Citat:
Ursprungligen postat av
Inspirit81
Så man måste hålla med dig om allt för hålla en hög nivå
fan vad jag är trött på alla nazifeminister på forumet som hittar på sin egen sanning alltså

Du måste tänka rätt kring lätta saker för att inte hamna på en alldeles, odugligt låg nivå.
Det finns ett rätt svar på detta. Jag har tänkt rätt.
Men för att göra det lättare för dig:
''39 % av alla fällande domar leder till fällande dom''.
Om någon sa detta, skulle du inte då tycka att det är väldigt konstigt sagt? Det låter konstigt eftersom
''fällande domar leder till fällande dom'' blir cirkulärt för en fällande dom är redan en dom där personen har fällts.
En fällande dom är redan en fällande dom. Det går därför inte meningsfullt att säga att den
''leder till en fällande dom.''
Det är precis därför det blir så knasigt när man har uteslutande fällande dom som nämnarvärde och uttrycker sig på det där sättet.
Jag tror att du blir förvirrad för att vissa människor har uttalat sig slarvigt och missvisande. Det är precis därför jag gick ut med ett förtydligande. Men istället för att lyssna så ville du envist påtala för mig att jag har tänkt fel.
Om du spolar till 18:32 i den här videon så kommer du se att BRÅ har sammanställt det som att andelen av de rena ofrivillighetsfallen som leder till en fällande dom har ökat kraftigt (från 54 till 78 %)
https://www.youtube.com/watch?v=7ilzq4zvBHQ
Tror du att
de rena ofrivillighetsfallen syftar uteslutande på fällande domar som nämnarvärde? Såklart inte. Du kan alltså se att BRÅ använder formuleringen på samma sätt som jag gör och det är för att det är det logiskt rätta. Annars får du ett cirkeluttalande som låter helknasigt.
Du kan verifiera vad BRÅ syftar på genom att gå till sidan 79 i dokumentet nedanför:
https://bra.se/download/18.773bb1c7194d8520788136a2/1788937986288/2025_3_Samtyckeslagens%20till%C3%A4mpning%20och%20 konsekvenser.pdf
De rena ofrivillighetsfallen syftar ju på alla de våldtäktsmål som avser ofrivillighet. Nämnarvärdet syftar självfallet inte bara på de fällande våldtäktsmålen för om vi envisas med det så får vi samma problematiska cirkeluttalande som jag beskrev ovanför.
BRÅ, förstår precis som jag, vikten av att sätta rätt nämnarvärde efter vissa ordval och formuleringar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pellefant777
39 % siffran syftar inte på andelen våldtäktsmål (de som avser avsaknad av frivillighet) som leder till fällande dom när det bara finns muntlig bevisning (bevisning på nivå 3).
Citat:
Ursprungligen postat av
Pellefant777
Våldtäktsmål och fällande våldtäktsmål är två olika saker och två olika begrepp. Våldtäktsmål innefattar inte bara fällande våldtäktsmål utan även också friande. Vad är det som är så svårt att förstå? Helt obegripligt.
Förvirringen uppstår troligen för att du inte kan föreställa dig att någon som du håller i högt anseende kan uttrycka sig slarvigt och klumpigt.
Jag behöver inte hålla en advokats hand för att förstå det jag läser. Jag behöver bara applicera logiska principer.
Så jag hade rätt, nu vet du det och kvällen kan fortsätta.
Förtydligandet var uppenbarligen viktigt med facit i hand:
Citat:
Ursprungligen postat av
Pellefant777
39 % syftar på fällande domar avseende ''nya fall''.
Däremot är det ju lite konstigt ordval av Anton att säga: ''Leder till fällande dom''. Av de fällande domarna så ledde 39 % till fällande dom? Märkligt uttryckt. Olämpligt ordval tycker jag.
Take away:
Huvudsaken är bara att man förstår att 39 % inte syftar på hur stor % av samtliga nya våldtäktsmål som ledde till fällande dom.