Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-09-27, 18:32
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det blev fällande dom i det fallet.

Kommer du ihåg hur rätten resonerade för att komma fram till friande dom i Flen fallet?

Ja jag vet.

Ingen aning. Jag baserar inte hela min argumentation på nåt enstaka fall.
Citera
2025-09-27, 18:57
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ja jag vet.

Håller du med om att det var tämligen otroligt att det kunde bli friande dom i Flen fallet?

Det skulle vara intressant om någon annan kommer ihåg hur rätten resonerade i sin friande dom där.

Skulle du kunna göra mig en tjänst förresten? Kan inte du tala om för TomatKungen att det inte behövs någon form av penetration för att det ska kunna dömas för våldtäkt?

Tycker det är häpnadsväckande att TomatKungen inte har förstått det än.
Citera
2025-09-27, 18:58
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9

Det är det nog ingen som gör ska du se. Du kan vara lugn i det.
Citera
2025-09-27, 20:48
Medlem
Citat:

Skulle du kunna göra mig en tjänst förresten? Kan inte du tala om för TomatKungen att det inte behövs någon form av penetration för att det ska kunna dömas för våldtäkt?

Enda undantaget från det är om det är ett manligt och kvinnligt könsorgan som kommer i kontakt med varandra, för övriga kroppsdelar/föremål krävs alltid penetration. Finns en del exempel tro jag på de som slickat en kvinna mot hennes vilja som blivit friade från våldtäkt, då de inte kunnat visa någon penetration med tungan, de blev dock dömda för sexuellt övergrepp om åklagaren kommit i håg att ha det som andrahandsyrkande.
Citera
2025-09-27, 20:49
Medlem
Citat:
Även en berusad tjej som sagt ja till sex och även till del varit pådrivande i sexet?

Ljusdalsfallet handlade inte om en vuxen kvinna vad jag vill minnas.
Citera
2025-09-27, 21:10
Medlem
Citat:
Håller du med om att det var tämligen otroligt att det kunde bli friande dom i Flen fallet?

Det skulle vara intressant om någon annan kommer ihåg hur rätten resonerade i sin friande dom där.

Rätten kom fram till att killen varit i särskilt utsatt situation, och inte deltagit frivilligt, men att L trott att det varit frivilligt och att samtycke fanns. Därav ej uppsåt och därmed friande dom

Det vill säga det du påstår att någon aldrig kan frias för utan alla blir dömda.
Citera
2025-09-27, 22:04
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talacaris
Enda undantaget från det är om det är ett manligt och kvinnligt könsorgan som kommer i kontakt med varandra, för övriga kroppsdelar/föremål krävs alltid penetration. Finns en del exempel tro jag på de som slickat en kvinna mot hennes vilja som blivit friade från våldtäkt, då de inte kunnat visa någon penetration med tungan, de blev dock dömda för sexuellt övergrepp om åklagaren kommit i håg att ha det som andrahandsyrkande.

Så att slicka någon menar du alltså inte är våldtäkt (såvida inte tungan sticks in?
På samma sätt är alltså att runka av en kille inte våldtäkt om killen inte samtycker?
Och jag skulle alltså egentligen kunna smeka en ovillig tjej hur mycket jag vill utanpå hennes
nakna kön...t.ex. koncentrerat på hennes klitoris och slicka på den utan att riskera våldtäkt?
Tillåt mig tveka starkt.
Citera
2025-09-27, 22:11
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Rätten kom fram till att killen varit i särskilt utsatt situation, och inte deltagit frivilligt, men att L trott att det varit frivilligt och att samtycke fanns. Därav ej uppsåt och därmed friande dom

Det vill säga det du påstår att någon aldrig kan frias för utan alla blir dömda.

Så när det var en tjej som var åtalad då först tittar man på uppsåtet. Helt otroligt!

Kommer du ihåg vad det var som var så speciellt i hennes agerande som gjorde att rätten kom fram till att hon hade ett så fint uppsåt med att genomföra samlag med den redlösa killen som alltså befann sig i en utsatt situation?

Till de som ej känner till fallet var killen alltså så full att andra killar beslöt att följa honom hem för säkerhets skull. Och jag kan säga, för att det ska ske så är killen riktigt full, inte riktigt samma gränser som för att man ska eskortera en tjej hem.
Då passar alltså den här kvinnan på att följa med och smita in hos killen. När mannen/männen eskorterat hem den redlösa killen och sett till att han kommit hem lämnar de honom men kvinnan stannar kvar och tar tillfället i akt att ha sexuellt umgänge med honom.
Enligt talacris här så anser alltså rätten att killen befunnit sig i en utsatt situation men han borde tydligen ändå vara så smickrad och tacksam för att tjejen hade sex med honom så hon friades.

