2026-09-21, 19:25
Medlem
Och ändå dök just den här upp. Hur gick det till, är ni inte det minsta nyfikna på det?
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Ja det har gömts undan rapporter tidigare i det här fallet. Eller hur.
Citera
2026-09-21, 19:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Och ändå dök just den här upp. Hur gick det till, är ni inte det minsta nyfikna på det?
Någon på insidan ville helt enkelt att sanningen skulle komma fram!

Det fanns faktiskt personer i förvaltningen som kände till att den här utredningen existerade. Och det finns inga utrymmen för gissningar här: föräldrarna begärde ut loggarna, och där ser man klart och tydligt exakt vem som beställde utredningen och vilka tjänstemän som var inne och läste den!

Det är ren och skär sannolikhetslära i myndighetsvärlden: ju fler tjänstemän som känner till att en så extremt central utredning finns och ser vad som faktiskt står i den desto större är risken (eller chansen) att någon till slut får nog av mörkläggningen, tröttnar och slår larm!

Att ni systemriddare försöker göra det här till någon mystisk konspirationsteori ändrar inte på stenhård digital fakta: systemloggarna ljuger inte. Spåren finns där, handlingarna har lästs, och till slut segrar alltid sanningen när systemet havererar inifrån!
Citera
2026-09-21, 19:32
Medlem
Vad menar du? Beställaren fick en presentation av rapporten, den inkom väl samtidigt som den överlämnades men ingen tänkte på att det var just deras ansvar att diarieföra. Det är lättare med e-post och brev som kommer vanliga vägen.

Sen verkar det som att ni tror att allt ska diarieföras, så är det givetvis inte.

Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Uppenbarligen så fanns den eftersom den den är daterad till 13 juli sen varför den inte anmäls förrän en vecka senare, kan man ju fråga sig och hur Victoria fått reda på att den fanns så att hon kunde begära ut den kan man bara spekulera i om man inte frågar henne personligen...
Ensolution rapporteran fanns o drogs för en jäkla massa människor i socialtjänsten utan att vara diarieförd... med ditt resonemang så hade det varit omöjligt
Citera
2026-09-21, 19:47
Medlem
Citat:
Vad menar du? Beställaren fick en presentation av rapporten, den inkom väl samtidigt som den överlämnades men ingen tänkte på att det var just deras ansvar att diarieföra. Det är lättare med e-post och brev som kommer vanliga vägen.

Sen verkar det som att ni tror att allt ska diarieföras, så är det givetvis inte.
"För några veckor sedan avslöjades det att Örebro kommun gömt en mycket kritisk rapport i det så kallade Elsa-fallet.

Nu visar det sig att det inte är den enda granskningen av omhändertagna barn som kommunen har glömt att diarieföra.

– Det är jag som skulle ha diariefört dem, det är helt och hållet mitt fel, säger Sofia Persson, verksamhetschef på socialtjänsten i Örebro."
Citera
2026-09-21, 19:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Men herregud, Ugglan, nu är du ju ute på så djupt vatten i förvaltningsrätten att du bottnar i gyttjan!

Påstår du på fullt allvar att en köpt krisutredning för hundratusentals skattekronor inte ska diarieföras för att "ingen tänkte på att det var just deras ansvar"?! Och att det "är lättare med e-post och brev"?! Vilket makalöst förvaltningsrättsligt haveri!

Diarieföringsplikten är LAG, inte en gissningslek (OSL 5 kap. 1 §):
En färdigställd utredning från ett externt konsultbolag (som Ensolution) som överlämnas till en myndighet är en inkommen och upprättad allmän handling. Lagen säger att den ska registreras utan dröjsmål. Att sitta och skylla på att "ingen tänkte på det" är inte ett giltigt argument, det är att medge ett direkt tjänstefel och ett brott mot offentlighets- och sekretesslagen!

"Trodde ni att allt ska diarieföras?" Ja, beställda rapporter SKA det!
Du försöker blanda bort korten genom att låtsas som att vi kräver att minnesanteckningar från kafferasten ska diarierföras. Nej, Ugglan! Men en extern, beställd granskningsrapport som sågar socialtjänsthetens underlag vid fotknölarna är i högsta grad en central handling som måste registreras.

