det vara vanligt att det beror på tidigare trauma.

Citat:
On the other hand, the fawn response is less about escaping and more about trying to appease or please others to avoid conflict. If you find yourself constantly putting others’ needs above your own, saying “yes” when you want to say “no,” or feeling overly concerned with making others happy, you might be experiencing the fawn response. This can stem from past traumatic experiences, especially in relationships where you felt powerless or afraid of angering someone else.
Citera
2026-09-27, 20:48
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Tja, läs ditt eget tidigare inlägg. När användare har talat om för dig att fawning kan uppstå utan tidigare trauma kallar du dem obildade och oärliga. Så ja herr Guzman. Eftersom du förkastar att fawning kan ske utan tidigare trauma (trots att du fått det bevisat för dig) och kallar folk som påvisar att du har fel för obildade och oärliga. Därmed påstpr du indirekt att fawning omöjligen kan bero på våldtäkten som sådan.

Fast du vägrar ju också svara på vad som kan utgöra en hotfull eller utsatt situation.

Att en 17 årig flicka blir fysiskt inledd till ett trångt utrymme med begränsade flyktvägar trots flertalet nej på sexuella inviter där blir utsatt för en våldtäkt är enligt dig inte det minsta hotfullt.

Att vara så kraftigt berusad att GM först frågat tredje part om BO vill eller bara är full. För att senare inför minst 2 personer uppge att BO var så gravt berusad att GM var tvungen att bära upp BO till bostaden innan han våldtog henne. Det enligt dig utgör ingen utsatt situation.

Så, herr Guzman du som älskar att hitta på scenarion hur synd det är om våldtäktsmän, kan du förmå dig att komma på vad du menar kan innebära en hotfull och/eller utsatt situation?

Det jag hela tiden argumenterat mot er är att ni slaviskt sagt att det är "våldtäkten" som utlöst reaktionen. Det har jag motsagt och sagt att så måste det inte alls vara.

Varför tror du jag har frågat så många gånger när tjejen i Visbyfallet förstår att hon kommer att bli "våldtagen"?
Citera
2026-09-27, 20:49
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Ledsagare haha ja det där får du allt ta och belägga bäst fru Cinmik. Du är rolig du.

Jag har själv erfarenhet av en bekant som varit med om något traumatiskt. Det räckte med att hen såg en bil av samma färg och märke för att hen skulle reagera. Däremot så behövde personen absolut ingen ledsagare. Det där var nog bland det löjligaste jag har hört. Kan man verkligen ta dig på allvar?

Även fawning verkar det vara vanligt att det beror på tidigare trauma.
Hur starkt reagerade den personen?

Freeze/fawning är inget man hanterar bra på egen hand. Även en familjemedlem räknas som ledsagare om du inte kan gå ut utan dem.

Om man reagerar så starkt på en trigger har man sannerligen många andra handikappande symtom också.
Citera
2026-09-27, 20:51
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Det jag hela tiden argumenterat mot er är att ni slaviskt sagt att det är "våldtäkten" som utlöst reaktionen. Det har jag motsagt och sagt att så måste det inte alls vara.

Varför tror du jag har frågat så många gånger när tjejen i Visbyfallet förstår att hon kommer att bli "våldtagen"?
Hur ska vi kunna svara på den frågan?

Våra svar blir enbart hypotetiska förstår du väl?
Citera
2026-09-27, 20:52
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
.

Citera
2026-09-27, 20:53
Medlem
Citat:
De flesta har uppkommit efter diskussioner i specifika fall där de tyckt att det ska diskuteras någon annan stans.
Har inget hat mot kvinnor. Det skulle vara intressant att höra hur de kvinnor som finns/funnits i mitt liv och omgivning skulle svara om du fick chansen att träffa dem.

Ja, då du letat halmstrån för att försvara den snälle godhjärtade förövaren. Du lägger alltid ansvaret på brottsoffret.

Barn, flickor och kvinnor är alltid onskefulla monster som drömmer om att kasta in totalt oskyldiga män i fängelse.

Då till den grad att när alla vittnesuppgifter talar emot den tilltalade så måste de enligt dig avskrivas som hörsägen och illvilliga rykten.

Men när en vuxen man raggar på flickor bland epaungdomar och enligt dig bara råkar våldta en 13 årig flicka. Självklart var det hennes fel, hon hade ju den dåliga smaken "att se äldre ut". Och att GMs vänner hört skvaller om BOs eventuella sexliv måste tas på yttersta allvar. Ingen mumlande om hörsägen då inte.

Vi ser din historik vad gäller ditt vurm för våldtäktsmän och ditt förakt för barn, flickor och kvinnor.
Citera
2026-09-27, 20:56
Medlem
Citat:
Återigen Humbug så läser du bibeln som fan läser bibeln. Kan du visa var jag har skrivit att freeze/fawning tillstånd inte kan uppstå utan tidigare trauma?

Återigen får du nu visa var jag har skrivit det. Du påstår att jag skrivit det så nu får du visa var.

Det jag har skrivit är att dessa tillstånd kan uppstå utan att någon hotfull farlig situation föreligger.
Om du återigen inte förstår skillnaden så är det ditt problem.

Så, Jocke varför kallar du mig och andra användare som påvisat att fawning kan uppstå utan tidigare trauma för ohederliga och obildade? Vad är andemeningen med det?

Trots allt påstår du ju att vi ljuger (och presenterade källor) då vi påvisar det.

Stå för dina misstag och uttalanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in