2026-09-24, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Blev kvinnan i Flenfallet verkligen dömd? Friades inte hon?

Så du menar att de flesta i vårt avlånga land anser att man har haft samlag om könsorganen rört vid varandra? Där kan jag definitivt säga att jag tror du har fel. Eftersom det står jämförligt med samlag i lagen så är det den frågan som måste besvaras.

Det var väl långt ifrån ett ytterst hypotetiskt fall. Tror du inte att det är ganska vanligt att drängfulla personer idkar/försöker idka sex med varandra?

Varför blev killen i Ljusdal dömd? Det är fastställt att tjejen fått frågan om samtycke ett flertal gånger, hon har varit delvis drivande i sexet men det spelar ingen roll eftersom hon varit för full för att anses kunna delta frivilligt.
Ditt svar visar tydligt om hur du inte riktigt har bestämt dig för en ståndpunkt utan den kan förändras hela tiden.
Nej, om båda är bersusade och aktivt deltagande i sexet som du beskriver i ditt scenario är ju frivilligt från båda personerna.

Varför är det enligt dig helt plötsligt OK att ha sex med en person som är så full att denne enligt lagen inte kan anses deltaga frivilligt?

Jo, hon blev friad, vilket inte är så konstigt om du läser FUP. Han har själv tagit fram könsorganet och viftat med det framför kvinnans ansikte. Där har du ett intressant betende av någon som anmält.

Det är hypotetiskt för oavsett hur full någon än är så påbörjar man inte sex med någon som är däckad.

Du skriver: "Det är fastställt att tjejen fått frågan om samtycke ett flertal gånger, hon har varit delvis drivande i sexet". Hur är det fastställt menar du? Visa gärna vart det är fastställt att det hänt. Det är väl enbart GMs utsaga.

Sista stycket. Förstår du inte skillnaden mellan frivilligt och santyckt sex i berusat tillstånd och att sätta på en däckad person? Det förklarar en hel del kring dina bisarra argument.
Citera
2026-09-24, 19:10
Medlem
Det är minst sagt tragiskt att man ska behöva sitta och traggla logik på grundskolenivå och matte på grundskolenivå med vissa vuxna människor men det är tyvärr den verklighet vi lever i numera.

Felaktig uppfattning:
Ifall vi vill ta reda på andelen våldtäktsmål som leder till fällande dom på en viss nivå av bevisning, så kan vi givetvis inte enbart titta på fällande domar. Detta är så självklart så att det är svårt att förstå att det ska behöva förklaras. Inte heller kan vi enbart titta på fällande domar för att räkna ut huruvida våldtäktsmål på en viss nivå av bevisning i högre/lägre utsträckning idag leder till fällande dom jämfört med tidigare.

Jag kommer ta upp ett pedagogiskt, hypotetiskt exempel med påhittade siffror för att göra poängen solklar.

Hypotetiskt exempel:

År 2024:
1000 våldtäktsmål (bevisnivå 3) - 50 % leder till fällande dom.
1000 våldtäktsmål (bevisnivå 2) - 40 % leder till fällande dom.

50 % av 1000 är 500 och 40 % av 1000 är 400, vi får därmed: 500 + 400 = 900 fällande våldtäktsdomar.

Fällande domar sammanställning:
900 totalt
500 (bevisnivå 3) - 55,6 %
400 (bevisnivå 2) - 44,4 %

55,6 % av de fällande domarna (500/900) har bevisning på nivå 3 samtidigt som 44,4 % av de fällande domarna har bevisning på nivå 2 (400/900)

År 2025:
1000 våldtäktsmål (bevisnivå 3) - 50 % leder till fällande dom.
500 våldtäktsmål (bevisnivå 2) - 40 % leder till fällande dom.

50 % av 1000 är 500 och 40 % av 500 är 200, vi får därmed: 500 + 200 = 700 fällande våldtäktsdomar.