Det var ingen "slump", det var en mörkläggning:
Att en så brännhet rapport "glöms bort" i diariet exakt samtidigt som socialtjänsten driver sitt ärende i domstol är ju ingen oskyldig miss. Det är ett uppenbart försök att hålla försvårande fakta borta från offentligheten, medborgarna och domstolen!
Citera
2026-09-21, 20:10
Medlem
Jag kan inte se i mitt inlägg att jag har skrivit att en inkommem handling inte ska diarieföras. Kan du peka var jag gjort det så ska jag givetvis ändra direkt för det är fel.

Alla med rimligt normal fattningsförmåga hopades jag skulle förstå att inlägget var ett försök att förklara att det nog tyvärr inte är helt ovanligt när en handling kommer in på annat sätt än ”de vanliga” att det kan bli fel även på andra myndigheter. Det behöver ju inte vara uppsåtliga fel hela tiden som du tycks mena.

Men du kan väl allt sånt här antar jag?

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men herregud, Ugglan, nu är du ju ute på så djupt vatten i förvaltningsrätten att du bottnar i gyttjan!

Påstår du på fullt allvar att en köpt krisutredning för hundratusentals skattekronor inte ska diarieföras för att "ingen tänkte på att det var just deras ansvar"?! Och att det "är lättare med e-post och brev"?! Vilket makalöst förvaltningsrättsligt haveri!

Diarieföringsplikten är LAG, inte en gissningslek (OSL 5 kap. 1 §):
En färdigställd utredning från ett externt konsultbolag (som Ensolution) som överlämnas till en myndighet är en inkommen och upprättad allmän handling. Lagen säger att den ska registreras utan dröjsmål. Att sitta och skylla på att "ingen tänkte på det" är inte ett giltigt argument, det är att medge ett direkt tjänstefel och ett brott mot offentlighets- och sekretesslagen!

"Trodde ni att allt ska diarieföras?" Ja, beställda rapporter SKA det!
Du försöker blanda bort korten genom att låtsas som att vi kräver att minnesanteckningar från kafferasten ska diarierföras. Nej, Ugglan! Men en extern, beställd granskningsrapport som sågar socialtjänsthetens underlag vid fotknölarna är i högsta grad en central handling som måste registreras.

Det var ingen "slump", det var en mörkläggning:
Att en så brännhet rapport "glöms bort" i diariet exakt samtidigt som socialtjänsten driver sitt ärende i domstol är ju ingen oskyldig miss. Det är ett uppenbart försök att hålla försvårande fakta borta från offentligheten, medborgarna och domstolen!
Citera
2026-09-21, 20:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag kan inte se i mitt inlägg att jag har skrivit att en inkommem handling inte ska diarieföras. Kan du peka var jag gjort det så ska jag givetvis ändra direkt för det är fel.

Alla med rimligt normal fattningsförmåga hopades jag skulle förstå att inlägget var ett försök att förklara att det nog tyvärr inte är helt ovanligt när en handling kommer in på annat sätt än ”de vanliga” att det kan bli fel även på andra myndigheter. Det behöver ju inte vara uppsåtliga fel hela tiden som du tycks mena.

Men du kan väl allt sånt här antar jag?

Vad är det du inte förstår, Ugglan?!

Det här är för helvete en beställd utredning som har kostat kommunen enorma summor: alltså våra gemensamma skattepengar!

Att som högre chef "glömma" att diarieföra en så extremt central och kostsam krisutredning är inget oskyldigt lilla slarv: det är ett direkt tjänstefel! Och det finns inga utrymmen att spela ovetande här: det syns svart på vitt i systemloggarna exakt vem som beställde utredningen och vilka tjänstemän som har varit inne och läst den!

Man "missar" helt enkelt inte att diarieföra en svindyrt beställd granskningsrapport om man är chef. Gör man det ändå, och rapporten dessutom råkar såga myndighetens eget agerande vid fotknölarna, så finns det bara en enda rimlig slutsats: Det är en ren och skär mörkläggning!

Att du sitter och slätar över att chefer mörkar skattefinansierade rapporter och bryter mot offentlighetsprincipen bevisar bara hur desperat du försöker försvara ett totalt myndighetshaveri. Sluta skydda lagtrots!
Citera
2026-09-21, 22:19
Medlem
Ja se där. Precis som jag sa alltså! Rätt igen! Människor är människor.
Citat:
"För några veckor sedan avslöjades det att Örebro kommun gömt en mycket kritisk rapport i det så kallade Elsa-fallet.

