Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Louise är jurist i botten och journalist. Hon på BRÅ som uttalar sig för deras del i detta vad har hon för bakgrund?
Det kommer alltid finnas folk med ''rätt bakgrund'' som gör vissa uttalanden i olika frågor. Titta på Uffe Ravnskov när det gäller kolesterolhypotesen. Han är docent. Ska vi blint tro på vad han säger pga. hans bakgrund? Såklart inte. Det viktiga är att lyssna in flera olika perspektiv och inte godtyckligt ''välja'' den sida som man vill tro på. Det är inte ett seriöst sätt att söka efter sanningen.
Men om man ska blint tro på någon, då är konsensus en rimlig utgångspunkt. Till att börja med. Konsensus är ingen garanti för att det blir rätt dock. Därför behöver vi göra vadå? Jo, vi behöver försöka bilda vår egen uppfattning också.
Att slaviskt tro på det som någon säger är ren naivitet. Jag tror på det jag ser. På det jag kan bekräfta och det som jag har skälig grund att tro på.
Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Det var nog mest det fetade nedan vilka är dina ord. Tänker du att de som gjort dessa granskningar och studier inte har gått igenom en massa domar?
Jag pratar om Louise nu, specifikt. Att BRÅ gör kompetenta granskningar som regel är jag rätt övertygad om men det är ju en kunskapsmyndighet så det är en helt annan kaliber än den bakgrund som Louise har. I varje fall om vi snackar om data, forskning och statistik.
Jag har kunnat bekräfta vissa saker som Louise säger. Exempelvis det där med HD. Men återigen, jag sätter inte någon människa på en piedestal oavsett om den är en expert eller inte. Det är datan som framförallt är viktigt för mig och det är precis så man bör resonera. Du kan söka på ''evidenspyramid'' så ser du att studier och data hamnar över expertuttalanden. Ett uttalande är OK, men data är ju direkt evidens.
Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Anser du att du, Humbug, Cinmik och jag skulle göra ett bättre jobb än vad de har gjort i sina granskningar om vi fick tillgång till samma material som de har haft?
Varför tror du jag hänvisar till data ifrån BRÅ? För att det är en trovärdig källa. Men även om man inte har samma utbildning som de i bagaget så innebär inte det att vi ska blint tro på uttalanden. Det är datan som talar. Du kacklar om ''de''. Jag förstår inte varför.
Om någon säger: ''Studie X visar på Y'', då vill jag gärna läsa studien själv, snarare än att bara lita på det som sägs. Det säger väl sig självt? Ska man blint tro på uttalanden utan att titta på datan? Nej, såklart inte.
Jag har stor statistisk kompetens (inom andra areor dock huvudsakligen). Detta innebär att jag har god fundamental förståelse för statistik vilket gör att jag snabbt kan sätta mig in i nya areor. Så med samma juridiska bakgrund och bakgrund i bagaget så hade jag givetvis kunnat utföra exceptionella analyser. Faktum är att jag har rättat experter tidigare, exempelvis Agnes Wold och andra. Jag har även studerat logik.
Diskussionen handlar om epistemiologi i grund och botten dock. Hur vet vi det vi vet? Flera i tråden har en irrationell förståelse för detta.
Och ja, statistiken vill jag även titta på även om en expert gör ett uttalande. Jag litar inte på statistiska uttalanden exempelvis som BRÅ har gjort per automatik men när de presenterar data och jag ser det hela framför dig, då stärks ju övertygelsen.
Det handlar om att förstå vad som är tillräckligt för att man ska tro på något och min erfarenhet är att väldigt ofta, så måste du gå det allra djupaste planet för att finna sanningen. Har jag tid/ork för att sitta och läsa igenom hundratals domar? Nej, såklart inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Jag blev väldigt fundersam kring vad du menade med vad du skrev här?
Det ideala vore om man själv hade orkat/kunnat läsa igenom samtliga domar för att skapa sig en välgrundad övertygelse kring något.
Men egentligen, vem bryr sig om vem som säger vad? Det relevanta är huruvida det som sägs är korrekt och riktigt eller inte. Det är det som sägs som har relevans i grund och botten, inte vem som säger vad.
Jag applicerar ett kritiskt förhållningssätt och jag sätter ribban högt innan jag tror på något. Jag vill ha en rationell världsbild.