Fällande domar sammanställning:
700 totalt
500 (bevisning på nivå 3) - 71,4 %
200 (bevisning på nivå 2) - 28,6 %

71,4 % av de fällande domarna (500/700) har bevisning på nivå 3 samtidigt som 28,6 % av de fällande domarna har bevisning på nivå 2 (200/700)

Felaktig slutsats:
Våldtäktsmål med bevisning på nivå 3 leder i högre utsträckning till fällande dom år 2025 jämfört med år 2024.

Försvarbar slutsats:
Andelen våldtäktsmål med bevisning på nivå 3 som leder till fällande dom är oförändrad mellan 2024 och 2025 - 50 procent båda åren. Fällandegraden är oförändrad. Att de fällande domarna med bevisning på nivå 3 utgör en större andel av alla de fällande domarna 2025 jämfört med år 2024 beror på att antalet våldtäktsmål med bevisning på nivå 2 har minskat.

Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Du har inga källor på någonting du sitter bara och hittar på

Det måste vara jobbigt att förneka verkligheten. Läs och lär.
Senast redigerad av Pellefant777 2026-09-24 kl. 20:10.
Citera
2026-09-24, 20:04
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Varför blandar du in mig i din och Pelles diskussion? Pelle har koll på statistik. Men är garanterat mot lagen om oaktsam våldtäkt. Blir lite märkligt att du kallar honom för en kvinnlig "feminazi", när han förmodligen är en manlig statistiker. Läs och lär av hans inlägg om statistik. I detta fallet om BRÅ och deras våldtäktsstatistik.

I övrigt har jag aldrig skrivit ut min könstillhörighet. Av anonymitetsskäl. TomatKungen är ett namn jag tog på skämt, jag har inte gröna fingrar, kass på växter. Men antyder i mitt namn att jag är "kung på odling". Är fortfarande road av mitt namn. Det namnet jag ville ta var upptaget. Det namnet var också humor. Faktiskt ännu roligare i mitt tycke!
Det är ni väl allihopa enligt dig

Du har skrivit du äör kvinna och dessutom babbe, minnet är bra men kort.

jag förstår du tycker hans fakta om samtyckeslgaen är korrekt
Citera
2026-09-24, 20:10
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Vi kan väl börja med att du kan visa en enda dom på de premisserna.

Vilket du inte kommer göra eftersom det inte existerar någon sådan dom som ni fantiserar om.
chalmeristen är ju ganska känt fall blev fälld i TR, finns hur många som helst.

Men nu är det du som påstår det inte är så fast flera kända advokater säger det tex david massi och tomas bodström, men du vet väl bättre än dem va?
Citera
2026-09-24, 20:42
Medlem
Citat:
Det är ni väl allihopa enligt dig

Du har skrivit du äör kvinna och dessutom babbe, minnet är bra men kort.

jag förstår du tycker hans fakta om samtyckeslgaen är korrekt

Vilka "allihopa"?

Jag har aldrig skrivit att jag vare sig är kvinna eller man. Men ni är några som inbillar er det. Vissa av er inbillar er att jag har skrivit att jag är man, vissa av er inbillar er att jag har skrivit att jag är kvinna.

Pelle skriver inte om lagen om oaktsam våldtäkt. Han skriver om Brås statistik gällande våldtäkter. Vilket har relevans för trådens ämne. Och det är bra att han skriver om detta, då han uppenbarligen har goda kunskaper i statistik. Som sagt var: läs och lär.
Citera
2026-09-24, 21:32
Medlem
Citat:
chalmeristen är ju ganska känt fall blev fälld i TR, finns hur många som helst.

Men nu är det du som påstår det inte är så fast flera kända advokater säger det tex david massi och tomas bodström, men du vet väl bättre än dem va?

Upp till bevis då.
Citera
2026-09-24, 21:39
Medlem
Citat:
Ungefär som att tjejer titt som tätt drabbas av freeze/fawningtillstånd trots att inget våld/hot/eller utsatt situation förekommit.

Varför kan du inte svara på hur du motivera hur du menar att någon drabbas av freeze eller fawning utan anledning.

