2026-09-24, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Varför blandar du in mig i din och Pelles diskussion? Pelle har koll på statistik. Men är garanterat mot lagen om oaktsam våldtäkt. Blir lite märkligt att du kallar honom för en kvinnlig "feminazi", när han förmodligen är en manlig statistiker. Läs och lär av hans inlägg om statistik. I detta fallet om BRÅ och deras våldtäktsstatistik.

I övrigt har jag aldrig skrivit ut min könstillhörighet. Av anonymitetsskäl. TomatKungen är ett namn jag tog på skämt, jag har inte gröna fingrar, kass på växter. Men antyder i mitt namn att jag är "kung på odling". Är fortfarande road av mitt namn. Det namnet jag ville ta var upptaget. Det namnet var också humor. Faktiskt ännu roligare i mitt tycke!

Bra, Tomatkungen. Nu fick jag mer respekt för dig eftersom du bryr dig om sanningen. Snubben är helt omöjlig att diskutera med.
Citera
2026-09-24, 17:06
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Skilda fysiologiska orsaker. Män och barn som våldtas drabbas också av freeze/fawning.
Det går inte att diskutera med dig gällande detta och mycket annat. Skulle jag kunna hävda fawning och detta leda till att någon döms bara för att jag säger att jag hamnade i fawning tillstånd eller bör det finnas ett väldigt gott rimligt skäl till varför den andra personen har försatt mig i det tillståndet?
Citera
2026-09-24, 17:14
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
I den moderna tid vi lever i så är det faktiskt lika vanligt att kvinnor tar initiativ till sex.
Du letar ständigt ursäkter till varför män våldtar. Det är vämjeligt.

Så enligt dig så tar väldigt väldigt väldigt många tjejer/kvinnor sexuella initiativ väldigt väldigt väldigt ofta men de frågar alltid eller är exeptionellt mycket bättre på att läsa av dessa subtila tecken som kan utgöra ett tyst samtycke. Eller så rodnar killarnas hud väldigt mycket fortare och tydligare än vad kvinnors hud gör? Killar kanske stönar mycket mer och fysiskt visar att de vill på ett bättre sätt än tjejerna. Killarna kanske är mycket bättre än tjejerna på att visa att de uppskattar initiativet som tjejerna tar? Eller kan skillnaden ligga i hur vi uppfostrar våra barn? Talar vi om för killarna att nä skit i det där kör på bara?

Vad är din förklaring till att nästan ingen tjej blir anmäld för våldtäkt av en kille?

Återigen så låter du bli att svara på frågan.

Om vi nu har en sexakt mellan två gravt berusade personer (båda är så fulla att de inte kan bedömas kunna ge samtycke enligt lagen) där båda tar initiativ och utför sexuella handlingar på varandra begår då båda en våldtäkt enligt dig?
Är då de båda personerna hänsynslösa vidriga våldtäktsmän som bara tänker på sig själva och skiter i vad den andra vill?
Citera
2026-09-24, 17:20
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
När har jag påstått det herr Guzman? Återigen har du svårt att inte tillskriva andra åsikter de aldrig uttryckt.

Men att bli fysiskt inledd till ett trångt utrymme under falska intentioner och väl där bli antastad trots ett flertal verbala nej av någon som visar att han/hon fullständigt skiter i din vilja kan omöjligen upplevas hotfullt enligt dig?

Att bli penetrerad när man är gravt berusad är heller inte enligt dig en utsatt situation.

Därav skulle det vara intressant att du redogör lite för vad som enligt dig kan tänkas utgöra en hotfull och/eller utsatt situation.

Vände jag mig till dig med mitt inlägg?

Återigen så ber jag dig att i FUPen från Visbyfallet visa vad mer tjejen har sagt neg till än att följa med honom hem? Att du inte har gjort det fastän du blivit ombedd att göra det ca 50 gånger talar sitt tydliga språk att hon faktiskt inte säger nej till någonting annat än att följa med honom hem.

Leder en pappa fysiskt sin dotter till altaret i ett amerikanskt bröllop? Är det under hot? Våld?

