Citat:
Ursprungligen postat av
LoveInAColdClimate
Vadå risk? Vilken risk menar DU någonsin funnits som motiverat kidnappning på skolavslutning, bortförande, placerande i främmande familj, främmande ort, ny skola och sen förbud mot kontakt med hela sin släkt? För att mamman IVO-anmält sjukvården som behandlat deras dotter fel likt de gjort med flera barn?
Jag vet inte vilken konkret risk socialtjänsten ansåg fanns som motiverade just de ingripandena, för den delen tycker jag fortfarande inte har blivit ordentligt klarlagd offentligt.
Det jag däremot kan konstatera är att situationen ser annorlunda ut nu än före omhändertagandet. Elsa bor hos båda sina föräldrar och hennes pappa är åter betydligt mer delaktig i vården. Även Kaliber beskriver att förutsättningarna förändrats innan hon kunde komma hem.
Det är därför jag tycker att frågan är mer komplicerad än ”hon är hemma nu, alltså fanns aldrig någon risk”. Om socialtjänsten bedömde att vissa förhållanden behövde förändras och de förhållandena sedan faktiskt förändrades innan återgången, då är det relevant att försöka förstå vad de såg som risk- respektive trygghetsfaktorer.
Det betyder fortfarande inte att jag försvarar varje beslut, placeringen eller kontaktbegränsningarna. Jag försöker förstå vad som faktiskt låg bakom dem, något som ingen av oss ännu verkar ha hela bilden av