Sexsomni är en extremt ovanlig åkomma. Det finns cirka 200 konstaterade diagnoser globalt. 74 tilltalade har använt sexsomni som försvar. Ungefär en tredjedel har lyckats. Är det inte aningen udda tycker du att Sverige skulle vara så oerhört hårt drabbad av denna extremt ovanliga åkomma?
Citera
2026-09-24, 22:31
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Upp till bevis då.
finns hur mycket som helst är du så oseriös och dåligt insatt att du inte ens följt ett enda rättsfall inom det här, så tänker inte jag utbilda dig.

Sedan är det faktiskt du som påstår du vet bättre än alla de artiklar som postats och alla de advokater som är bland sveriges främsta advokater säger, så det är du som sak upp till bevis lilla flicka.
Senast redigerad av Inspirit81 2026-09-24 kl. 22:36.
Citera
2026-09-25, 03:24
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Det går inte att diskutera med dig gällande detta och mycket annat. Skulle jag kunna hävda fawning och detta leda till att någon döms bara för att jag säger att jag hamnade i fawning tillstånd eller bör det finnas ett väldigt gott rimligt skäl till varför den andra personen har försatt mig i det tillståndet?
Plugga lite psykologi innan du hävdar att det inte går att diskutera dissociativa reaktioner med mig.
Citera
2026-09-25, 03:26
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Så enligt dig så tar väldigt väldigt väldigt många tjejer/kvinnor sexuella initiativ väldigt väldigt väldigt ofta men de frågar alltid eller är exeptionellt mycket bättre på att läsa av dessa subtila tecken som kan utgöra ett tyst samtycke. Eller så rodnar killarnas hud väldigt mycket fortare och tydligare än vad kvinnors hud gör? Killar kanske stönar mycket mer och fysiskt visar att de vill på ett bättre sätt än tjejerna. Killarna kanske är mycket bättre än tjejerna på att visa att de uppskattar initiativet som tjejerna tar? Eller kan skillnaden ligga i hur vi uppfostrar våra barn? Talar vi om för killarna att nä skit i det där kör på bara?

Vad är din förklaring till att nästan ingen tjej blir anmäld för våldtäkt av en kille?

Återigen så låter du bli att svara på frågan.

Om vi nu har en sexakt mellan två gravt berusade personer (båda är så fulla att de inte kan bedömas kunna ge samtycke enligt lagen) där båda tar initiativ och utför sexuella handlingar på varandra begår då båda en våldtäkt enligt dig?
Är då de båda personerna hänsynslösa vidriga våldtäktsmän som bara tänker på sig själva och skiter i vad den andra vill?

Så länge som du har obesvarade scenarion så ska du inte kräva svar på några scenarion.
Citera
2026-09-25, 03:31
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Hon har inte avvisat flertalet sexuella inviter. Nu blir det 51:a gången jag ber dig att i FUP visa vad mer hon har sagt nej till än att följa med honom hem? Ytterligare en chans för dig att visa att hon har sagt nej till mer än att följa med honom hem.

Så det fanns ett 20 tal vittnen omkring dem ändå anser du att hon befann sig i en utsatt situation

Jag hoppas att även du anser att det ska vara bevisat utom rimligt tvivel (med 97-98% säkerhet) att det inte kan ha varit på något annat sätt än att han med uppsåt har våldtagit henne.

För att komma fram till att han absolut inte kan ha fått uppfattningen om att hon deltog frivilligt är det av största vikt att utreda hur tjejen betett sig i situationen.

När förstår tjejen enligt din analys att syftet med att gå in på toaletten är att ha sex?
Hur anser du att hon kommer till den insikten?
Det är fortfarande alltid den som gör något med en annan människas kropp som ska försäkra sig om samtycke/frivillighet.

Var i FUP gör han det?
Citera
2026-09-25, 07:07
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant777
Haha, statistiska beräkningar bakom domstolarnas avgöranden? Nej, det har jag inte påstått. Statistik handlar om data, analys av data och vad man kan dra för slutsatser av den.

Resonemanget är väldigt tydligt tycker jag. Du gick ifrån 0 till 100 bara för att jag sa att det ideala vore om man själv hade kunnat gå igenom alla domar för då kan man såklart göra en mer helhetlig bedömning kring vad som stämmer och inte. Det är väl inte ett dugg konstigt i det?