När inser tjejen i Visbyfallet att hon kommer att bli "våldtagen"?
Citera
2026-09-24, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant777
Bra, Tomatkungen. Nu fick jag mer respekt för dig eftersom du bryr dig om sanningen. Snubben är helt omöjlig att diskutera med.

Ingen orsak, Pelle! Rätt ska vara rätt! Och av dina inlägg att döma finns där hint om vad du har för åsikt i sakfrågan samt att du är kunnig i statistik.

Jo, jag vet... Han är iaf. I rätt tråd och diskuterar sakfrågan numera. Istället för i Aktuella Brott. Alltid något!
Citera
2026-09-24, 17:26
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Vad är det i hennes beteende du anser är fel? Hon har avvisat flertalet sexuella inviter, hon har visat noll sexuellt intresse och har inte aktivt deltagit på något sätt.

På vilket sätt menar du att BOs utsaga väsentligen förändrats över tid?

Det finns även ett tjugotal vittnen förhörda varav flera helt saknar koppling till både BO och GM.

Vad exakt är det du menar talar för att GMs förändrade utsagor och bevisade lögner talar för att han är mer trovärdig än BO?

Hon har inte avvisat flertalet sexuella inviter. Nu blir det 51:a gången jag ber dig att i FUP visa vad mer hon har sagt nej till än att följa med honom hem? Ytterligare en chans för dig att visa att hon har sagt nej till mer än att följa med honom hem.

Så det fanns ett 20 tal vittnen omkring dem ändå anser du att hon befann sig i en utsatt situation

Jag hoppas att även du anser att det ska vara bevisat utom rimligt tvivel (med 97-98% säkerhet) att det inte kan ha varit på något annat sätt än att han med uppsåt har våldtagit henne.

För att komma fram till att han absolut inte kan ha fått uppfattningen om att hon deltog frivilligt är det av största vikt att utreda hur tjejen betett sig i situationen.

När förstår tjejen enligt din analys att syftet med att gå in på toaletten är att ha sex?
Hur anser du att hon kommer till den insikten?
Citera
2026-09-24, 17:38
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ytterst hypotetiskt.

Och nej vart har jag gett uttryck för något dylikt? Enligt min erfarenhet tar tjejen minst lika många sexuella initiativ som jag. Det brukar gå till så när även tjejen/kvinnan är sugen på sex.

Ja, jag är tämligen övertygad om att de allra flesta inte anser att ett visst djup måste uppmätas för att det skall räknas som sex.

Vilket djup menar du krävs för att det skall räknas som sex?

I Flenfallet var det en kvinna som dömdes för att ha haft sex med en gravt berusad man. Du bevisar med ditt svar dina djupt rotade fördomar och vanföreställningar.

Citat:
Nej, om båda är bersusade och aktivt deltagande i sexet som du beskriver i ditt scenario är ju frivilligt från båda personerna.

Märkligt att du inte förstår skillnaden.

Blev kvinnan i Flenfallet verkligen dömd? Friades inte hon?

Så du menar att de flesta i vårt avlånga land anser att man har haft samlag om könsorganen rört vid varandra? Där kan jag definitivt säga att jag tror du har fel. Eftersom det står jämförligt med samlag i lagen så är det den frågan som måste besvaras.

Det var väl långt ifrån ett ytterst hypotetiskt fall. Tror du inte att det är ganska vanligt att drängfulla personer idkar/försöker idka sex med varandra?

Varför blev killen i Ljusdal dömd? Det är fastställt att tjejen fått frågan om samtycke ett flertal gånger, hon har varit delvis drivande i sexet men det spelar ingen roll eftersom hon varit för full för att anses kunna delta frivilligt.
Ditt svar visar tydligt om hur du inte riktigt har bestämt dig för en ståndpunkt utan den kan förändras hela tiden.
Nej, om båda är bersusade och aktivt deltagande i sexet som du beskriver i ditt scenario är ju frivilligt från båda personerna.

Varför är det enligt dig helt plötsligt OK att ha sex med en person som är så full att denne enligt lagen inte kan anses deltaga frivilligt?
Citera
2026-09-24, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag förstår inte riktigt ditt resonemang faktiskt. Man skulle ju faktiskt kunna säga att ingen kan veta någonting för det är väl egentligen den reella sanningen?
Tänker du att det statistiska beräkningar som ligger bakom domstolarnas avgöranden?

