Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Jag förstår dock fortfarande inte din inställning i sakfrågor gällande samtyckeslagen. Handlade din och Inspirits diskussion om andelen fällande domar med enbart muntlig bevisning?
För jag har ingen stark syn på ''samtyckeslagen'' i nuläget. Diskussionen mellan mig och Inspirit handlade om att han sågade min tolkning av BRÅ statistiken och inte köpte det jag sa om att 39 % siffran som avser bevisning på nivå 3 inte syftade på andelen våldtäktsmål som leder till fällande dom. Hans förvirring uppstod förmodligen för att vissa har uttalat sig slarvigt om statistiken.
Jag föredrar att tolka statistik framför att tolka lagen, ska tilläggas.
Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
1) Jag skulle egentligen hellre som du varit inne på också reda ut vad som menas med enbart muntlig bevisning?
2) Vad menas med ord mot ord?
3) Är det så att bevisning som räcker till fällande dom i våldtäktsmål sällan skulle ha räckt till fällande dom i andra typer av mål? Varför är det så i sådana fall? Är det verkligen bra om det är så?
4) Varför uttrycker advokater att det är ett lotteri? De kan alltså på förhand sällan tala om för sina klienter hur ett mål kommer att sluta vilket de brukar kunna göra i andra typer av fall? Vad säger det om dessa så kallade "nya fallen"?
5) Kan man göra en korrekt bedömning av om en berättelse är trovärdig eller inte? All forskning som finns på området sägs visa på att man inte kan det. Om det är så är det då ställt utom rimligt tvivel ifall det enda som finns är två berättelser + att målsägaren berättat sin berättelse för ett par andra personer?
6) Verkar det som att domstolarna använder HDs kriterier fullt ut som finns för att göra dessa trovärdighetsbedömningar? Eller är det så att domstolarna slänger in dessa standardiserade formuleringar i domskälen mer som ett stöd åt den känsla de fått och att det är känslan som avgör deras domslut?
7) Vad är samtycke och frivillighet? Är det samma sak? Hur kan samtycke och frivillighet uttryckas?
När övergår en laglig handling till att bli straffvärd med ett tämligen högt straff?
8) Bör man kunna ha en förväntan på att en person som känner att frivillighet inte finns längre muntligt eller tydligt fysiskt visar att denne inte deltar frivilligt längre? (Vi talar alltså om fall där inget våld, inget hot eller utsatt situation föreligger).
9) Passivitet? Vad är det? Hur ska det bedömas? Hur ska det bevisas? All passivitet är inte tecken på ofrivillighet. Freezemode/fawning? Är det rimligt att dessa tillstånd åberopas så ofta som det verkar göras?
10) Tjatsex är inte olagligt? När övergår tjatsex till att bli något olagligt?
11) Varför är de som är inblandade i dessa "nya fall" så pass mycket yngre? Vad säger det om "de nya" fallen?
12) Varför är det nästan bara tjejer som anmäler?
13) Ser killar och tjejer annorlunda på sitt ansvar i en situation? Är det killar som oftast förväntas vara initiativtagande(och därmed också de som riskerar tolka fel)?
14) Porren är säkert en stor del i hur unga tänker sig att sex ska vara (både killar o tjejer). Löper killar per automatik en större risk då att hamna i klammeri med lagen?
15) Ligger en kille/man per automatik sämre till redan från start i en ord mot ord situation med en tjej enbart för att man är kille/man? (T.ex. fysiska förutsättningarna) Detta trots att inget hot eller våld förekommit. Vissa anser att en tjej/kvinna per automatik befinner sig i en utsatt situation när hon är ensam med en kille/man.
Det finns säkert mycket mer. Önskvärt skulle också vara om man kunde diskutera en typ av fråga i taget.
Åh herregud... de där 15 punkterna innehåller t o m ytterligare frågor, så du har ställt typ 20+ frågor i ett inlägg. De där frågorna bör du ställa till en expert på området. Hur ska en person utan juridisk kompetens kunna svara på allt det där?
Jag förstår inte varför du tar upp alla de här frågorna med mig? Du diskuterar med mig som att jag älskar ''samtyckeslagen''.
Det finns människor med juridisk kompetens som kan göra en bättre bedömning kring hur lagen tillämpas och fungerar i praktiken. Du ställer intressanta frågor, men givetvis kan jag inte svara på alla dem. Det är ju hur många frågor som helst. Man behöver inte välja sida på en gång. Tack o lov. Man kan inta ett rätt så neutralt perspektiv samtidigt som man förkovrar sig. Ett agnostiskt perspektiv.
Jag har diskuterat statistiken först och främst och gällande min ursprungskommentar så sa jag bara att det hade varit lättare att få en robust bild av helheten om man själv också hade tillgång till alla domar och läste igenom alla. Det känns som en rätt självklar grej.
Jag kommer förmodligen ha en bättre bild av situationen så småningom. Uppskattar engagemanget, Joaquin.