Jag har redan svarat på det där. Jag ska kolla in den. Men jag orkar inte diskutera saker som hamnar långt ifrån poängen.

Då antar jag du står på min sida i diskussionen med Inspirit för han verkar inte ens förstå det han läser.

Därför det ännu konstigare att vissa inte förstår sig på BRÅ statistiken för den är inte särskilt svårförståelig.

Det du pratar om här är ju juridik. Statistik är något annat.

Detta är en helt annan fråga dock som jag inte har uttalat mig om. Ifall det är ett lotteri så är det såklart inte så bra. Men notera ordvalet ''ifall''.

Du kan inte klistra på mig ståndpunkter som jag inte har gett uttryck för helt obefogat. Det är inte så det fungerar.

Det har jag förklarat.

Vi hamnar på extrema sidospår av en liten kommentar som jag skrev.

Anta aldrig att du vet någons ståndpunkt kring en viss fråga om personen inte har uttryckt sig kring det. Det blir jättekonstigt och bara jobbigt att svara på.

Jag förstår dock fortfarande inte din inställning i sakfrågor gällande samtyckeslagen. Handlade din och Inspirits diskussion om andelen fällande domar med enbart muntlig bevisning?

Jag skulle egentligen hellre som du varit inne på också reda ut vad som menas med enbart muntlig bevisning? Vad menas med ord mot ord?
Är det så att bevisning som räcker till fällande dom i våldtäktsmål sällan skulle ha räckt till fällande dom i andra typer av mål? Varför är det så i sådana fall? Är det verkligen bra om det är så?
Varför uttrycker advokater att det är ett lotteri? De kan alltså på förhand sällan tala om för sina klienter hur ett mål kommer att sluta vilket de brukar kunna göra i andra typer av fall? Vad säger det om dessa så kallade "nya fallen"?
Kan man göra en korrekt bedömning av om en berättelse är trovärdig eller inte? All forskning som finns på området sägs visa på att man inte kan det. Om det är så är det då ställt utom rimligt tvivel ifall det enda som finns är två berättelser + att målsägaren berättat sin berättelse för ett par andra personer?
Verkar det som att domstolarna använder HDs kriterier fullt ut som finns för att göra dessa trovärdighetsbedömningar? Eller är det så att domstolarna slänger in dessa standardiserade formuleringar i domskälen mer som ett stöd åt den känsla de fått och att det är känslan som avgör deras domslut?
Vad är samtycke och frivillighet? Är det samma sak? Hur kan samtycke och frivillighet uttryckas?
När övergår en laglig handling till att bli straffvärd med ett tämligen högt straff?
Bör man kunna ha en förväntan på att en person som känner att frivillighet inte finns längre muntligt eller tydligt fysiskt visar att denne inte deltar frivilligt längre? (Vi talar alltså om fall där inget våld, inget hot eller utsatt situation föreligger).
Passivitet? Vad är det? Hur ska det bedömas? Hur ska det bevisas? All passivitet är inte tecken på ofrivillighet. Freezemode/fawning? Är det rimligt att dessa tillstånd åberopas så ofta som det verkar göras? Tjatsex är inte olagligt? När övergår tjatsex till att bli något olagligt?
Varför är de som är inblandade i dessa "nya fall" så pass mycket yngre? Vad säger det om "de nya" fallen?
Varför är det nästan bara tjejer som anmäler?
Ser killar och tjejer annorlunda på sitt ansvar i en situation? Är det killar som oftast förväntas vara initiativtagande(och därmed också de som riskerar tolka fel)?
Porren är säkert en stor del i hur unga tänker sig att sex ska vara (både killar o tjejer). Löper killar per automatik en större risk då att hamna i klammeri med lagen?
Ligger en kille/man per automatik sämre till redan från start i en ord mot ord situation med en tjej enbart för att man är kille/man? (T.ex. fysiska förutsättningarna) Detta trots att inget hot eller våld förekommit. Vissa anser att en tjej/kvinna per automatik befinner sig i en utsatt situation när hon är ensam med en kille/man.

Det finns säkert mycket mer. Önskvärt skulle också vara om man kunde diskutera en typ av fråga i taget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in