Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Jag förstår inte riktigt ditt resonemang faktiskt. Man skulle ju faktiskt kunna säga att ingen kan veta någonting för det är väl egentligen den reella sanningen?
Tänker du att det statistiska beräkningar som ligger bakom domstolarnas avgöranden?
Haha, statistiska beräkningar bakom domstolarnas avgöranden? Nej, det har jag inte påstått. Statistik handlar om data, analys av data och vad man kan dra för slutsatser av den.
Resonemanget är väldigt tydligt tycker jag. Du gick ifrån 0 till 100 bara för att jag sa att det ideala vore om man själv hade kunnat gå igenom alla domar för då kan man såklart göra en mer helhetlig bedömning kring vad som stämmer och inte. Det är väl inte ett dugg konstigt i det?
Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
I studien om jämförelser mellan våldtäktsfall och förtalsmål har de i alla fall refererat till de mål de använde i sin studie? De kan du ju börja att titta på.
Jag har redan svarat på det där. Jag ska kolla in den. Men jag orkar inte diskutera saker som hamnar långt ifrån poängen.
Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Jag har själv pluggat statistik och jobbat med statistik i fiera decennier så jag är inte helt borta jag heller även om jag absolut inte skulle kalla mig expert eller ens väldigt kunnig.
Då antar jag du står på min sida i diskussionen med Inspirit för han verkar inte ens förstå det han läser.
Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Du som säger dig ha sån stor statistisk kunskap borde ju veta att det inte finns så väldigt många mätbara data att hämta ut ur dessa mål?
Därför det ännu konstigare att vissa inte förstår sig på BRÅ statistiken för den är inte särskilt svårförståelig.
Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Det är ju mjuka subjektiva data som finns att tillgå som leder fram till en dom. Det är väl egentligen detta som är intressant och hur de har kunnat göra en bedömning att något är ställt utom rimligt tvivel med så pass liten bevisning som finns i målen och alla dessa subjektiva bedömningar som måste göras för att väga bevisningen och komma fram till en dom?
Det du pratar om här är ju juridik. Statistik är något annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Att advokater som jobbar med det här i praktiken gör uttalanden som att det är ett lotteri hur ett mål ska sluta, säger inte det dig någonting? Vad är det för data du skulle behöva se och vilken kunskap skulle du behöva ha för att kunna avgöra om det ligger något i det de säger?
Detta är en helt annan fråga dock som jag inte har uttalat mig om. Ifall det är ett lotteri så är det såklart inte så bra. Men notera ordvalet ''ifall''.
Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Varför tänker du att Louise var inbjuden till riksdagsseminariet tillsammans med bl.a. en person från BRÅ? Vad är det som gör att du tänker att det Humbug säger att det inte finns mål med enbart muntlig bevisning bestående av 2 personers berättelser + stödbevisning (hörsägen) är mer sant än när personer (advokater, jurister, granskande journalister, forskare) säger annat?
Du kan inte klistra på mig ståndpunkter som jag inte har gett uttryck för helt obefogat. Det är inte så det fungerar.
Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Jag förstår faktiskt inte riktigt vad det är du vill få fram i vad du skriver?
Det har jag förklarat.
Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
De här i tråden som litar blint på vad någon säger och att denne har rätt i vad den säger är väl de som hävdar att anmäler någon att den känner sig våldtagen så har den blivit våldtagen.
Vi hamnar på extrema sidospår av en liten kommentar som jag skrev.
Anta aldrig att du vet någons ståndpunkt kring en viss fråga om personen inte har uttryckt sig kring det. Det blir jättekonstigt och bara jobbigt att svara på.