Citat:
Ursprungligen postat av
Humbug69
Ja, 17 åringen i Visby var både i en hotfull och utsatt situation.
Vad utgör en hotfull och eller utsatt situation i din värld?
Vad klistrar du in text ifrån? Har du FUP så posta gärna den i sin helhet.
Varför hakar du upp dig på tingsrättens dom? Den blev överklagad. Hovrätten består av juristdomare. Brukar du inte tjata om erfarenhet? Eller gäller det bara om de säger det du vill höra?
Jag hoppas att du själv läst det du länkar till. Varför ska vi behöva skicka samma länkar fram o tillbaka massor av gånger? Det utklistrade var från domen i Ljusdalsfallet som du själv länkat.
Målsägaren, hennes kompis och killen hon under natten har blivit "våldtagen" av ligger alltså i samma säng och pratar och gör upp planer om att träffa "våldtäktsmannen" och hans kompisar igen trots att de pratar om att de kanske haft "samlag" på natten.
Det är bara att du läser själv. Det är när nästa kompis som inte varit med i lägenheten under natten får höra om beskrivningen av vad som kan ha hänt blir arg som det börjar vända.
Jag har också frågat många gånger om du också får uppfattningen av att hennes kompis befunnit sig i samma säng samtidigt som "våldtäkten" ska ha begåtts?
Jag skulle vilja läsa FUP för oftast tycker jag man får ut mest information ur de tidiga förhören. Det är tämligen ofta som man ser hur uttalanden om samma situation gradvis förändras i förhör efter förhör.
Detta ser du inte i hovrättsdomen.
Med reservation att jag kan minnas fel så kan vi ta Visbyfallet som exempel. Ett vittne säger först initialt att tjejen o killen hånglat i baren men säger senare att de kyssts alternativ att killen kysste tjejen.
Tjejen själv säger initialt att hon och killen pratat länge innan de gick mot toaletterna men i senare förhör tonar hon ner längden på tiden de ska ha pratat med varandra.
Känner igen mönstret från andra fall där det initialt sägs något som sedan tenderar att skruvas på i kommande förhör mer åt det håll som gynnar parten som vittnar.
Sedan vet jag inte om jag har rätt men min uppfattning är också att de förhör målsägaren fler gånger än de förhör den åtalade. Är det en uppfattning som du också delar?
När började enligt dig tjejen i Visbyfallet att befinna sig i en utsatt/hotfull situation? Om du kommer med påståenden som att den åtalade med kraft ska ha fört in tjejen på toaletten så får du lov att visa var du får det ifrån.
Var tjejen i Visbyfallet mycket full?