Citat:
Ursprungligen postat av
cinmik
Du skulle ha ansett att du förtjänade att våldtagen vid scenariot nedan.
Du är väldigt full och jag erbjuder dig skjuts. Under resan hemåt häller jag i dig mer sprit. Du ler och ser villig ut.
Jag är stor som hulken i jämförelse med dig. Jag bär upp dig i lägenheten och tränger in i din röv. När du vaknar rinner det det sperma ur rövhålet. Du klär på dig och tar dig hem med smärtande rövhål eftersom jag torrknullat dig.
Går du hem och knyter näven i fickan?
Varför anmäler du mig inte?
Skam?
Det där är ett osmakligt exempel. Att beskriva ett äckligt övergrepp där huvudpersonen är personen du diskuterar med blir väldigt osmakligt. Det är olämpligt. Det är ett övertramp (anser jag). Oavsett om du är förbannad på Joaquin så bör du undvika sådana olämpliga exempel.
Sedan ser jag dig ibland i olika trådar försöka frigöra kvinnor ifrån ansvar. Kvinnor har ansvar för de situationer de försätter sig i. Vilket innebär vadå? Att kvinnor behöver göra riskanalyser.
Hade jag haft en dotter och hon åkt till Kongo Kinshasa utan min vetskap och blivit våldtagen där så hade jag självfallet inte börjat med att kritisera hennes val. Jag hade tröstat henne, sett till att hon får läkarhjälp etc. Men sedan, efter ett tag, så hade jag givetvis börjat prata om vikten av att göra riskkalkyler på ett smidigt sätt.
Den dagen vi inte kan förvänta oss att kvinnor tar ansvar för vilka situationer de försätter sig i alls, så blir det svårt att se dem som mäns jämlikar.
Varför behöver vi ha koll på små barn för? Jo, för barn far iväg, springer iväg, och kan inte förväntas ta ansvar för sin säkerhet på det sättet. Därför små barn har en målsman. Men vuxna kvinnor, som påstår sig vara jämlika oss män bör kunna göra rimliga riskbedömningar. Det är inte för mycket begärt.
Innebär detta att det jämt är rimligt att ta upp riskperspektivet? Nej, såklart inte. Som kvinna kan du bli våldtagen mitt på dagen på väg till jobbet. Det är möjligt. I den situationen så känns det rätt orimligt att prata om det kvinnliga ansvarstagandet.
Men däremot om en kvinna är ute väldigt ofta på nätterna, dricker sig berusad och går hem själv och hoppar in i bilar som påstår sig vara taxibilar bara sådär. Ja, då finns det såklart en hel del att prata om.
Detta är bara sunt förnuft.