Haha, statistiska beräkningar bakom domstolarnas avgöranden? Nej, det har jag inte påstått. Statistik handlar om data, analys av data och vad man kan dra för slutsatser av den.

Resonemanget är väldigt tydligt tycker jag. Du gick ifrån 0 till 100 bara för att jag sa att det ideala vore om man själv hade kunnat gå igenom alla domar för då kan man såklart göra en mer helhetlig bedömning kring vad som stämmer och inte. Det är väl inte ett dugg konstigt i det?

Citat:
I studien om jämförelser mellan våldtäktsfall och förtalsmål har de i alla fall refererat till de mål de använde i sin studie? De kan du ju börja att titta på.

Jag har redan svarat på det där. Jag ska kolla in den. Men jag orkar inte diskutera saker som hamnar långt ifrån poängen.

Citat:
Jag har själv pluggat statistik och jobbat med statistik i fiera decennier så jag är inte helt borta jag heller även om jag absolut inte skulle kalla mig expert eller ens väldigt kunnig.

Då antar jag du står på min sida i diskussionen med Inspirit för han verkar inte ens förstå det han läser.

Citat:
Du som säger dig ha sån stor statistisk kunskap borde ju veta att det inte finns så väldigt många mätbara data att hämta ut ur dessa mål?

Därför det ännu konstigare att vissa inte förstår sig på BRÅ statistiken för den är inte särskilt svårförståelig.

Citat:
Det är ju mjuka subjektiva data som finns att tillgå som leder fram till en dom. Det är väl egentligen detta som är intressant och hur de har kunnat göra en bedömning att något är ställt utom rimligt tvivel med så pass liten bevisning som finns i målen och alla dessa subjektiva bedömningar som måste göras för att väga bevisningen och komma fram till en dom?

Det du pratar om här är ju juridik. Statistik är något annat.

Citat:
Att advokater som jobbar med det här i praktiken gör uttalanden som att det är ett lotteri hur ett mål ska sluta, säger inte det dig någonting? Vad är det för data du skulle behöva se och vilken kunskap skulle du behöva ha för att kunna avgöra om det ligger något i det de säger?

Detta är en helt annan fråga dock som jag inte har uttalat mig om. Ifall det är ett lotteri så är det såklart inte så bra. Men notera ordvalet ''ifall''.

Citat:
Varför tänker du att Louise var inbjuden till riksdagsseminariet tillsammans med bl.a. en person från BRÅ? Vad är det som gör att du tänker att det Humbug säger att det inte finns mål med enbart muntlig bevisning bestående av 2 personers berättelser + stödbevisning (hörsägen) är mer sant än när personer (advokater, jurister, granskande journalister, forskare) säger annat?

Du kan inte klistra på mig ståndpunkter som jag inte har gett uttryck för helt obefogat. Det är inte så det fungerar.

Citat:
Jag förstår faktiskt inte riktigt vad det är du vill få fram i vad du skriver?

Det har jag förklarat.

Citat:
De här i tråden som litar blint på vad någon säger och att denne har rätt i vad den säger är väl de som hävdar att anmäler någon att den känner sig våldtagen så har den blivit våldtagen.

Vi hamnar på extrema sidospår av en liten kommentar som jag skrev.

Anta aldrig att du vet någons ståndpunkt kring en viss fråga om personen inte har uttryckt sig kring det. Det blir jättekonstigt och bara jobbigt att svara på.
Senast redigerad av Pellefant777 2026-09-24 kl. 17:43.
Citera
2026-09-24, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
finns bara ett brott där en person kan gå in som stödbevisning och leda till en fällande dom som inte ens varit på plats.

snälla du kan du visa mig i något annat fall där ett karaktärsvittne varit den enda stödbevisning som lett till en fällande dom förutom i sexbrott?

Jag märker och du inte läst så många förundersökningar eller varit på så många förhandlingar då du inte ens vet det här grundläggande sakerna.

finns det ens någonting som heter muntlig bevisning?

Vi kan väl börja med att du kan visa en enda dom på de premisserna.