Vilken rättsskandal!
Citera
2025-09-27, 22:15
Medlem
Citat:
Så att slicka någon menar du alltså inte är våldtäkt (såvida inte tungan sticks in?
På samma sätt är alltså att runka av en kille inte våldtäkt om killen inte samtycker?
Och jag skulle alltså egentligen kunna smeka en ovillig tjej hur mycket jag vill utanpå hennes
nakna kön...t.ex. koncentrerat på hennes klitoris och slicka på den utan att riskera våldtäkt?
Tillåt mig tveka starkt.

Jo Nytorgsmannen friades för flera fall av våldtäkt då det inte av hans filmer gick att avgöra att penetration skett, det blev sexuellt utnyttjande i stället. Och avrunkning av kille var uppe i HD till och med, ej våldtäkt.
Citera
2025-09-27, 22:22
Medlem
Citat:
Så när det var en tjej som var åtalad då först tittar man på uppsåtet. Helt otroligt!

Kommer du ihåg vad det var som var så speciellt i hennes agerande som gjorde att rätten kom fram till att hon hade ett så fint uppsåt med att genomföra samlag med den redlösa killen som alltså befann sig i en utsatt situation?

Till de som ej känner till fallet var killen alltså så full att andra killar beslöt att följa honom hem för säkerhets skull. Och jag kan säga, för att det ska ske så är killen riktigt full, inte riktigt samma gränser som för att man ska eskortera en tjej hem.
Då passar alltså den här kvinnan på att följa med och smita in hos killen. När mannen/männen eskorterat hem den redlösa killen och sett till att han kommit hem lämnar de honom men kvinnan stannar kvar och tar tillfället i akt att ha sexuellt umgänge med honom.
Enligt talacris här så anser alltså rätten att killen befunnit sig i en utsatt situation men han borde tydligen ändå vara så smickrad och tacksam för att tjejen hade sex med honom så hon friades.

Vilken rättsskandal!

Jag citerar domen:

Citat:
När det i nu aktuellt fall gäller frågan om hur samtycket kom till uttryck, dvs
vad hos målsäganden som gjorde att LL uppfattade att det fanns ett
samtycke, så utgörs bevisningen främst – precis som när det gäller vilka
sexuella handlingar som genomfördes – av LLs berättelse. LL har i det sammanhanget lämnat en berättelse av innebörd att det var
målsäganden som tog initiativet till de sexuella handlingarna, att hon i och för
sig märkte att han var full, men att de pratade med varandra och skrattade och
att han verkade pigg. Hennes berättelse kring hur de sexuella handlingarna
genomfördes – att det var målsäganden som tog initiativet till både det orala
och vaginala samlaget – framstår inte som osannolik och får dessutom stöd av
den presenterade sms-konversationen. I den sägs bl.a. att det var målsäganden
som tog tag i LLs hår och på frågan om hur hon kunde vilja vara med
någon som var medvetslös så svarade hon att så var det inte riktigt. Sms-
konversationen ger alltså stöd åt att händelseförloppet gått till på det sätt som
LL berättat och tingsrätten anser att hennes uppgifter i den delen inte är motbevisade av åklagaren. Allt detta talar enligt tingsrättens mening
sammantaget för att LL måste varit av uppfattningen att det fanns en
tydlig frivillighet från målsägandens sida att delta i de sexuella handlingarna.

Notera att målsäganden kunde inte lämna en berättelse då han inte minns.
Citera
2025-09-27, 22:22
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jo Nytorgsmannen friades för flera fall av våldtäkt då det inte av hans filmer gick att avgöra att penetration skett, det blev sexuellt utnyttjande i stället. Och avrunkning av kille var uppe i HD till och med, ej våldtäkt.

Om du är ärlig tycker du att en avrunkning mot någons vilja borde klassas som våldtäkt?

Själv tvekar jag på dina uppgifter och skulle bli förfärad om det inte var så.
Citera
2025-09-27, 22:26
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag citerar domen:

Notera att målsäganden kunde inte lämna en berättelse då han inte minns.

Är det alltså tjejen som hela tiden, även i SMS konversationen berättat hur sexet ska ha gått till?

Det måste ju vara så eftersom killen inte minns något och det tycker du och rätten är bevis för att det ska ha gått till som tjejen säger?

Står det inte i lagen att det är våldtäkt om personen man har sex med befinner sig i en utsatt situation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in