Nu visar det sig att det inte är den enda granskningen av omhändertagna barn som kommunen har glömt att diarieföra.

– Det är jag som skulle ha diariefört dem, det är helt och hållet mitt fel, säger Sofia Persson, verksamhetschef på socialtjänsten i Örebro."
Citera
2026-09-22, 01:43
Medlem
Och vem är källan till att sex personer påstås ha vittnat om detta? Det står inte i några som helst offentliga handlingar.

Citat:
Du glömde nämna att det framgår att det också är 6 tjänstepersoner i socialnämnden som vittnar om vad Carina Toro Hartman har sagt... det kanske var irrelevant för dig men med tanke på hur du resonerar tidigare så gör det ju att numerären blir extremt besvärande för CTH!
Sen är det ju så att det också är förbjudet för poliser att läcka sekretess uppgifter från en förundersökning, o ändå görs det i stort sett dagligen... hur tror du annars att media får reda på vad som händer..och varför gör dom det Jo för att dom får betalt för sina läckta uppgifter... märkligt att du som påstår dig ha sån insyn i medias arbetsmetoder inte vet en sån sak...Så där föll din fakta rätt ner i källaren...trots att jag varken förstår och bara är arg...🤣
Citera
2026-09-22, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla.My.
Och vem är källan till att sex personer påstås ha vittnat om detta? Det står inte i några som helst offentliga handlingar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/politikern-om-uppgifterna-om-paverkan-i-elsa-fallet-extremt-allvarligt
Jaså... du kunde ansträngt dig lite mer om du ändå läser mina inlägg
Citera
2026-09-22, 07:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja se där. Precis som jag sa alltså! Rätt igen! Människor är människor.

Det är dessvärre på människor och människor. I synnerhet människor som jobbar inom kommunal verksamhet.

Det här handlar inte om mänskliga misstag utan om rena tjänstefel och lagbrott. Man beställer inte en utredning för dyra skattepengar, som inte visar det man ville att den skulle visa och sedan struntar i att diarieföra den. Det var ju inte bara en utredning det gällde utan flera.

Varför sitter du och vilseleder om detta? Det finns absolut noll anledning att skydda dessa chefer som gjort så. De har skadat ett barn som följd genom att inte lämna tillbaka barnet till sina föräldrar.

Det här är allt annat än ett mänskligt misstag, det visar svart på vitt vad det är som försiggår inne på kommunerna bakom kulisserna.

Det är ingen slump att chef efter chef köpts ut. Det är kommunens sätt att lösa problemet genom att köpa deras tystnad för miljontals kronor av skattebetalarnas pengar.

Det är tydligt att Sverige i är desperat behov av en DOGE-myndighet med stenhårda nypor med full insyn i det vad det är som pågår inne på kommunkontoren. Så här får det bara inte gå till och de ansvariga borde sättas i fängelse och tvingas betala dyra skadestånd till flickans familj och till kommunen själv för den skada de ställt till med.
Citera
2026-09-22, 07:41
Medlem
Är du helt säker på att det utgör myndighetsutövning att diarieföra en handling?

Min uppfattning är att det inte är det och att tjänstefel därmed inte kan vara aktuellt.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är dessvärre på människor och människor. I synnerhet människor som jobbar inom kommunal verksamhet.

Det här handlar inte om mänskliga misstag utan om rena tjänstefel och lagbrott. Man beställer inte en utredning för dyra skattepengar, som inte visar det man ville att den skulle visa och sedan struntar i att diarieföra den. Det var ju inte bara en utredning det gällde utan flera.

Varför sitter du och vilseleder om detta? Det finns absolut noll anledning att skydda dessa chefer som gjort så. De har skadat ett barn som följd genom att inte lämna tillbaka barnet till sina föräldrar.

Det här är allt annat än ett mänskligt misstag, det visar svart på vitt vad det är som försiggår inne på kommunerna bakom kulisserna.

Det är ingen slump att chef efter chef köpts ut. Det är kommunens sätt att lösa problemet genom att köpa deras tystnad för miljontals kronor av skattebetalarnas pengar.

Det är tydligt att Sverige i är desperat behov av en DOGE-myndighet med stenhårda nypor med full insyn i det vad det är som pågår inne på kommunkontoren. Så här får det bara inte gå till och de ansvariga borde sättas i fängelse och tvingas betala dyra skadestånd till flickans familj och till kommunen själv för den skada de ställt till med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in