Vilket du inte kommer göra eftersom det inte existerar någon sådan dom som ni fantiserar om.
Citera
2026-09-24, 18:33
Medlem
Citat:
Vände jag mig till dig med mitt inlägg?

Återigen så ber jag dig att i FUPen från Visbyfallet visa vad mer tjejen har sagt neg till än att följa med honom hem? Att du inte har gjort det fastän du blivit ombedd att göra det ca 50 gånger talar sitt tydliga språk att hon faktiskt inte säger nej till någonting annat än att följa med honom hem.

Leder en pappa fysiskt sin dotter till altaret i ett amerikanskt bröllop? Är det under hot? Våld?

När inser tjejen i Visbyfallet att hon kommer att bli "våldtagen"?

Nu är du bara desperat i vanlig ordning. Hur blir flertalet nej att följa med någon hem för sex automstiskt ja till något annat? Ett nej är ett nej oavsett att du tycker att sex hemma hos någon magiskt betyder ja till allt annat.

Du upprepar dina absurditeter men kan som vanligt inte svara på hur du tolkar flera nej till ett ja till samma aktivitet på annan plats.

Kom igen nu Jocke, bättre än så kan du. Tror du det är vanligt i USA att fadern tvingar sin dotter att gifta sig trots upprepade nej?

Besvarat. Och att du sätter våldtäkt innom situationstecken säger det mesta kring dina värderingar. Om någon konstant säger nej anser du uppenbarligen att det är ok att sätta på någon mot dennes vilja. Fräsht.
Citera
2026-09-24, 18:41
Medlem
Citat:
Hon har inte avvisat flertalet sexuella inviter. Nu blir det 51:a gången jag ber dig att i FUP visa vad mer hon har sagt nej till än att följa med honom hem? Ytterligare en chans för dig att visa att hon har sagt nej till mer än att följa med honom hem.

Så det fanns ett 20 tal vittnen omkring dem ändå anser du att hon befann sig i en utsatt situation

Jag hoppas att även du anser att det ska vara bevisat utom rimligt tvivel (med 97-98% säkerhet) att det inte kan ha varit på något annat sätt än att han med uppsåt har våldtagit henne.

För att komma fram till att han absolut inte kan ha fått uppfattningen om att hon deltog frivilligt är det av största vikt att utreda hur tjejen betett sig i situationen.

När förstår tjejen enligt din analys att syftet med att gå in på toaletten är att ha sex?
Hur anser du att hon kommer till den insikten?

Återigen svarar du inte på frågor.

Hur menar du att flertalet nej till att följa med någon för att ha sex betyder ja till sex på andra platser?

Är du så enfaldig att du tror att alla vittnen trängde in sig i den trånga korridoren där GM började antasta BO?

Vad i din värld gör en bevisad lögnare mer trovärdig än BO och ett tjugotal vittnen?

Blir någon helt utan anledning rädd för att vara ensam? Upplevs någon av flertalet oberoende vittnen som starkt traumatiserad om det varit fråga om frivilligt samtyckt sex?

Brukar du maskera dig och fly platsen efter frivilligt samtyckt sex? Brukar du hoppa på första bästa flyg efter samtyckt sex? Inte för att åka hem men för att gömma dig på en internationell flygplats.
Citera
2026-09-24, 18:43
Medlem
Citat:
Det går ju inte att säga generellt men att som ni antyder att en tjej alltid befinner sig i en utsatt situation när hon befinner sig ensam med en kille är ju skrämmande ur en killes perspektiv. Håller du inte med om det?

När har jag påstått det herr Guzman? Återigen har du svårt att inte tillskriva andra åsikter de aldrig uttryckt.

Men att bli fysiskt inledd till ett trångt utrymme under falska intentioner och väl där bli antastad trots ett flertal verbala nej av någon som visar att han/hon fullständigt skiter i din vilja kan omöjligen upplevas hotfullt enligt dig?

Att bli penetrerad när man är gravt berusad är heller inte enligt dig en utsatt situation.

Därav skulle det vara intressant att du redogör lite för vad som enligt dig kan tänkas utgöra en hotfull och/eller utsatt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in